Publicerad den Lämna en kommentar

Delad: Min berättelse om tillit, teknik och att hyra ut sin toalett – en bokrecension.

2016 startade Maria Eriksson ett projekt med tillhörande blogg ”366 days of sharing” där hon skulle testa ”delningsekonomin” och fick bra med media då hon var en väldigt early adopter till AirPnP, en app där man skulle kunna hyra ut sin toa. Sanningen var dock att det aldrig var någon som kom och hyrde hennes toa. Då tycker jag det är lite märkligt att lägga det som undertitel. Men visst, det säljer säkert.

Det är dock bara en liten petitess i den här, förvisso ganska välskrivna, boken om On Demand-ekonomin. Delningsekonomi är ett luddigt begrepp och inte ens vi som jobbar med detta är överens om vad vi ska kalla saker, men så länge det TJÄNAS pengar på en transaktion skulle jag benämna en tjänst som On demand-ekonomi. Alltså att du genom en tjänst på nätet kan boka något och att den som hyr ut kan tjäna pengar på det.

Ingången för Maria Eriksson är att hon under ett år ska försörja sig på on demand-ekonomi. Det är första gången jag hört talas om nån som ska försöka sig på det här i Sverige och eftersom det här projektet är gammalt (2016 är en evighet bort i dessa sammanhang) finns varken Foodora eller Linda Piras gigekonomi-projekt utan det som fanns att tjäna pengar på 2016 var AirBnb, vilket blev det hon hade som huvudsaklig inkomstkälla för projektet.

Efter att ha köpt ut sitt ex ur nån gigantisk lägenhet i Uppsala sitter hon på en fast boendekostnad på 8-9000 eller om det till och med var 10000. Alltså markant mer boendekostnad än någon jag vet som brukar syssla med delningsekonomi. Som jämförelse gick min hyra upp från 2300 till 3000 under de tio år jag lånade ut min soffa på Couchsurfing. Dessutom hade jag ett heltidsjobb och min hyresvärd hade inte tillåtit nån uthyrning och det var inte därför jag var med; jag lånade ut min soffa för att det var kul att träffa folk från hela världen. Du kan läsa mer om det i mitt fanzine, finns att läsa gratis på HDK:s Fanzine-bibbla om du inte fick det eget ex via patreon.com/llamalloyd

On Demand-ekonomi?

Så här vill jag dela in begreppet ”delningsekonomi”, på en vänster till höger- skala och längst till höger hittar vi:

On Demand-ekonomi: En person hyr något av en annan som TJÄNAR pengar på det, t ex via AirBnb. Den första sparar eventuellt pengar jämfört med en traditionell tjänst, i detta fall ett hotell. Dessutom finns ett storbolag som tjänar stora summor pengar på människors ”gästfrihet”.

Längs till vänster hittar vi:
Kollaborativ ekonomi: En eller två personer SPARAR pengar på en transaktion, t ex delar på bensinpengar via Skjutsgruppen eller att den ene lånar den andres soffa via Couchsurfing, Trustroots eller Warm Showers.

Däremellan finns en rad tjänster som är nånstans mitt emellan, är det ett företag som ligger bakom tjänsten ska ju givetvis det företaget tjäna pengar någonstans, t ex är BlaBlaCar ett företag som tar ut en bokningsavgift när européer samåker med varandra medan Skjutsgruppen är en ideell förening där det är strikt förbjudet att tjäna pengar på nån annan.

Men som sagt, det är nästan bara On Demand-ekonomin som lyfts i denna bok av Timbros ledarskribent Maria Eriksson där det i princip innebär att hon skapar ett vandrarhem av sin allt för stora lägenhet. Folk kommer och går och hon chattar med en argentinare som hon fattar tycke för och träffar honom till slut och flyttar till Argentina, men trots att vi fått läsa mycket om hur mycket hon känner för denna snubbe får vi aldrig reda på hur det går när hon väl flyttar till Argentina på slutet. It’s just so much fluff.

Som ordförande i den ideella föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg var jag givetvis mycket nyfiken på boken (det kryllar inte direkt av svenska böcker om delningsekonomi) så jag köpte den istället för att vänta på att den skulle komma till den gamla fina kollaborativa institutionen biblioteket. Det var ett djupt misstag och nu när jag spenderat tid med att läsa denna AirBnb-bloggare behöver ni inte göra det.

I vanliga fall brukar jag ge bort böcker när jag läst ut dem, till vänner om de är bra eller välgörenhet om de dåliga. I detta fall vill jag faktiskt ha så mycket av mina pengar tillbaka som möjligt så här kan du buda hem den på Tradera! Min tid kan jag dock inte få tillbaka!

robin@llamalloyd.se

Vi på Kollaborativ Ekonomi Göteborg jobbar främst med att kartlägga verksamheter som sätter tillgång framför ägande på SmartaKartan.se, AirBnb är inte med eftersom de är allmänt kända. FairBnb där en del av kakan går tillbaka till lokalsamhället kommer att vara med när det etableras i Sverige.

www.smartakartan.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Test av Kvilles nya lådcykelpool!

Kville Lådcykelpool Test
Kville Lådcykelpool Test

Tjo! Äntligen har Kvilles lådcykelpool kommit på plats och äntligen hade jag tid att testa den! Häng med på äventyret till platserna många Göteborgare inte ens känner till; Partihallarna och Marieholm.

LINKA GO
LINKA GO

Först måste en ladda ner en app, Linka GO, för iPhone (länk) eller Android (länk).

I appen ska en sedan boka en cykel med hjälp av en QR-kod som sitter på cykelns pakethållare. Det finns tre modeller med två cyklar av varje modell, men i appen heter de bara 1001, 1002 osv så det är omöjligt att veta vilken cykel som är vilken om en vill reservera en speciell modell (går att göra tio minuter innan om jag inte minns fel).

Kville Lådcykelpool Kod
Cyklarna är inlåsta i ett garage så jag kan alltså inte scanna QR-koden och påbörja min färd. Jag hittar telefonnumret till en ansvarig på Parkering Göteborg som avslöjar koden och jag tar mig in.

Kville Lådcykelpool Alla cyklar
Kville Lådcykelpool Alla cyklar

Väl inne i garaget väljer jag bland cyklarna, jag har tidigare cyklat en Christiania och då jag ska frakta saker, inte barn, känns den som det bästa alternativet.

Kville Lådcykelpool Christiania
Kville Lådcykelpool Christiania

Jag scannar koden på en av Christiania-cyklarna, låser upp med appen (se till att Bluetooth är på) och cyklar iväg, trögt. Det visar sig (jag fick ringa igen) att elen behöver sättas på med en nyckel som inte sitter i och jag blir ombedd att välja nån av de andra cykelmodellerna.

Kville Lådcykelpool
Kville Lådcykelpool

Det blev en sån här variant istället. Med barnstolar och allt. Men off we go. Instabil cykel tycker jag, speciellt utan last.

Kville Lådcykelpool Per Nordby
Kville Lådcykelpool hos Per Nordby

Jag cyklar och hämtar kaffe hos min kafferostare Per Nordby i Bellevue. Endast riktigt fint specialkaffe på mitt kafé, vet ni!

Martin & Servera
Martin & Servera

Köpte lite ekologiskt mjöl, ett nytt moppskaft och lite annat hos grossisten Martin & Servera i Partihallarna och cyklade vidare betydligt mer stabilt när det var några kilos last.

Trafikomläggning cykelbana Marieholmsgatan
Trafikomläggning cykelbana Marieholmsgatan

Först på Marieholmsgatan blev det riktigt knivigt, här går trafikomläggningen för cykel ut på en gräsmatta, snävt som attan mellan en bänk och staketet. Underkänt här, TK.

Papper och rullar
Papper och rullar

Det gick åt mycket papper att trycka fanzine häromdagen (se här) och nu har jag rullar att kunna skicka prints till en kille i Lund (som köpte detta fina print av Sara Andén)!

Kville Lådcykelpool vid Tingstadstunneln
Kville Lådcykelpool vid Tingstadstunneln

Färden var smidig, men elhjälpen började blinka om att batteriet var på väg att ta slut på Göta Älvsbron, tung last och några mil var tydligen för mycket för det stackars batteriet.

Kville Lådcykelpool Bluetoothlås
Kville Lådcykelpool Bluetoothlås

Fördelar:
Att inte behöva köpa en dyr lastcykel.
Att inte behöva oroa sig för var en ska parkera den nattetid för att inte få den stulen.
Billigt! 20 kr för en timme och sedan 9 kr per påbörjade halvtimme.

Nackdelar:
En hel del barnsjukdomar med systemen, men det ordnar nog snart upp sig!

Men all in all, är det givetvis, trots barnsjukdomar, fantastiskt att vi äntligen, fått en lådcykelpool i Kville!


Fyra av fem lamor!

Cykelkulturkafé Llama Lloyd gillar cyklar, kultur och kaffe. Robin som driver stället själv bakar allt från grunden med ekologisk norm där mycket, t ex sopplunchen, är helt vegansk. www.llamalloyd.se/meny

Kommer du på cykel får du 10% rabatt på mat och dryck och en gång i månaden anordnas en Slörull, en social lugn cykeltur till t ex Ballograf-fabriken, en magisk jacuzzi eller konstprojektet Kiosken.

I kaféts #8bitgalleri är det en separat utställning varannan vecka och varannan vecka ett urval av prints från tidigare utställningar. Dessa finns i webshoppen där Robin även säljer specialkaffe från Sveriges bästa kafferostare, Per Nordby.

www.llamalloyd.se

Öppettider 2018: tis-fre 11-18, lör 11-16.
Följ gärna kafét:
facebook.com/llamalloyd
instagram.com/llamalloyd

Publicerad den Lämna en kommentar

Happy #ridesharingday! Let me tell you about a trip…

Robin utanför Childstore med Brompton
Robin utanför Childstore med Brompton

About a year and a half ago I made a trip to Lisbon and back using mainly ride sharing as my mode of transport and I was then asked by Bla Bla Car to write about it for their blog that never came to be so today on the international #ridesharingday I’ll post the piece here instead! Enjoy!

Hello! My name’s Robin Olsson and I run Llama Lloyd, a tiny culture cafe where I encourage people to bike, to eat less meat and most importantly to share more. I’ve been a long time user of Couchsurfing where people can stay on my couch and when I travel I can stay on theirs. Couchsurfing was my first step into what is now called the collaborative economy. In March this year I went on a one month long collaborative trip through Europe using mainly Couchsurfing for accommodation and mainly Bla Bla Car for transport. I’ve waited for this for ages, for when there’s enough people using these services so that it’s possible to use it as your main transport. Until trains are reasonably priced again I feel this is the best way to get around Europe.

I started here in Gothenburg, Sweden and got a ride from Marielle to Malmö in the very south of Sweden through Skjutsgruppen, which is a similar service to Bla bla car but with not nearly as many drivers, I even started the trip a little earlier just so I could ride share to Malmö. Bla bla hasn’t come to Sweden nor Denmark yet so it’s only for people like me that are super curious, so called early adaptors, that use it. So from Malmö I tried to get one of the few rides that were offered on Bla bla from Copenhagen (it’s just across the bridge from Malmö) but that car was full so I ended up taking a train down to Hamburg. Cheating in a way! The idea was to make this trip as collaborative as possible and already I was cheating. To be honest I just wanted out of Sweden asap! Then all the way from Hamburg I rode with Bla bla car drivers Rostand, Denise, Marcos, Philippe, Benjamin, Estibaliz and Marta to Cologne, Freiburg, Lyon, Toulouse, Bilbao, Madrid and Porto. Then I was out of luck. I couldn’t find a suitable car going to my final destination, Lisbon, so I caught another train. So why didn’t I just use trains all the way you might ask yourself? Because it’s pretty boring. Especially when you’re traveling on your own. I ride share and couch surf because I’m interested in people and have a strong belief that most people are good people and I love to get an insight into the real lives of people. I think that mindset really helps when you travel this way, you need to think the best of people. This is so much about trust. Do you trust your neighbor? Why not? I’m fairly sure he or she is a decent person. I think we need to start speaking to our neighbors again. And why not save some petrol money while doing it? So who are these people, the people who share? It’s people like you and me that think more efficiently, because what’s the point of having a bunch of empty seats when you can have a full car with interesting conversations?

I ran a crowdfunding campaign while doing this trip to Lisbon. Within the crowdfunding campaign people could choose the date when I should re-open my cafe Llama Lloyd. They did this by buying either a tote bag for me to open March 29th or the same bag to vote for April 5th. The people liked what I was doing on my trip and thought I should continue to do so so April 5th won and that’s when I re-opened. That extra week meant that I was gonna travel back the same way, using Bla bla and Couchsurfing. But before that I had five days ”vacation from the vacation”, there was a wonderful little music festival in the Azores, Tremor, that I attended as one of very few Swedes. I normally go to Primavera Sound but this year I’m skipping it, ten years is enough already. So Tremor was my international festival this year. So far… Anyways, traveling back I didn’t wanna go to the same cities again, what’s the fun in that? Besides from Madrid I managed to see my beloved Barcelona, my new found love of Turin, a short stop in Ljubljana and an even shorter stop in Vienna before I biked around Berlin for a few days. After that I miraculously found Torsten, who was going all the way home to Gothenburg!

You see, I was traveling with a foldable bicycle, a Brompton. I did this to emphasize how smart it is to combine this kind of bike with other means of transport. Doing this together with Bla bla was a little bit tricky. See, the bike is about 60x60x30 cm when folded. I normally enquired before making a bla bla trip with either of these two question: ”I’m traveling with my foldable bike (60x60x30 cm), can we ride with you?” or ”I’m traveling with a 60x60x30 package, can we fit?” I think a lot of people hadn’t seen this kind of bike and just the idea of trying to fit a bike into their Renault Clio would never work so they just said no. I don’t think anybody said no if I rephrased my question. It always worked out with the bike, and it’s such a joy to always have a bike! Whenever I got dropped off I just biked the last part! Google Maps normally give you a good route but in Toulouse it wanted me to bike on the side of the canal that didn’t have asphalt and lights so that was a bit bumpy and dark before I found a bridge over! ^^ And you save so much time with a bike, I only rode with public transport once, I met up with a friend’s sister and we took the metro back. But it’s easy-peasy just folding it up and bringing it along if it would be raining cats and dogs.

If you’re ever in Gothenburg be sure to stop by my cafe Llama Lloyd and have a delicious cup of specialty coffee. Maybe you wanna rent the bike? It’s on Spinlister. If you need a place to stay you can always request my couch. I love social media, so go ahead and say hello:

#LlamaLloyd
instagram.com/llamalloyd
facebook.com/llamalloyd
twitter.com/llamalloydSE

See you,
Robin.
robin@llamalloyd.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Lite tips på trevliga arr, bland annat spelar jag skivor på Pustervik på onsdag. 14:e – 20:e februari.


På onsdag gästar jag Mittwoch. Kom dit!

Fredagen den 14:e februari: Tross, Teater Trixter, kl 22.

Vad sägs om att gå på releasefest ikväll? Entré och en sjua för en hundring är en svinbra idé. Det är bandet Tross som blir fjärde band att släppas på Höga Nord. Några alternativ är att vara en av de 20 som får plats i Elementstudion där Koloni denna vecka spelar in Staer, Horacio Pollard samt Nils Wohlrabe. Mycket mysigt ställe. Ett annat alternativ är att stödja Krigets Syrien genom Klubb Indied på Kontiki, postpunkiga Casser Le Jeu och psykrockiga Folkhemmet spelar.

Lördagen den 15:e februari: Wooden Shjips, Pustervik, kl 22.

Imorn spelar finfina Wooden Shjips sin psykadelika på Pustervik. De var suveräna på Le Guess Who? i höstas. Allra bäst på den underbara festivalen var dock Moonface. Jag har hyrt en bil för att köra till Stockholm och se honom än en gång! Vill du hänga med hem så finns det fortfarande plats i bilen. Sthlm-Gbg vid 16 på söndag. Jag hyrde bilen av en privatperson genom Sambil, den billigaste bilpoolen jag har hört talas om, kostar 120 kr/år att vara medlem och sedan blir det i det här fallet 34 kr/mil. På denna långa resa har vi dock förhandlat till ett fast pris annars hade nog tåget blivit billigare trots allt.

Onsdagen den 19:e februari: Mittwoch, Pustervik, kl 18.

Nu är det dags för mig att spela lite skivor på Mittwoch-quizet igen. Dagen till ära firar de 50 gånger! Imponerande. Kom och fyll i melodikryss-style quiz till tonerna jag väljer bakom datorn. Välkommen!