Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #3: Emma

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet!

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Emma!

Emma kommer från en liten ort utanför Borås där det bara fanns en rondell och där alla barn cyklade på trottoarerna. Av miljö- och tidsskäl vill hon cykla i stan, men är rädd för sista biten vid jobbet.

Vi ses utanför Emmas hem i Gamlestan och pratar om att det är för jävligt att Balder höjt lokalhyran för cykelreparatören på Artillerigatan så rejält han har fått lägga ner. Innan han lade ner hade han en lång lista på människor och vilka cyklar de sökte efter som han sedan ringde upp när han fick in nåt som passar. För Emma är det viktigt med en mindre cykel så hon har genom hans fantastiska service fått tag på en lite mindre röd Skeppshult, jag skulle gissa på 26-tums hjul.

Hon berättar att hon brukar ha en trälåda på pakethållaren som hon lägger ryggsäcken i, men den har hon glömt idag och det blev väl tungt att ha den i cykelkorgen fram så jag tar den. Vi cyklar ner till korsningen Nylösegatan/Gamlestadsvägen och jag säger att om hon vågar kan hon slippa många trafikljus genom att cykla igenom rondellen och fortsätta utefter Gamlestadsvägen, men det är inte på kartan att cykla bland bilarna på det viset. Istället tipsar jag om att leda cykeln över övergångsstället som ligger hundra meter söderut på Gamlestadsvägen, allt för att slippa de två trafikljusen och de, vad är det, typ fem körbanorna vid Slakthusgatan/Gamlestadsvägen?

Vi tar i alla fall vägen över de fem körbanorna nu och Emma, som inte har nåt körkort, undrar när vi korsar den sista körbanan om när cyklister och bilister ska lämna företräde för varandra. Jag visar henne ”hajtänderna” och förklarar att de betyder att bilister ska lämna företräde gentemot de andra bilisterna, men då det inte är några hajtänder innan övergångsstället/cykelbanan ska cyklister lämna företräde, men att i praktiken är det bäst att söka ögonkontakt med bilisten och se om hen släpper fram en.

Vi cyklar vidare utefter Slakthusgatan och vid påfarten till E45 norrut visar jag att här ska bilister lämna företräde till cyklister i och med hajtänderna, men att det i praktiken är högst oklart om de kommer stanna då de har bra med fart från raksträckan på Slakthusgatan.

Vi cyklar under viadukten under E45 och i korsningen med Marieholmsgatan undrar Emma, vad den blinkande cykelskylten betyder. Jag förklarar att skylten är en varning för bilister att även cyklister har grönt samtidigt. Skylten är oerhört viktig då det är när både motortrafik och cykeltrafik har grönt samtidigt som en högersvängande – oftast lastbil eller buss – kör över en cyklist. Det här är det absolut viktigaste en cyklist behöver veta: att det är i detta läge extremt farligt att vara en oskyddad trafikant. Det här är vanligaste sättet att dö på som cyklist och jag berättar att killen som dog i korsningen Waterloogatan/Slakthusgatan en bit bort blev överkörd av en lastbilschaufför som inte ens märkte att han körde över cyklisten.

Så än en gång; det viktigaste du kan göra som cyklist är att kolla över axeln så att det inte kommer nån motortrafikant när du och motortrafiken har grönt samtidigt!

Vi cyklar vidare och jag berättar att jag felanmält gång- och cykelbanan Trafikverket byggt över Marieholmstunneln då den inte är separerad mellan trafikslagen. Den är dock bred och det är i dagsläget väldigt lite gående på den, men i framtiden kanske det är fler som går här och skapar onödiga konflikter.

Vi pratar om att det borde byggas ett cykelkök här där det är så många som cyklar, varför inte i det gamla Sibylla-gatuköket precis över Marieholmstunneln. Emma var nämligen med och startade föreningen Kollaborativ Ekonomi Sverige, som jag numera är ordförande för. Det främsta vi gör där är att lyfta fram initiativ som cykelkök på en karta, Smartakartan.se Ett cykelkök är förresten en öppen gör-det-själv-verkstad dit du kan gå där en volontär visar dig hur du själv fixar din cykel. Idag finns ett gäng cykelkök i Göteborg, men den största har fått lägga ner när Kommersen revs för att göra en park…

Vi cyklar vidare och vid Gullbergs kaj pratar Emma om hur härligt det är att börja dagen med att se solen gå upp över älven från sin extra mjuka cykelsadel. Hennes partner cyklar istället vägen genom Partihallarna in till stan, men Emmas kollega har visat denna lilla omväg som är så mycket behagligare att cykla. Färden fortsätter och vi passerar Holmen, under Hisingsbron och när vi rundar Lilla Bommen säger Emma att här blir hon ofta stressad av att alla cyklar så fort när de är sena till jobbet. Jag poängterar att när hon svänger vänster i denna korsning på vägen hem är det väldigt viktigt att visa tecken just eftersom de flesta ska till eller från Hisingsbron här.

Vi cyklar förbi Operan och Emma påtalar att det är trångt i partiet i höjd med Maritiman och jag svarar att de kan ju bara ta bort den här metern gatsten som är där till ingen nytta varpå Emma skojar att jag inte ska ge henne mer saker hon kommer störa sig på och vilja ändra i sin stad.

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

Vi stannar till utanför Kasinot. Och pratar om den sista biten av färden, den del som gör att hon inte väljer att cykla till jobbet: Residensbron-Södra Hamngatan-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Här har hon cyklat med sin kollega tidigare, men tyckte det var obehagligt och stressigt med att köra i körbanan och med spårvagnen.

Jag visar henne istället en omväg som är betydligt säkrare: korsa Stora Badhusgatan till Norra Hamngatan-Kämpebron-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Även här är det trångt i början där Trafikverket har gett väldigt lite utrymme till cyklister åt båda håll samt gott om fotgängare (eller om det blir Trafikkontoret, jag är lite osäker på hur det blir när statliga Trafikverket bygger Västlänken på gator som kommunala Trafikkontoret normalt har hand om). På Norra Hamngatan är det gott om plats, men tyvärr gatuparkering istället för separerad cykelbana, på Kämpebron förklarar jag för Emma att det är en cykelfartsgata vilket innebär att hon ska cykla i den asfalterade mitten (här behövs en cykelikon kan jag tycka). Efter Kämpebron korsar vi spårvagnsspåren och påpekar att den breda stenlagda delen bredvid gatstenen är en trottoar – här är det meningen att cyklister ska cykla på gatstenen, men det gör få i praktiken.

Vi cyklar upp på Ekelundsgatan till Demokrati- och medborgarservice där jag låter Emma visa mig hur hon låser sin cykel. Hon är ett riktigt proffs med vajer som hon brukar låsa fast bakhjulet med. Jag visar henne hur hon kan ”förlänga” vajern genom att använda öglan och på det viset säkra framhjul, ram och bakhjul med ett hänglås hon har med sig. Till på det har hon ett Abus Granit bygellås som hon fäster i ramen och det fasta cykelstället. Det ska mycket till att en cykeltjuv dagtid ska ta sig tid att vinkelslipa två lås för att få tag i en gammal 90-talshoj. Hon bör få ha den i fred, men hon berättar att de har ett cykelrum, men hon vet inte hur hon kommer in där. Det är kanske bättre, kanske inte då det dagtid kan vara bättre att stå på en plats där en cykeltjuv inte ostört kan köra sin vinkelslip om han lyckas få tillgång till cykelrummet.

Vi cyklar nerför Ekelundsgatan igen och väntar på att spårvagnarna ska passera på Södra Hamngatan och jag passar på att fota Emma när hon väntar där – samtidigt som flera cyklister passerar på trottoaren då de inte vill dela plats med spårvagnen. Vi cyklar vidare på Södra Hamngatan ”hemåt”, alltså mot Gamlestan. Denna sidan av körbanan är ok, det är blandat med bilister fram till Stora Badhusgatan, just när vi cyklar slipper vi bilister helt. 

Vi cyklar tillbaka till platsen vid Kasinot där vi stannade till tidigare och cyklar sedan tillbaka så som Emma tidigare cyklat med sin kollega, alltså i körbanan på Stora Badhusgatan. Vi hamnar mellan en vit SUV och en urkesförare (en yrkeschaufför som är urk) i en färdtjänstbil som båda också ska svänga vänster in på Södra Hamngatan. Spårvagnen passerar, SUVen svänger vänster och vi är stressade av färdtjänstchauffören och den mötande trafiken, men cyklar efter. Urkeschauffören bränner iväg nära förbi oss medan vi försöker cykla på den lilla biten asfalt mellan spårvägen och trottoarkanten. 

Strax går det att cykla upp på den sjukt breda trottoaren vilket jag väljer att göra och tar kortet ovan där Emma cyklar framför spårvagnen som nu dykt upp. Hon stressar fram till Lilla Torget och jag cyklar ikapp och berättar att det var cykelförbud på den här helt vansinniga sträckan tidigare, men att jag antar att förbudet togs bort när Stenpiren byggdes och Södra Hamngatan blev den naturliga gatan att välja om man cyklar till/från färjan. 

Det är en barockt bred trottoar och framför allt en jättelång lastzon och typ tre 30-minuters parkeringar på denna gata. Jag vet inte hur ofta residenset behöver få leveranser här, men jag vet att färjan trafikeras flitigt de flesta av dygnets timmar med gott om cyklister som gärna hade kunnat cykla säkert här: bygg cykelbana!  Vi konstaterar att hon ska undvika denna livsfarliga sträcka och cykla runt via Kämpebron och glida hem utefter älven.

Några dagar senare får jag ett sms: 

Vill du också ha en cykelguide till jobbet?

Kolla in www.cykelkompisar.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis 2: Rama

Rama vid trafikljuset i korsningen Waterloogatan och Slakthusgatan

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet! 

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Rama!

Rama har långt till jobbet, hon bor vid Angereds centrum och jobbar vid Vågmästareplatsen. På vägen hem har hon problem med backarna. Vi bestämmer träff på coworkingspace Llama Lloyd mitt emot mitt kafé och jag visar henne vägen över Brunnsbo istället för Ringögatan till Marieholmsbron. 

Jag brukar själv välja Brunnsbovägen de dagar på året då jag vet att bilister kan ha extra svårt att se mig. När de kanske inte skrapat rutan tillräckligt från is eller när det regnar så kraftigt att de knappt ser mig. Annars väljer jag personligen den breda körbanan på Ringögatan, men vägen över Brunnsbo har separerad cykelbana värd namnet hela vägen. Puckelpisten med alla utfarter på Ringögatan tycker jag känns farligare än körbanan och i 90-graderssvängen har jag en gång krockat med en cyklist som cyklade på fel sida vägen på den så kallade cykelbanan där (det är helt ärligt en trottoar med en cykelmarkering där).

När vi kommer över Marieholmsbron undrar jag vilken väg hon väljer och hon föredrar Waterloogatan upp till Slakthusgatan där vi ser en Ghost Bike, en helt vitmålad cykel som symboliserar en plats där en cyklist har blivit ihjälkörd.

Sedan cyklar vi upp under tågrälsen och korsar Gamlestadsvägen och cyklar utefter den. Jag föreslår att det kan vara smidigare att istället för att svänga vänster på Waterloogatan välja att cykla under Gamlestadens tågstation, svänga direkt vänster, förbi cykelgaraget och upp mot SKF och svänga vänster över spårvagnsspåren och sedan korsande Artillerigatan. På det viset blir det färre konflikter med bilister (men desto fler med fotgängare vid Gamlestadstorgets spårvagnshållplats).

Att cykla utefter Gamlestadsvägen är för det mesta trevligt, gott om plats för det mesta. Sedan kommer vi till ”stans skönaste uppförsbacke” utefter Lärjeån, som eftersom det är en gammal järnväg har en skön lutning. När vi kommit lite längre än det buddistiska templet tar vi en paus och vi pratar om cykellås. Att det är viktigt att alltid låsa cykeln i ramen och att hon borde skaffa ett bygellås snare än det kabellås hon har. Jag tipsar också om att det är smart att sätta klistermärken på cykeln för att göra det för besvärligt för en cykeltjuv att behöva ta bort massa stickers så att denne väljer att sno en annan hoj.

Vi pratar en stund och cyklar sedan vidare uppför backarna. Strax innan chipsfabriken går vi av och leder cyklarna upp.

Vi kommer snart fram till Angereds centrum där hon ska träffa en vän. Vi kommer fram till att hon ska träna mer på att cykla stående på plan mark och att hon kanske kommer försöka cykla stående i en backe framöver. Tills dess funkar det ju bra att ta en paus eller att stiga av. Givetvis kan ju en cykel med fler växlar eller kanske till och med el vara ett alternativ.

Vi säger hej då och jag cyklar en sväng och kollar in Bergsjöns nya fina kulturhus samt tar ett dopp i stans minsta (?) sjö och funderar på att kanske skaffa växlar till min egna cykel. :)




Trafiken.nu tyckte visst man ska cykla över Hjällbo istället för världens bästa uppförsbacke. Det tyckte inte vi!
Publicerad den 2 kommentarer

Cykelkompis 1: Jiaojiao

Cykelkompis 1 - Jiaojiao

I år jobbar jag med att ta fram ett program för personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet! 

I början kommer det vara jag som cyklar med de nya cyklisterna, men så småningom är tanken att jag kopplar ihop nya cyklister med volontärer som är erfarna cyklister. Maila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger!

Skärmdump från trafiken.nu där den visar "bästa" vägen mellan Wieselgrensplatsen och Volvo Torslanda.

Häromdagen hjälpte jag min första nya cyklist hitta den bästa vägen till hennes nya arbetsplats, Volvo Torslanda, och jag valde faktiskt precis samma väg som trafiken.nu

Hon bor vid Wieselgrensplatsen och vi cyklade utefter Hjalmar Brantingsgatan på den separerade cykelbanan, men svängde av strax innan Långströmsgatan och genade in genom husen till den branta backen upp till Norra Biskopsgården och sedan vidare via vattentornet in i Svarte Mosse. När vi kom fram till Hisingsleden visade det sig att de renoverade cykeltunneln under motorvägen och den alternativa vägen innebar att vi fick leda cyklarna över denna autostrada och att sedan försöka ta sig tillbaka till cykelbanan var riktigt illa så när vi kommit fram till Volvo testade vi en annan väg tillbaka, en separerad cykelbana upp till Hisingsleden, som vi korsade i korsningen söder om den vi korsade första gången. Därefter cyklade vi efter Hisingsleden där det var nylagd fin cykelbana och sedan när vi kom till Biskopsgårdens industriområde valde vi att inte cykla igenom där då J inte kände sig trygg med blandtrafiken där. Istället cyklade vi under 155:an och tillbaka upp till Biskopsgården via Ovädersgatan, men där byggdes ny fin cykelbana så vi fick in i blandtrafik på Mildvädersgatan igen. Därefter Hjalmar tillbaka igen. Blir nog bra när Ovädersgatan är klar!

Snabbaste vägen är inte alltid den säkraste, men den omväg vi tog på tillbakavägen var inte heller den den bästa. J cyklar numera Hjalmar Brantingsgatan upp till Sommarvädersgatan, fortsätter på den, korsar den samma vid Önskevädersgatan och vidare över spårvagnsspåren och leder cykel uppför den branta backen där GC-banan går förbi den nya gatan med det passande namnet Cykelvädersgatan och därefter Sjumilastigen genom Svarte Mosse. 

När de är klara med underhållet i tunneln under Hisingsleden kommer hon ha säker separerad cykelbana eller GC-bana nästan hela vägen till sitt nya jobb. 

Lärdomar under cykelturen:
Komiskt att undvika att cykla med bilar till en biltillverkare.
Det är svårt att undvika att cykla i blandtrafik. 
Det byggs nya, breda cykelbanor som tar plats från biltrafiken (Ovädersgatan blir smalare för bilister).
Cykelbanan utefter Hisingsleden är klar till Assar Gabrielssons väg sånär som hundra meter (finns inga planer på fortsatt utbyggnad vad jag vet).

Publicerad den Lämna en kommentar

Test av Kvilles nya lådcykelpool!

Kville Lådcykelpool Test
Kville Lådcykelpool Test

Tjo! Äntligen har Kvilles lådcykelpool kommit på plats och äntligen hade jag tid att testa den! Häng med på äventyret till platserna många Göteborgare inte ens känner till; Partihallarna och Marieholm.

LINKA GO
LINKA GO

Först måste en ladda ner en app, Linka GO, för iPhone (länk) eller Android (länk).

I appen ska en sedan boka en cykel med hjälp av en QR-kod som sitter på cykelns pakethållare. Det finns tre modeller med två cyklar av varje modell, men i appen heter de bara 1001, 1002 osv så det är omöjligt att veta vilken cykel som är vilken om en vill reservera en speciell modell (går att göra tio minuter innan om jag inte minns fel).

Kville Lådcykelpool Kod
Cyklarna är inlåsta i ett garage så jag kan alltså inte scanna QR-koden och påbörja min färd. Jag hittar telefonnumret till en ansvarig på Parkering Göteborg som avslöjar koden och jag tar mig in.

Kville Lådcykelpool Alla cyklar
Kville Lådcykelpool Alla cyklar

Väl inne i garaget väljer jag bland cyklarna, jag har tidigare cyklat en Christiania och då jag ska frakta saker, inte barn, känns den som det bästa alternativet.

Kville Lådcykelpool Christiania
Kville Lådcykelpool Christiania

Jag scannar koden på en av Christiania-cyklarna, låser upp med appen (se till att Bluetooth är på) och cyklar iväg, trögt. Det visar sig (jag fick ringa igen) att elen behöver sättas på med en nyckel som inte sitter i och jag blir ombedd att välja nån av de andra cykelmodellerna.

Kville Lådcykelpool
Kville Lådcykelpool

Det blev en sån här variant istället. Med barnstolar och allt. Men off we go. Instabil cykel tycker jag, speciellt utan last.

Kville Lådcykelpool Per Nordby
Kville Lådcykelpool hos Per Nordby

Jag cyklar och hämtar kaffe hos min kafferostare Per Nordby i Bellevue. Endast riktigt fint specialkaffe på mitt kafé, vet ni!

Martin & Servera
Martin & Servera

Köpte lite ekologiskt mjöl, ett nytt moppskaft och lite annat hos grossisten Martin & Servera i Partihallarna och cyklade vidare betydligt mer stabilt när det var några kilos last.

Trafikomläggning cykelbana Marieholmsgatan
Trafikomläggning cykelbana Marieholmsgatan

Först på Marieholmsgatan blev det riktigt knivigt, här går trafikomläggningen för cykel ut på en gräsmatta, snävt som attan mellan en bänk och staketet. Underkänt här, TK.

Papper och rullar
Papper och rullar

Det gick åt mycket papper att trycka fanzine häromdagen (se här) och nu har jag rullar att kunna skicka prints till en kille i Lund (som köpte detta fina print av Sara Andén)!

Kville Lådcykelpool vid Tingstadstunneln
Kville Lådcykelpool vid Tingstadstunneln

Färden var smidig, men elhjälpen började blinka om att batteriet var på väg att ta slut på Göta Älvsbron, tung last och några mil var tydligen för mycket för det stackars batteriet.

Kville Lådcykelpool Bluetoothlås
Kville Lådcykelpool Bluetoothlås

Fördelar:
Att inte behöva köpa en dyr lastcykel.
Att inte behöva oroa sig för var en ska parkera den nattetid för att inte få den stulen.
Billigt! 20 kr för en timme och sedan 9 kr per påbörjade halvtimme.

Nackdelar:
En hel del barnsjukdomar med systemen, men det ordnar nog snart upp sig!

Men all in all, är det givetvis, trots barnsjukdomar, fantastiskt att vi äntligen, fått en lådcykelpool i Kville!


Fyra av fem lamor!

Cykelkulturkafé Llama Lloyd gillar cyklar, kultur och kaffe. Robin som driver stället själv bakar allt från grunden med ekologisk norm där mycket, t ex sopplunchen, är helt vegansk. www.llamalloyd.se/meny

Kommer du på cykel får du 10% rabatt på mat och dryck och en gång i månaden anordnas en Slörull, en social lugn cykeltur till t ex Ballograf-fabriken, en magisk jacuzzi eller konstprojektet Kiosken.

I kaféts #8bitgalleri är det en separat utställning varannan vecka och varannan vecka ett urval av prints från tidigare utställningar. Dessa finns i webshoppen där Robin även säljer specialkaffe från Sveriges bästa kafferostare, Per Nordby.

www.llamalloyd.se

Öppettider 2018: tis-fre 11-18, lör 11-16.
Följ gärna kafét:
facebook.com/llamalloyd
instagram.com/llamalloyd

Publicerad den Lämna en kommentar

Run for your life #RunCOP21

Foto: Jonas Esteban Isfält

Tjoho! Nästa torsdag, den 19:e, ska jag springa i #RunCOP21! Jag kommer att springa för cykeln! Om ni inte känner till Run for your life kolla livestreamen här nedanför! Vi är alltså tusen pers som ska springa stafett till klimatmötet i Paris i världens största performance arrangerat av Riksteatern! Jag kommer springa min sträcka här i #gbgftw i gryningen och jag tänkte att det vore kul om ni skulle vilja #cykla kring mig när jag springer! Alltså inte mellan följebilarna, men så ni syns i bild i bakgrunden! Exakt sträcka och tid kommer snart!

Attenda och sprid gärna eventet (även om du själv inte kan vara med och springa eller cykla!) facebook.com/events/847866545332280/#

Publicerad den Lämna en kommentar

Punk(tering) is dead! Nu på lördag 12-16!

girl-flat-tireHej cykelvänner! På lördag är det Cykelns Dag anordnat av Cykelbranschen. Jag har länge tänkt anordna en dag där en fokuserar på att lösa den vanligaste ursäkten folk har till att de inte cyklar: att de har en cykel, men att denna har en punktering de inte orkat fixa. Därför tänkte jag att vi skulle fokusera på att hjälpa folk att få deras cyklar att rulla igen. Jag har pratat med Recykel, men de jobbar ju inte på en lördag, Cykelköket hade väldigt mycket om jag förstod det rätt och Cykelkillarna har blivit väldigt dåliga på att svara på mail, så då tänker jag att det bästa kanske är att vända sig till folk direkt så bjud gärna in vänner och bekanta som kan fixa en punktering eller som behöver hjälp med just det!

Jag tänker mig följande upplägg:
Utanför Llama Lloyd på lördag kl 12-16 får volontärer hjälpa folk att fixa sina punkteringar, helt enkelt. Som ett cykelkök med kaffe. Jag har tyvärr inte mycket till verktyg på plats så om nån kan ta med sig en nyckel eller två är det alltid uppskattat. Ska köpa på mig lite extra punkteringssatser på Biltema och ta med de få verktyg jag har hemmavid.

Vad ska jag själv göra tänker du kanske? Jag kommer vara upptagen med att brygga kaffe och bre’ mackor i vanlig ordning. Jag tänker mig att de som ställer upp som volontärer får en kaffe, muffins och en soppa om hen är hungrig. Sound fair? Skriv gärna bland kommentarerna på vilket sätt du vill medverka, få hjälp, hjälpa eller mest snacka cykel och ta en kaffe?

Nu rullar vi!
FB event

Publicerad den

Slow Roll #1!

Keep calm and Slow Roll
I morgon, måndag, styr jag som privatperson, upp Göteborgs första Slow Roll. Eller första och första, folk har väl i alla tider tagit cykelturer tillsammans, men det är inte så vanligt att de kallas Slow Rolls. Några har gjort detta tidigare, men nu tänkte jag styra upp en varje sista måndag i månaden.

Vad är då en Slow Roll undrar du kanske? Begreppet kommer från Detroit där de numera är runt tusen personer som samlas och cyklar i grupp till delar av staden som anses för farliga att vistas i på egen hand, men om en är en del i en cykelgrupp känner en en större trygghet.

Eftersom det inte finns några sådana områden riktigt i Göteborg, tänkte jag ta oss till områden som kanske är lite oväntade. Vi börjar med Frihamnen och Ringön!

Vi samlas på Väderkvarnsgatan 16, alltså framför lokalen som ska bli mitt fik. Droppa in vid 18.30 så cyklar vi prick 19.00 först till Frihamnen och sedan bort till Ringön. Har ni idéer på vad vi inte får missa får ni gärna hojta innan eller under färden. Det är absolut inte så att jag är nån turistguide, men jag cyklar ofta på Ringögatan, yeah yeah.

Let’s do it!

Officiell hashtag är #slowrollgbg så dela på!

FB-event.
FB-grupp.