Publicerad den Lämna en kommentar

Cyklistvelometern Göteborg 2024

Upplevd trygghet för cyklister

Hej där, jag tänker att jag börjar blogga lite igen. Det känns som man har slängt bort tio år av skrivande på de asociala medierna man nu inte når nån med om man inte betalar. Man borde givetvis gjort som Roffe och fortsatt blogga. Äga texten.

Cykelfrämjandet har något de kallar cyklistvelometern där cyklister i Sverige får svara på frågor hur de uppfattar hur det är att cykla i deras kommun och sedan sammanställer Cykelfrämjandet dessa. Cykelfrämjandet gör även Kommunvelometern där de frågar kommuner vad de gör för att förbättra förutsättningarna för cykling i de olika kommunerna. Göteborg är inte med i årets, jag har förstått det som att de bara är med varannan år pga personalkostnader med att rapportera till Cykelfrämjandet.

Nåväl, årets cyklistvelometer för Göteborg kom nyligen och jag svarade i Cykelfrämjandets tråd om detta och tänkte att jag vill dela med mig av mina tankar om vad jag fann intressanta i rapporten även här!

Könsidentitet och ålder Cykelfrämjandet Cyklistvelometer Göteborg 2024
Könsidentitet och ålder Cykelfrämjandet Cyklistvelometer Göteborg 2024

 

Här tyckte jag det var intressant att andelen män som cyklar är högre i Göteborg än nationellt och att betydligt färre 65+ cyklar i Göteborg än nationellt.

Min tolkning och erfarenhet efter cykelkompisar/cykelpendlarcoach.se — fler kvinnor än män upplever trafikmiljön som otrygg och vi män tar generellt sätt större risker i trafiken.

Upplevd trygghet för cyklister

77% upplever verkligen inte att Göteborg är en stad säker att cykla i! Jämfört med 52% bland övriga städer över 100 000 invånare. Volvo city!

När kommer vi få en vettig cykelparkering vid centralen? Sju procentenheters skillnad angående lättheten att hitta cykelparkeringar. Bygg ett glashus med cykelservice på Drottningtorget där nuvarande cykelparkering finns.

Intressant att så många fler Göteborgscyklister stör sig på fotgängare än andra städers cyklister. Vi separerar tydligt inte tillräckligt bra.

Oerhört mycket sämre än andra stora städer i kategorierna cykelvägar i centrala stan och bostadsområden.

Fler som anser att trafikljusen är dåligt synkade för cyklister. Kollektivtrafik på cykeltrafikens bekostnad.

It’s about space, stupid. Våga plocka fler parkeringar så vi kan cykla socialt i bredd med våra barn.

Ännu mer åsikter om att vi behöver separera. Jag tolkar den större siffran mellan bilister och cyklister än i andra stora städer att vi har ”cykelfartsgator” där man cyklar i mitten av körbanan.

Jag tänker bara Göteborgsposten när jag ser den här och hur de drevar mot varenda liten parkering man försöker göra om.

Pilotområde cykel i Backa och Majorna möter ett väldigt motstånd på Facebook, men ska bli intressant om en enkät gjordes på Såggatan i vår (eller Slottsskogsgatan nu) när folk vant sig. Den tysta majoriteten brukar vara glad när aktiv transport premieras på privatpersoners ockupation av stadsmark i form av boendeparkering.

Vad får entreprenörer som inte följer TA-planen (trafikanordningsplan, alltså hur entreprenörer ska leda om trafiken vid en ombyggnation) för straff?

Två av de cyklister som dött i Göteborg de senaste tio åren har dött vid trafikomledningar: Tingstad och Lindholmsallén. Rädda liv genom att straffa de entreprenörer som inte följer TA-planen kännbart finansiellt.

Förbättra de cykelvägar som finns verkar vara viktigast för göteborgarna. Bra att det görs utanför centrum, men behövs verkligen i centrum. Och då behöver biltrafiken minska vilket man enklast gör genom att plocka parkeringar och införa 30 km/h i bashastighet och i ett senare skede göra som Paris gör imorgon, måndag: förbjud genomfartstrafik i stadskärnan. I en Göteborg-kontext kan vi säkert använda trängselskattsstationerna till detta (tills dess kan vi ju höja trängselskatten med inflationen iaf? Trängselskatten har inte höjts sedan 2014 och skulle enligt en enkel sökning på SCB bli 32% dyrare om vi endast följde inflationen). Personligen tycker jag vi tredubblar den för ENSAMMA bilister så att de som måste köra bil till Volvo får ett ekonomiskt incitament att samåka.

Paris imorgon, Göteborg så snart som möjligt: https://www.instagram.com/p/DB1SXnKtY2T/

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #5: Jocko

Joakim Bjerhem Jönsson på Hisingsbron

Idag har jag cyklat med Joakim Bjerhem Jönssom som jobbar på stadsmiljöförvaltningen med att planera cykelbanor! Man kan tänka att han inte behöver min hjälp att hitta säkraste eller snabbaste vägen, men lite tips kunde jag faktiskt ge honom för att hitta det som var viktigast för honom: den trevligaste vägen. Just nu är stadsmiljö placerade ute i Lillhagsparken så dit skulle vi cykla!

En Omnium flakcykel med en Brompton vikcykel på flaket

Jag dök upp med min Omnium (flakcykel) med min Brompton (vikcykel) på flaket och fällde ut cykeln till Jocko som ville köra Brompton! Komiskt nog lånade jag Jockos Brompton innan jag hann få min när jag testade om det gick att ha samåkning som sitt primära transportmedel genom Europa 2016 (jag åkte till Portugal och tillbaka nästan bara med andra människors bilar och fällde sedan upp hojen och upptäckte städerna på vägen).

Jag har känt Joakim i tio år och vet att han är en van cyklist så den trevligaste vägen i morgonrusningen är i många fall att ta körbanan för att slippa konflikter med alla fotgängare på väg till jobbet. Men innan jag dyker upp hos Joakim på Teatergatan har jag kollat vilken väg cykelplaneraren på kommunens trafiken.nu valt. Den tycker att man ska cykla genom Östra Larmgatan och nån konstig mer eller mindre påhittad väg vid mellan Hotel Eggers och Nordstan och sedan korsa vid hållplatsen Nordstan och köra bort via Västlänken-bygget. Östra Larm har ju varit en byggarbetsplats i en evighet och jag tänker inte på att östra sidan av Hisingsbron stängdes av för cyklister häromdagen så jag väljer att ta Jocko via Allén och Slussgatan och Drottningtorget över till entrén till Centralen där vi tar bussfilen (som ju ligger till höger, alltså laglig att cykla i) bort mot Nordstan, cykelbanan förbi Nordstan-hållplatsen, sedan ut i körbanan efter där bussarna kör in till Nils Ericsonsterminalen och sedan körbanan hela vägen bort till där man korsar körbanan för att komma till västra sidan av Hisingsbron. Från Hisingsbron kör vi sedan över Frihamnsmotet för att komma på norra sidan Hjalmar Brantingsgatan, men precis innan tunneln under påfarten till Lundbyleden väljer vi istället att cykla höger och kör på GC-banan som ligger mellan Lundbyleden och den nya vagnhallen på Ringön. Kanske inte den trevligaste vägen, men det är betydligt färre konflikter med bilister och fotgängare den vägen. Var väl typ två som gick och lika många som cyklade där kontra att cykla utefter Backavägen (Hjalmar till Biltema) där det dessutom blir en järnvägskorsning.

Omvägen via Brunnsbo som vi tog, nyss nämnda GC-bana mellan Lundbyleden och Ringön är verkligen supersmal på slutet men det enda trafikljus denna väg som går via Aröd och sedan upp till Lillhagsparken är det vid spårvägen in till Vagnhallen Ringön (och det kommer bli ett när spårvägen till Lindholmen öppnar – tydligt hur vi prioriterar kollektivtrafik på cykelns bekostnad i Göteborg).

Joakim Bjerhem Jönsson utanför StadsmiljöförvaltningenVi står och snackar lite vid entrén till kontoret och Joakim hejar på alla kollegor medan vi inser att vi borde tagit handskar denna kalla oktobermorgon.

 

Gör som Jocko, boka mig genom Benify!

Läs mer om cykelpendlarcoach här!

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #4: Jesper

Jesper cyklar från Danaplatsen till Platinan, en sträcka med extremt många trafikarbeten. Jag rycker ut för att se om jag kan hjälpa honom hitta en säker väg till jobbet.

Trafiken.nu föreslår att man ska cykla Lindholmsallén, men Jesper undviker denna väg på grund av ”människor och bilar”. Trafiken föreslår också att man ska ta färjan, men då måste man ju förhålla sig till dess tabell och vara säker på att det inte är fullt med cyklar, vilket det antagligen är vid åttatiden på morgonen.

Jag säger att jag tror att snabbaste vägen vore nog att cykla via den nya gatan — som år 2022 byggdes utan gång- och cykelbana(!) — den som går parallellt med Lindholmsallén och Lundbyleden där Max ligger. Ta den tills den tar slut och sedan upp vid Regnbågsgatan, sedan Lindholmsallén bort till Frihamnen, men Jesper vill ha separerad cykelbana, så vi kör hans nya ”vanliga” väg som då går förbi Eriksbergs köpcentrum och sedan upp Åbogårdsvägen.

Jag säger att jag precis cyklade till honom via Volvo Lundby på Prästvägen, men Jesper föredrar att vi cyklar runt så vi fortsätter Åbogårdsgatan som övergår i Fyrväpplingsgatan tills vi kommmer upp till Eketrägatans busshållplats där vi cyklar över vid gamla Arnoldz kiosk och cyklar utefter Hjalmar Brantingsgatan. Jag berättar att när de är klara med den nya GC-banan mellan Wieselgrensplatsen och Hjalmar Brantingsplatsen kommer den vara bättre än den lite knöliga vägen på södra sidan Hjalmar Brantingsgatan.


Det kommer då (som nu förvisso) vara smartast att byta till norra sidan av Hjalmar Brantingsgatan vid Lundbybadet där det är ett obevakat övergångsställe istället för trafikljusreglerade korsningar som det är hela vägen ner till tunneln vid Hjalmar Brantingsplatsen. Då bygget med GC-banan mellan Wiesel och Vågmästare som sagt är i full färd fortsätter vi utefter södra sidan av Hjalmar Brantingsgatan och tar nyss nämnda tunnel, cyklar runt Hjalmar Brantingsplatsen och vidare upp på den östra sidan av Hisingsbron som nu är överbefolkad och så kommer vara fram till man är klara med den nya spårvägen mot Lindholmen samt öppnat GC-tunneln under Lundbyleden på södra sidan Hjalmar Brantingsgatan. Den tunneln kommer man inte öppna förrän hösten 2025 (!) och ställer till det för mig dagligen och kommer kunna ge Jesper en till rutt när de byggt om Eriksbergsmotet.

Den stängda cykelbanan vid Eriksbergs köpcentrum. Kommer öppnas när de byggt klart Eriksbergsmotet med en längre cykelväg med fler höjdmeter för cyklister.

Vid Eriksbergsmotet kommer det dock inte gå att cykla utefter Lundbyleden längre utan man kommer vara tvungen att i princip cykla upp för backen till Volvo och sedan nerför den nya GC-banan på Inlandsgatan till Herkulesgatan. Tack för de extra höjdmetrarna, Trafikverket! De kommer säkert göra fler Lundbybor till cyklister…

Väl uppe på bron tar vi oss förbi flaskhalsen på bron vid Platinan som vi ska in i! Det går att cykla in på den södra delen av huset men då måste man leda cykeln nerför trappor så vi cyklar på Vikingsgatan och då där inte finns nån cykelbana hamnar vi i bilkö tillsammans med en annan cyklist, kunde inte denna naturliga cykeltur från bron in till Platinan fått en cykelbana istället för att vi cyklister nu två gånger behöver korsa ett körfält som går söderut och det är på tok för trångt för att cykla förbi bilisterna? Så snälla har stadsmiljöförvaltningen inte varit för Platinans cyklister.

 

 



Väl inne i det stora, fina cykelgaraget finner jag dock att fastighetsägaren har varit lite extra snäll mot cyklisterna i huset. Det finns låsgarage (faktiskt första gången jag ser denna idé i praktiken!), cykeltvätt och lite mek-möjligheter bredvid en dörr som leder rätt in i cykelreparatören BikeFixx — dundersmidigt, exakt så som cykelgarage i Nederländerna (och även tyska Münster) vid centralstationerna fungerar; du lämnar hojen på morgonen och får den reparerad under dagen. Inte ens en omväg. Hoppas det bär sig för BikeFixx som försöker nåt liknande när stan pratat i minst tio år om ett cykelgarage på Drottningtorget där en sådan lösning hade varit fint.

Vill du också få en personlig coachning till din snabbaste eller säkraste cykelväg till jobbet? Hojta så dyker jag upp med mina två cyklar som du kan testa på exakt din sträcka till jobbet (eller cykla på din egen).

Du kanske har friskvårdsbidrag du inte hämtat ut? Boka via länk nedan eller via Benify eller Epassi.

Läs mer här.

 

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #3: Emma

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet!

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Emma!

Emma kommer från en liten ort utanför Borås där det bara fanns en rondell och där alla barn cyklade på trottoarerna. Av miljö- och tidsskäl vill hon cykla i stan, men är rädd för sista biten vid jobbet.

Vi ses utanför Emmas hem i Gamlestan och pratar om att det är för jävligt att Balder höjt lokalhyran för cykelreparatören på Artillerigatan så rejält han har fått lägga ner. Innan han lade ner hade han en lång lista på människor och vilka cyklar de sökte efter som han sedan ringde upp när han fick in nåt som passar. För Emma är det viktigt med en mindre cykel så hon har genom hans fantastiska service fått tag på en lite mindre röd Skeppshult, jag skulle gissa på 26-tums hjul.

Hon berättar att hon brukar ha en trälåda på pakethållaren som hon lägger ryggsäcken i, men den har hon glömt idag och det blev väl tungt att ha den i cykelkorgen fram så jag tar den. Vi cyklar ner till korsningen Nylösegatan/Gamlestadsvägen och jag säger att om hon vågar kan hon slippa många trafikljus genom att cykla igenom rondellen och fortsätta utefter Gamlestadsvägen, men det är inte på kartan att cykla bland bilarna på det viset. Istället tipsar jag om att leda cykeln över övergångsstället som ligger hundra meter söderut på Gamlestadsvägen, allt för att slippa de två trafikljusen och de, vad är det, typ fem körbanorna vid Slakthusgatan/Gamlestadsvägen?

Vi tar i alla fall vägen över de fem körbanorna nu och Emma, som inte har nåt körkort, undrar när vi korsar den sista körbanan om när cyklister och bilister ska lämna företräde för varandra. Jag visar henne ”hajtänderna” och förklarar att de betyder att bilister ska lämna företräde gentemot de andra bilisterna, men då det inte är några hajtänder innan övergångsstället/cykelbanan ska cyklister lämna företräde, men att i praktiken är det bäst att söka ögonkontakt med bilisten och se om hen släpper fram en.

Vi cyklar vidare utefter Slakthusgatan och vid påfarten till E45 norrut visar jag att här ska bilister lämna företräde till cyklister i och med hajtänderna, men att det i praktiken är högst oklart om de kommer stanna då de har bra med fart från raksträckan på Slakthusgatan.

Vi cyklar under viadukten under E45 och i korsningen med Marieholmsgatan undrar Emma, vad den blinkande cykelskylten betyder. Jag förklarar att skylten är en varning för bilister att även cyklister har grönt samtidigt. Skylten är oerhört viktig då det är när både motortrafik och cykeltrafik har grönt samtidigt som en högersvängande – oftast lastbil eller buss – kör över en cyklist. Det här är det absolut viktigaste en cyklist behöver veta: att det är i detta läge extremt farligt att vara en oskyddad trafikant. Det här är vanligaste sättet att dö på som cyklist och jag berättar att killen som dog i korsningen Waterloogatan/Slakthusgatan en bit bort blev överkörd av en lastbilschaufför som inte ens märkte att han körde över cyklisten.

Så än en gång; det viktigaste du kan göra som cyklist är att kolla över axeln så att det inte kommer nån motortrafikant när du och motortrafiken har grönt samtidigt!

Vi cyklar vidare och jag berättar att jag felanmält gång- och cykelbanan Trafikverket byggt över Marieholmstunneln då den inte är separerad mellan trafikslagen. Den är dock bred och det är i dagsläget väldigt lite gående på den, men i framtiden kanske det är fler som går här och skapar onödiga konflikter.

Vi pratar om att det borde byggas ett cykelkök här där det är så många som cyklar, varför inte i det gamla Sibylla-gatuköket precis över Marieholmstunneln. Emma var nämligen med och startade föreningen Kollaborativ Ekonomi Sverige, som jag numera är ordförande för. Det främsta vi gör där är att lyfta fram initiativ som cykelkök på en karta, Smartakartan.se Ett cykelkök är förresten en öppen gör-det-själv-verkstad dit du kan gå där en volontär visar dig hur du själv fixar din cykel. Idag finns ett gäng cykelkök i Göteborg, men den största har fått lägga ner när Kommersen revs för att göra en park…

Vi cyklar vidare och vid Gullbergs kaj pratar Emma om hur härligt det är att börja dagen med att se solen gå upp över älven från sin extra mjuka cykelsadel. Hennes partner cyklar istället vägen genom Partihallarna in till stan, men Emmas kollega har visat denna lilla omväg som är så mycket behagligare att cykla. Färden fortsätter och vi passerar Holmen, under Hisingsbron och när vi rundar Lilla Bommen säger Emma att här blir hon ofta stressad av att alla cyklar så fort när de är sena till jobbet. Jag poängterar att när hon svänger vänster i denna korsning på vägen hem är det väldigt viktigt att visa tecken just eftersom de flesta ska till eller från Hisingsbron här.

Vi cyklar förbi Operan och Emma påtalar att det är trångt i partiet i höjd med Maritiman och jag svarar att de kan ju bara ta bort den här metern gatsten som är där till ingen nytta varpå Emma skojar att jag inte ska ge henne mer saker hon kommer störa sig på och vilja ändra i sin stad.

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

Vi stannar till utanför Kasinot. Och pratar om den sista biten av färden, den del som gör att hon inte väljer att cykla till jobbet: Residensbron-Södra Hamngatan-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Här har hon cyklat med sin kollega tidigare, men tyckte det var obehagligt och stressigt med att köra i körbanan och med spårvagnen.

Jag visar henne istället en omväg som är betydligt säkrare: korsa Stora Badhusgatan till Norra Hamngatan-Kämpebron-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Även här är det trångt i början där Trafikverket har gett väldigt lite utrymme till cyklister åt båda håll samt gott om fotgängare (eller om det blir Trafikkontoret, jag är lite osäker på hur det blir när statliga Trafikverket bygger Västlänken på gator som kommunala Trafikkontoret normalt har hand om). På Norra Hamngatan är det gott om plats, men tyvärr gatuparkering istället för separerad cykelbana, på Kämpebron förklarar jag för Emma att det är en cykelfartsgata vilket innebär att hon ska cykla i den asfalterade mitten (här behövs en cykelikon kan jag tycka). Efter Kämpebron korsar vi spårvagnsspåren och påpekar att den breda stenlagda delen bredvid gatstenen är en trottoar – här är det meningen att cyklister ska cykla på gatstenen, men det gör få i praktiken.

Vi cyklar upp på Ekelundsgatan till Demokrati- och medborgarservice där jag låter Emma visa mig hur hon låser sin cykel. Hon är ett riktigt proffs med vajer som hon brukar låsa fast bakhjulet med. Jag visar henne hur hon kan ”förlänga” vajern genom att använda öglan och på det viset säkra framhjul, ram och bakhjul med ett hänglås hon har med sig. Till på det har hon ett Abus Granit bygellås som hon fäster i ramen och det fasta cykelstället. Det ska mycket till att en cykeltjuv dagtid ska ta sig tid att vinkelslipa två lås för att få tag i en gammal 90-talshoj. Hon bör få ha den i fred, men hon berättar att de har ett cykelrum, men hon vet inte hur hon kommer in där. Det är kanske bättre, kanske inte då det dagtid kan vara bättre att stå på en plats där en cykeltjuv inte ostört kan köra sin vinkelslip om han lyckas få tillgång till cykelrummet.

Vi cyklar nerför Ekelundsgatan igen och väntar på att spårvagnarna ska passera på Södra Hamngatan och jag passar på att fota Emma när hon väntar där – samtidigt som flera cyklister passerar på trottoaren då de inte vill dela plats med spårvagnen. Vi cyklar vidare på Södra Hamngatan ”hemåt”, alltså mot Gamlestan. Denna sidan av körbanan är ok, det är blandat med bilister fram till Stora Badhusgatan, just när vi cyklar slipper vi bilister helt. 

Vi cyklar tillbaka till platsen vid Kasinot där vi stannade till tidigare och cyklar sedan tillbaka så som Emma tidigare cyklat med sin kollega, alltså i körbanan på Stora Badhusgatan. Vi hamnar mellan en vit SUV och en urkesförare (en yrkeschaufför som är urk) i en färdtjänstbil som båda också ska svänga vänster in på Södra Hamngatan. Spårvagnen passerar, SUVen svänger vänster och vi är stressade av färdtjänstchauffören och den mötande trafiken, men cyklar efter. Urkeschauffören bränner iväg nära förbi oss medan vi försöker cykla på den lilla biten asfalt mellan spårvägen och trottoarkanten. 

Strax går det att cykla upp på den sjukt breda trottoaren vilket jag väljer att göra och tar kortet ovan där Emma cyklar framför spårvagnen som nu dykt upp. Hon stressar fram till Lilla Torget och jag cyklar ikapp och berättar att det var cykelförbud på den här helt vansinniga sträckan tidigare, men att jag antar att förbudet togs bort när Stenpiren byggdes och Södra Hamngatan blev den naturliga gatan att välja om man cyklar till/från färjan. 

Det är en barockt bred trottoar och framför allt en jättelång lastzon och typ tre 30-minuters parkeringar på denna gata. Jag vet inte hur ofta residenset behöver få leveranser här, men jag vet att färjan trafikeras flitigt de flesta av dygnets timmar med gott om cyklister som gärna hade kunnat cykla säkert här: bygg cykelbana!  Vi konstaterar att hon ska undvika denna livsfarliga sträcka och cykla runt via Kämpebron och glida hem utefter älven.

Några dagar senare får jag ett sms: 

Vill du också ha en cykelguide till jobbet?

Kolla in www.cykelkompisar.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis 2: Rama

Rama vid trafikljuset i korsningen Waterloogatan och Slakthusgatan

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet! 

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Rama!

Rama har långt till jobbet, hon bor vid Angereds centrum och jobbar vid Vågmästareplatsen. På vägen hem har hon problem med backarna. Vi bestämmer träff på coworkingspace Llama Lloyd mitt emot mitt kafé och jag visar henne vägen över Brunnsbo istället för Ringögatan till Marieholmsbron. 

Jag brukar själv välja Brunnsbovägen de dagar på året då jag vet att bilister kan ha extra svårt att se mig. När de kanske inte skrapat rutan tillräckligt från is eller när det regnar så kraftigt att de knappt ser mig. Annars väljer jag personligen den breda körbanan på Ringögatan, men vägen över Brunnsbo har separerad cykelbana värd namnet hela vägen. Puckelpisten med alla utfarter på Ringögatan tycker jag känns farligare än körbanan och i 90-graderssvängen har jag en gång krockat med en cyklist som cyklade på fel sida vägen på den så kallade cykelbanan där (det är helt ärligt en trottoar med en cykelmarkering där).

När vi kommer över Marieholmsbron undrar jag vilken väg hon väljer och hon föredrar Waterloogatan upp till Slakthusgatan där vi ser en Ghost Bike, en helt vitmålad cykel som symboliserar en plats där en cyklist har blivit ihjälkörd.

Sedan cyklar vi upp under tågrälsen och korsar Gamlestadsvägen och cyklar utefter den. Jag föreslår att det kan vara smidigare att istället för att svänga vänster på Waterloogatan välja att cykla under Gamlestadens tågstation, svänga direkt vänster, förbi cykelgaraget och upp mot SKF och svänga vänster över spårvagnsspåren och sedan korsande Artillerigatan. På det viset blir det färre konflikter med bilister (men desto fler med fotgängare vid Gamlestadstorgets spårvagnshållplats).

Att cykla utefter Gamlestadsvägen är för det mesta trevligt, gott om plats för det mesta. Sedan kommer vi till ”stans skönaste uppförsbacke” utefter Lärjeån, som eftersom det är en gammal järnväg har en skön lutning. När vi kommit lite längre än det buddistiska templet tar vi en paus och vi pratar om cykellås. Att det är viktigt att alltid låsa cykeln i ramen och att hon borde skaffa ett bygellås snare än det kabellås hon har. Jag tipsar också om att det är smart att sätta klistermärken på cykeln för att göra det för besvärligt för en cykeltjuv att behöva ta bort massa stickers så att denne väljer att sno en annan hoj.

Vi pratar en stund och cyklar sedan vidare uppför backarna. Strax innan chipsfabriken går vi av och leder cyklarna upp.

Vi kommer snart fram till Angereds centrum där hon ska träffa en vän. Vi kommer fram till att hon ska träna mer på att cykla stående på plan mark och att hon kanske kommer försöka cykla stående i en backe framöver. Tills dess funkar det ju bra att ta en paus eller att stiga av. Givetvis kan ju en cykel med fler växlar eller kanske till och med el vara ett alternativ.

Vi säger hej då och jag cyklar en sväng och kollar in Bergsjöns nya fina kulturhus samt tar ett dopp i stans minsta (?) sjö och funderar på att kanske skaffa växlar till min egna cykel. :)




Trafiken.nu tyckte visst man ska cykla över Hjällbo istället för världens bästa uppförsbacke. Det tyckte inte vi!
Publicerad den 2 kommentarer

Cykelkompis 1: Jiaojiao

Cykelkompis 1 - Jiaojiao

I år jobbar jag med att ta fram ett program för personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet! 

I början kommer det vara jag som cyklar med de nya cyklisterna, men så småningom är tanken att jag kopplar ihop nya cyklister med volontärer som är erfarna cyklister. Maila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger!

Skärmdump från trafiken.nu där den visar "bästa" vägen mellan Wieselgrensplatsen och Volvo Torslanda.

Häromdagen hjälpte jag min första nya cyklist hitta den bästa vägen till hennes nya arbetsplats, Volvo Torslanda, och jag valde faktiskt precis samma väg som trafiken.nu

Hon bor vid Wieselgrensplatsen och vi cyklade utefter Hjalmar Brantingsgatan på den separerade cykelbanan, men svängde av strax innan Långströmsgatan och genade in genom husen till den branta backen upp till Norra Biskopsgården och sedan vidare via vattentornet in i Svarte Mosse. När vi kom fram till Hisingsleden visade det sig att de renoverade cykeltunneln under motorvägen och den alternativa vägen innebar att vi fick leda cyklarna över denna autostrada och att sedan försöka ta sig tillbaka till cykelbanan var riktigt illa så när vi kommit fram till Volvo testade vi en annan väg tillbaka, en separerad cykelbana upp till Hisingsleden, som vi korsade i korsningen söder om den vi korsade första gången. Därefter cyklade vi efter Hisingsleden där det var nylagd fin cykelbana och sedan när vi kom till Biskopsgårdens industriområde valde vi att inte cykla igenom där då J inte kände sig trygg med blandtrafiken där. Istället cyklade vi under 155:an och tillbaka upp till Biskopsgården via Ovädersgatan, men där byggdes ny fin cykelbana så vi fick in i blandtrafik på Mildvädersgatan igen. Därefter Hjalmar tillbaka igen. Blir nog bra när Ovädersgatan är klar!

Snabbaste vägen är inte alltid den säkraste, men den omväg vi tog på tillbakavägen var inte heller den den bästa. J cyklar numera Hjalmar Brantingsgatan upp till Sommarvädersgatan, fortsätter på den, korsar den samma vid Önskevädersgatan och vidare över spårvagnsspåren och leder cykel uppför den branta backen där GC-banan går förbi den nya gatan med det passande namnet Cykelvädersgatan och därefter Sjumilastigen genom Svarte Mosse. 

När de är klara med underhållet i tunneln under Hisingsleden kommer hon ha säker separerad cykelbana eller GC-bana nästan hela vägen till sitt nya jobb. 

Lärdomar under cykelturen:
Komiskt att undvika att cykla med bilar till en biltillverkare.
Det är svårt att undvika att cykla i blandtrafik. 
Det byggs nya, breda cykelbanor som tar plats från biltrafiken (Ovädersgatan blir smalare för bilister).
Cykelbanan utefter Hisingsleden är klar till Assar Gabrielssons väg sånär som hundra meter (finns inga planer på fortsatt utbyggnad vad jag vet).

Publicerad den Lämna en kommentar

Test av Kvilles nya lådcykelpool!

Kville Lådcykelpool Test
Kville Lådcykelpool Test

Tjo! Äntligen har Kvilles lådcykelpool kommit på plats och äntligen hade jag tid att testa den! Häng med på äventyret till platserna många Göteborgare inte ens känner till; Partihallarna och Marieholm.

LINKA GO
LINKA GO

Först måste en ladda ner en app, Linka GO, för iPhone (länk) eller Android (länk).

I appen ska en sedan boka en cykel med hjälp av en QR-kod som sitter på cykelns pakethållare. Det finns tre modeller med två cyklar av varje modell, men i appen heter de bara 1001, 1002 osv så det är omöjligt att veta vilken cykel som är vilken om en vill reservera en speciell modell (går att göra tio minuter innan om jag inte minns fel).

Kville Lådcykelpool Kod
Cyklarna är inlåsta i ett garage så jag kan alltså inte scanna QR-koden och påbörja min färd. Jag hittar telefonnumret till en ansvarig på Parkering Göteborg som avslöjar koden och jag tar mig in.

Kville Lådcykelpool Alla cyklar
Kville Lådcykelpool Alla cyklar

Väl inne i garaget väljer jag bland cyklarna, jag har tidigare cyklat en Christiania och då jag ska frakta saker, inte barn, känns den som det bästa alternativet.

Kville Lådcykelpool Christiania
Kville Lådcykelpool Christiania

Jag scannar koden på en av Christiania-cyklarna, låser upp med appen (se till att Bluetooth är på) och cyklar iväg, trögt. Det visar sig (jag fick ringa igen) att elen behöver sättas på med en nyckel som inte sitter i och jag blir ombedd att välja nån av de andra cykelmodellerna.

Kville Lådcykelpool
Kville Lådcykelpool

Det blev en sån här variant istället. Med barnstolar och allt. Men off we go. Instabil cykel tycker jag, speciellt utan last.

Kville Lådcykelpool Per Nordby
Kville Lådcykelpool hos Per Nordby

Jag cyklar och hämtar kaffe hos min kafferostare Per Nordby i Bellevue. Endast riktigt fint specialkaffe på mitt kafé, vet ni!

Martin & Servera
Martin & Servera

Köpte lite ekologiskt mjöl, ett nytt moppskaft och lite annat hos grossisten Martin & Servera i Partihallarna och cyklade vidare betydligt mer stabilt när det var några kilos last.

Trafikomläggning cykelbana Marieholmsgatan
Trafikomläggning cykelbana Marieholmsgatan

Först på Marieholmsgatan blev det riktigt knivigt, här går trafikomläggningen för cykel ut på en gräsmatta, snävt som attan mellan en bänk och staketet. Underkänt här, TK.

Papper och rullar
Papper och rullar

Det gick åt mycket papper att trycka fanzine häromdagen (se här) och nu har jag rullar att kunna skicka prints till en kille i Lund (som köpte detta fina print av Sara Andén)!

Kville Lådcykelpool vid Tingstadstunneln
Kville Lådcykelpool vid Tingstadstunneln

Färden var smidig, men elhjälpen började blinka om att batteriet var på väg att ta slut på Göta Älvsbron, tung last och några mil var tydligen för mycket för det stackars batteriet.

Kville Lådcykelpool Bluetoothlås
Kville Lådcykelpool Bluetoothlås

Fördelar:
Att inte behöva köpa en dyr lastcykel.
Att inte behöva oroa sig för var en ska parkera den nattetid för att inte få den stulen.
Billigt! 20 kr för en timme och sedan 9 kr per påbörjade halvtimme.

Nackdelar:
En hel del barnsjukdomar med systemen, men det ordnar nog snart upp sig!

Men all in all, är det givetvis, trots barnsjukdomar, fantastiskt att vi äntligen, fått en lådcykelpool i Kville!


Fyra av fem lamor!

Cykelkulturkafé Llama Lloyd gillar cyklar, kultur och kaffe. Robin som driver stället själv bakar allt från grunden med ekologisk norm där mycket, t ex sopplunchen, är helt vegansk. www.llamalloyd.se/meny

Kommer du på cykel får du 10% rabatt på mat och dryck och en gång i månaden anordnas en Slörull, en social lugn cykeltur till t ex Ballograf-fabriken, en magisk jacuzzi eller konstprojektet Kiosken.

I kaféts #8bitgalleri är det en separat utställning varannan vecka och varannan vecka ett urval av prints från tidigare utställningar. Dessa finns i webshoppen där Robin även säljer specialkaffe från Sveriges bästa kafferostare, Per Nordby.

www.llamalloyd.se

Öppettider 2018: tis-fre 11-18, lör 11-16.
Följ gärna kafét:
facebook.com/llamalloyd
instagram.com/llamalloyd

Publicerad den Lämna en kommentar

Run for your life #RunCOP21

Foto: Jonas Esteban Isfält

Tjoho! Nästa torsdag, den 19:e, ska jag springa i #RunCOP21! Jag kommer att springa för cykeln! Om ni inte känner till Run for your life kolla livestreamen här nedanför! Vi är alltså tusen pers som ska springa stafett till klimatmötet i Paris i världens största performance arrangerat av Riksteatern! Jag kommer springa min sträcka här i #gbgftw i gryningen och jag tänkte att det vore kul om ni skulle vilja #cykla kring mig när jag springer! Alltså inte mellan följebilarna, men så ni syns i bild i bakgrunden! Exakt sträcka och tid kommer snart!

Attenda och sprid gärna eventet (även om du själv inte kan vara med och springa eller cykla!) facebook.com/events/847866545332280/#

Publicerad den Lämna en kommentar

Punk(tering) is dead! Nu på lördag 12-16!

girl-flat-tireHej cykelvänner! På lördag är det Cykelns Dag anordnat av Cykelbranschen. Jag har länge tänkt anordna en dag där en fokuserar på att lösa den vanligaste ursäkten folk har till att de inte cyklar: att de har en cykel, men att denna har en punktering de inte orkat fixa. Därför tänkte jag att vi skulle fokusera på att hjälpa folk att få deras cyklar att rulla igen. Jag har pratat med Recykel, men de jobbar ju inte på en lördag, Cykelköket hade väldigt mycket om jag förstod det rätt och Cykelkillarna har blivit väldigt dåliga på att svara på mail, så då tänker jag att det bästa kanske är att vända sig till folk direkt så bjud gärna in vänner och bekanta som kan fixa en punktering eller som behöver hjälp med just det!

Jag tänker mig följande upplägg:
Utanför Llama Lloyd på lördag kl 12-16 får volontärer hjälpa folk att fixa sina punkteringar, helt enkelt. Som ett cykelkök med kaffe. Jag har tyvärr inte mycket till verktyg på plats så om nån kan ta med sig en nyckel eller två är det alltid uppskattat. Ska köpa på mig lite extra punkteringssatser på Biltema och ta med de få verktyg jag har hemmavid.

Vad ska jag själv göra tänker du kanske? Jag kommer vara upptagen med att brygga kaffe och bre’ mackor i vanlig ordning. Jag tänker mig att de som ställer upp som volontärer får en kaffe, muffins och en soppa om hen är hungrig. Sound fair? Skriv gärna bland kommentarerna på vilket sätt du vill medverka, få hjälp, hjälpa eller mest snacka cykel och ta en kaffe?

Nu rullar vi!
FB event