Publicerad den Lämna en kommentar

Cyklistvelometern Göteborg 2024

Upplevd trygghet för cyklister

Hej där, jag tänker att jag börjar blogga lite igen. Det känns som man har slängt bort tio år av skrivande på de asociala medierna man nu inte når nån med om man inte betalar. Man borde givetvis gjort som Roffe och fortsatt blogga. Äga texten.

Cykelfrämjandet har något de kallar cyklistvelometern där cyklister i Sverige får svara på frågor hur de uppfattar hur det är att cykla i deras kommun och sedan sammanställer Cykelfrämjandet dessa. Cykelfrämjandet gör även Kommunvelometern där de frågar kommuner vad de gör för att förbättra förutsättningarna för cykling i de olika kommunerna. Göteborg är inte med i årets, jag har förstått det som att de bara är med varannan år pga personalkostnader med att rapportera till Cykelfrämjandet.

Nåväl, årets cyklistvelometer för Göteborg kom nyligen och jag svarade i Cykelfrämjandets tråd om detta och tänkte att jag vill dela med mig av mina tankar om vad jag fann intressanta i rapporten även här!

Könsidentitet och ålder Cykelfrämjandet Cyklistvelometer Göteborg 2024
Könsidentitet och ålder Cykelfrämjandet Cyklistvelometer Göteborg 2024

 

Här tyckte jag det var intressant att andelen män som cyklar är högre i Göteborg än nationellt och att betydligt färre 65+ cyklar i Göteborg än nationellt.

Min tolkning och erfarenhet efter cykelkompisar/cykelpendlarcoach.se — fler kvinnor än män upplever trafikmiljön som otrygg och vi män tar generellt sätt större risker i trafiken.

Upplevd trygghet för cyklister

77% upplever verkligen inte att Göteborg är en stad säker att cykla i! Jämfört med 52% bland övriga städer över 100 000 invånare. Volvo city!

När kommer vi få en vettig cykelparkering vid centralen? Sju procentenheters skillnad angående lättheten att hitta cykelparkeringar. Bygg ett glashus med cykelservice på Drottningtorget där nuvarande cykelparkering finns.

Intressant att så många fler Göteborgscyklister stör sig på fotgängare än andra städers cyklister. Vi separerar tydligt inte tillräckligt bra.

Oerhört mycket sämre än andra stora städer i kategorierna cykelvägar i centrala stan och bostadsområden.

Fler som anser att trafikljusen är dåligt synkade för cyklister. Kollektivtrafik på cykeltrafikens bekostnad.

It’s about space, stupid. Våga plocka fler parkeringar så vi kan cykla socialt i bredd med våra barn.

Ännu mer åsikter om att vi behöver separera. Jag tolkar den större siffran mellan bilister och cyklister än i andra stora städer att vi har ”cykelfartsgator” där man cyklar i mitten av körbanan.

Jag tänker bara Göteborgsposten när jag ser den här och hur de drevar mot varenda liten parkering man försöker göra om.

Pilotområde cykel i Backa och Majorna möter ett väldigt motstånd på Facebook, men ska bli intressant om en enkät gjordes på Såggatan i vår (eller Slottsskogsgatan nu) när folk vant sig. Den tysta majoriteten brukar vara glad när aktiv transport premieras på privatpersoners ockupation av stadsmark i form av boendeparkering.

Vad får entreprenörer som inte följer TA-planen (trafikanordningsplan, alltså hur entreprenörer ska leda om trafiken vid en ombyggnation) för straff?

Två av de cyklister som dött i Göteborg de senaste tio åren har dött vid trafikomledningar: Tingstad och Lindholmsallén. Rädda liv genom att straffa de entreprenörer som inte följer TA-planen kännbart finansiellt.

Förbättra de cykelvägar som finns verkar vara viktigast för göteborgarna. Bra att det görs utanför centrum, men behövs verkligen i centrum. Och då behöver biltrafiken minska vilket man enklast gör genom att plocka parkeringar och införa 30 km/h i bashastighet och i ett senare skede göra som Paris gör imorgon, måndag: förbjud genomfartstrafik i stadskärnan. I en Göteborg-kontext kan vi säkert använda trängselskattsstationerna till detta (tills dess kan vi ju höja trängselskatten med inflationen iaf? Trängselskatten har inte höjts sedan 2014 och skulle enligt en enkel sökning på SCB bli 32% dyrare om vi endast följde inflationen). Personligen tycker jag vi tredubblar den för ENSAMMA bilister så att de som måste köra bil till Volvo får ett ekonomiskt incitament att samåka.

Paris imorgon, Göteborg så snart som möjligt: https://www.instagram.com/p/DB1SXnKtY2T/

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #5: Jocko

Joakim Bjerhem Jönsson på Hisingsbron

Idag har jag cyklat med Joakim Bjerhem Jönssom som jobbar på stadsmiljöförvaltningen med att planera cykelbanor! Man kan tänka att han inte behöver min hjälp att hitta säkraste eller snabbaste vägen, men lite tips kunde jag faktiskt ge honom för att hitta det som var viktigast för honom: den trevligaste vägen. Just nu är stadsmiljö placerade ute i Lillhagsparken så dit skulle vi cykla!

En Omnium flakcykel med en Brompton vikcykel på flaket

Jag dök upp med min Omnium (flakcykel) med min Brompton (vikcykel) på flaket och fällde ut cykeln till Jocko som ville köra Brompton! Komiskt nog lånade jag Jockos Brompton innan jag hann få min när jag testade om det gick att ha samåkning som sitt primära transportmedel genom Europa 2016 (jag åkte till Portugal och tillbaka nästan bara med andra människors bilar och fällde sedan upp hojen och upptäckte städerna på vägen).

Jag har känt Joakim i tio år och vet att han är en van cyklist så den trevligaste vägen i morgonrusningen är i många fall att ta körbanan för att slippa konflikter med alla fotgängare på väg till jobbet. Men innan jag dyker upp hos Joakim på Teatergatan har jag kollat vilken väg cykelplaneraren på kommunens trafiken.nu valt. Den tycker att man ska cykla genom Östra Larmgatan och nån konstig mer eller mindre påhittad väg vid mellan Hotel Eggers och Nordstan och sedan korsa vid hållplatsen Nordstan och köra bort via Västlänken-bygget. Östra Larm har ju varit en byggarbetsplats i en evighet och jag tänker inte på att östra sidan av Hisingsbron stängdes av för cyklister häromdagen så jag väljer att ta Jocko via Allén och Slussgatan och Drottningtorget över till entrén till Centralen där vi tar bussfilen (som ju ligger till höger, alltså laglig att cykla i) bort mot Nordstan, cykelbanan förbi Nordstan-hållplatsen, sedan ut i körbanan efter där bussarna kör in till Nils Ericsonsterminalen och sedan körbanan hela vägen bort till där man korsar körbanan för att komma till västra sidan av Hisingsbron. Från Hisingsbron kör vi sedan över Frihamnsmotet för att komma på norra sidan Hjalmar Brantingsgatan, men precis innan tunneln under påfarten till Lundbyleden väljer vi istället att cykla höger och kör på GC-banan som ligger mellan Lundbyleden och den nya vagnhallen på Ringön. Kanske inte den trevligaste vägen, men det är betydligt färre konflikter med bilister och fotgängare den vägen. Var väl typ två som gick och lika många som cyklade där kontra att cykla utefter Backavägen (Hjalmar till Biltema) där det dessutom blir en järnvägskorsning.

Omvägen via Brunnsbo som vi tog, nyss nämnda GC-bana mellan Lundbyleden och Ringön är verkligen supersmal på slutet men det enda trafikljus denna väg som går via Aröd och sedan upp till Lillhagsparken är det vid spårvägen in till Vagnhallen Ringön (och det kommer bli ett när spårvägen till Lindholmen öppnar – tydligt hur vi prioriterar kollektivtrafik på cykelns bekostnad i Göteborg).

Joakim Bjerhem Jönsson utanför StadsmiljöförvaltningenVi står och snackar lite vid entrén till kontoret och Joakim hejar på alla kollegor medan vi inser att vi borde tagit handskar denna kalla oktobermorgon.

 

Gör som Jocko, boka mig genom Benify!

Läs mer om cykelpendlarcoach här!

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #4: Jesper

Jesper cyklar från Danaplatsen till Platinan, en sträcka med extremt många trafikarbeten. Jag rycker ut för att se om jag kan hjälpa honom hitta en säker väg till jobbet.

Trafiken.nu föreslår att man ska cykla Lindholmsallén, men Jesper undviker denna väg på grund av ”människor och bilar”. Trafiken föreslår också att man ska ta färjan, men då måste man ju förhålla sig till dess tabell och vara säker på att det inte är fullt med cyklar, vilket det antagligen är vid åttatiden på morgonen.

Jag säger att jag tror att snabbaste vägen vore nog att cykla via den nya gatan — som år 2022 byggdes utan gång- och cykelbana(!) — den som går parallellt med Lindholmsallén och Lundbyleden där Max ligger. Ta den tills den tar slut och sedan upp vid Regnbågsgatan, sedan Lindholmsallén bort till Frihamnen, men Jesper vill ha separerad cykelbana, så vi kör hans nya ”vanliga” väg som då går förbi Eriksbergs köpcentrum och sedan upp Åbogårdsvägen.

Jag säger att jag precis cyklade till honom via Volvo Lundby på Prästvägen, men Jesper föredrar att vi cyklar runt så vi fortsätter Åbogårdsgatan som övergår i Fyrväpplingsgatan tills vi kommmer upp till Eketrägatans busshållplats där vi cyklar över vid gamla Arnoldz kiosk och cyklar utefter Hjalmar Brantingsgatan. Jag berättar att när de är klara med den nya GC-banan mellan Wieselgrensplatsen och Hjalmar Brantingsplatsen kommer den vara bättre än den lite knöliga vägen på södra sidan Hjalmar Brantingsgatan.


Det kommer då (som nu förvisso) vara smartast att byta till norra sidan av Hjalmar Brantingsgatan vid Lundbybadet där det är ett obevakat övergångsställe istället för trafikljusreglerade korsningar som det är hela vägen ner till tunneln vid Hjalmar Brantingsplatsen. Då bygget med GC-banan mellan Wiesel och Vågmästare som sagt är i full färd fortsätter vi utefter södra sidan av Hjalmar Brantingsgatan och tar nyss nämnda tunnel, cyklar runt Hjalmar Brantingsplatsen och vidare upp på den östra sidan av Hisingsbron som nu är överbefolkad och så kommer vara fram till man är klara med den nya spårvägen mot Lindholmen samt öppnat GC-tunneln under Lundbyleden på södra sidan Hjalmar Brantingsgatan. Den tunneln kommer man inte öppna förrän hösten 2025 (!) och ställer till det för mig dagligen och kommer kunna ge Jesper en till rutt när de byggt om Eriksbergsmotet.

Den stängda cykelbanan vid Eriksbergs köpcentrum. Kommer öppnas när de byggt klart Eriksbergsmotet med en längre cykelväg med fler höjdmeter för cyklister.

Vid Eriksbergsmotet kommer det dock inte gå att cykla utefter Lundbyleden längre utan man kommer vara tvungen att i princip cykla upp för backen till Volvo och sedan nerför den nya GC-banan på Inlandsgatan till Herkulesgatan. Tack för de extra höjdmetrarna, Trafikverket! De kommer säkert göra fler Lundbybor till cyklister…

Väl uppe på bron tar vi oss förbi flaskhalsen på bron vid Platinan som vi ska in i! Det går att cykla in på den södra delen av huset men då måste man leda cykeln nerför trappor så vi cyklar på Vikingsgatan och då där inte finns nån cykelbana hamnar vi i bilkö tillsammans med en annan cyklist, kunde inte denna naturliga cykeltur från bron in till Platinan fått en cykelbana istället för att vi cyklister nu två gånger behöver korsa ett körfält som går söderut och det är på tok för trångt för att cykla förbi bilisterna? Så snälla har stadsmiljöförvaltningen inte varit för Platinans cyklister.

 

 



Väl inne i det stora, fina cykelgaraget finner jag dock att fastighetsägaren har varit lite extra snäll mot cyklisterna i huset. Det finns låsgarage (faktiskt första gången jag ser denna idé i praktiken!), cykeltvätt och lite mek-möjligheter bredvid en dörr som leder rätt in i cykelreparatören BikeFixx — dundersmidigt, exakt så som cykelgarage i Nederländerna (och även tyska Münster) vid centralstationerna fungerar; du lämnar hojen på morgonen och får den reparerad under dagen. Inte ens en omväg. Hoppas det bär sig för BikeFixx som försöker nåt liknande när stan pratat i minst tio år om ett cykelgarage på Drottningtorget där en sådan lösning hade varit fint.

Vill du också få en personlig coachning till din snabbaste eller säkraste cykelväg till jobbet? Hojta så dyker jag upp med mina två cyklar som du kan testa på exakt din sträcka till jobbet (eller cykla på din egen).

Du kanske har friskvårdsbidrag du inte hämtat ut? Boka via länk nedan eller via Benify eller Epassi.

Läs mer här.

 

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Privatekonomiska tips!

Lågkonjunkturen kanske är här. Inflationen är det i all fall for realz. Jag tänkte jag skulle ge lite tips på vad man kan göra för att få bättre privatekonomi.

Har du en bil, se till att den används mer än de genomsnittliga 5% av tiden eller vad det är. För det mesta står den ju bara i vägen. Jag tycker allra bäst om bildelningsföreningen Sambil.se där du kan låna ut din bil till självkostnadspris vilket ger dig en bättre bilekonomi då självkostnadspriset inkluderar inte bara bränsle utan även skatt och försäkring. Sedan finns ju massa andra tjänster typ Heap, Go More etc. Där är det dock ett företag som vill ha sin cut osv. Det allra bästa är givetvis att sälja eller skrota bilen och bara hyra bil de gånger du verkligen behöver. Jag använder då moveabout.se som bara har elbilar. Jag gjorde ett fanzine om när jag hyrde deras ”hantverkarbil” och slängde in en madrass där bak och körde till Höga Kusten. Sedan dess har de lagt till en kostnad om man kör mer än 150 km/dag, haha. Finns bilar på massa ställen i Gbg, främst vid Lindholmen och Chalmers. Den jag brukade hyra mest under covid var den som står vid Långströmsgatan. Den används inte lika frekvent så den hade ofta fulladdat batteri så jag kunde köra till mina föräldrar och bara låna ett vanligt uttag där i ett par timmar innan jag körde tillbaka. Numera åker jag givetvis tåg istället, att köra bil är ju för mig arbete. Men smittsäkrare än tåget. Jaja. Använd kod llamalloyd så kostar de första tre månaderna nada (jag är ambassadör så jag slipper den där hundringen i månaden att jag säger det). Därefter är det inte så farligt dyrt. I paritet med tåget om man inte anser sig själv ta betalt av sig själv för körningen så att säga!

Idag köpte jag en gratis resa med SJs nattåg mellan Malmö och Hamburg! Du förstår, SJ har ett kreditkort där du får poäng för alla köp du gör med kortet och numera är vi ju så jävla fast i kort och swish att jag igår hade två kunder som inte visste hur dagens mynt och sedlar ser ut. Galenskap. Jag har alltid lite cash på mig om ryssarna skulle jävlas med Coop just när man är där och handlar… Vidare tar ju bankerna en avgift av handlaren varje gång du använder ditt kort eller swish (Swish ägs av storbankerna tillsammans). Vilket som är värst av kort och Swish för handlaren beror på lite olika upplägg samt vilken summa det rör sig om, kortavgiften är runt 2% och swish kostar handlaren mellan 1,50 och 2,50 kr per betalning så ja, swish är mycket bättre om du köper nåt dyrare än typ en hundring! Cash är alltså fortfarande king och rånerisken verkar ju ha försvunnit då det knappt är nån som använder cash längre. De kriminella ringer istället farmor och ber henne slå in sitt BankID…

Jaja. SJ Prio har jag ersatt mitt privata debitkort med. Det kostar ungefär lika mycket. 295 pix per år. Och ja, jag höll mig länge borta från kredit då vi ju alla vet att det är snordyrt att inte betala i tid. Men ja, har man lite koll så betalar man ingen ränta på de lånade pengarna. Det lite dumma är att om man handlar mycket sätter kreditgränsen stopp. T ex idag, 30:e mars är det en dag kvar på mars och dess kreditgräns. Dock kommer inte räkningen för mars förrän typ den tionde april. Så man måste ha en kredit som räcker 1/3-10/4. Så ja, att endast ha SJ Prio-kortet är bara bra om man har en rejäl kredit. Och vilken kredit du kan få beror ju på hur mycket du tjänar naturligtvis. Sedan kanske du inte vill att nån ska kunna handla upp hur mycket som helst av dig om de snor ditt kort. Jaja. Personligen har jag kaféts debitkort som backup om jag gått över kreditgränsen. Blir lite extra bokföring om jag behöver använda det, men jaja.

SJ PRIO-POÄNG.
Med varje inköp du gör med SJ Prio Mastercard får du poäng som du sedan kan använda på SJ-resor. Resan jag ”köpte” idag, Malmö-Hamburg med SJs nattåg som börjar rulla från Stockholm (och går hela vägen till Berlin på sommaren) kostade mig 12000 poäng som jag alltså tjänat in när jag köpt livsmedel, bärs, dumma tishor och allt annat jag använt kortet till för summan 60000 kronor. Det allra, allra finaste med detta är att om jag inte kan åka det där nattåget så kan jag avboka strax innan och då återbetalas poängen! Ni vet den där flexibiliteten som man aldrig köper sig till i SJs biljettsystem. Så om du har mycket poäng kan du ju boka upp två avgångar och avboka den du inte tar. Inte helt solidariskt kanske då du kanske bokat när priset var lågt både med poäng eller riktigt köp. Eventuellt lyckas ju nån köpa den där billiga biljetten som du skickar tillbaka in i systemet när du avbokar så avboka så fort du vet att du inte ska använda den ena bokningen!

SBABs sparkonto.
Jag tittade runt på mina konton i Swedbank som jag har privat och SEB som jag har för kafét och några av kontona som kallas sparkonton har de numera lite lite ränta på. Givetvis inte i närheten av vad inflationen är, men SEB gav 1,5% och Swedbank 1,1% på sparkontona.

I förrgår skaffade jag med BankID ett sparkonto i banken som ägs av staten och främst syssslar med bolån: SBAB. De har ett sparkonto som är gratis och ger 2,5% ränta. Så jag flyttade över merparten av pengarna dit. Säg att du har 100 000 i sparkonto och de ligger där ett år så blir det ju 102 500 istället för 101 000 på Swedbank och 101 500 på SEB. En tusing extra att lägga på elräkningen.

Här i Kville finns en väldigt bra bortskänkestråd jag är admin över där man lägger in det man vill bli av med och så tar man bort den kommentaren när det är upphämtat. Sedan rensar jag om det legat en månad. På så sätt är det bara att slå på notifikationer för inlägget för att se vad för grejer folk skänker bort. Mycket smidigare än att det lägga upp separata inlägg som då spammar de gruppmedlemmar som inte är intresserade av andras grejer. ¯\_(ツ)_/¯ llamalloyd.se/bortskankes tar dig till tråden.

Håll utkik på Karma om du inte orkar baka bröd själv så kommer det ut bröd när jag har över.

Använd det du har längre, Ateljé Garderoben på Herkulesgatan kan hjälpa dig sy ihop lite hål och sånt. Jag kör bara Nudie jeans då de har gratis lagning och som cyklist slits det en hel del i skrevet. Så jag har ett rullande schema där typ jämt. Har nu ett par jeans jag ska hämta ut och ett par jag precis tvättat för att de ska hjälpa mig med det paret härnäst. När de till slut är så lappade att de inte går att laga kan man lämna in dem och få rabatt på ett par nya. Då används de gamla byxorna till lappning av andras byxor. Mycket smart.

Det var de tips jag tänkte på just idag! Ni vet väl att www.smartakartan.se finns och att jag egentligen borde suttit och lagt in alla second hand-butiker och reparatörer i Göteborg istället för att skriva det här blogginlägget ikväll (de kommer lanseras på Göteborgsdelen av kartan i början av juni).

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #3: Emma

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet!

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Emma!

Emma kommer från en liten ort utanför Borås där det bara fanns en rondell och där alla barn cyklade på trottoarerna. Av miljö- och tidsskäl vill hon cykla i stan, men är rädd för sista biten vid jobbet.

Vi ses utanför Emmas hem i Gamlestan och pratar om att det är för jävligt att Balder höjt lokalhyran för cykelreparatören på Artillerigatan så rejält han har fått lägga ner. Innan han lade ner hade han en lång lista på människor och vilka cyklar de sökte efter som han sedan ringde upp när han fick in nåt som passar. För Emma är det viktigt med en mindre cykel så hon har genom hans fantastiska service fått tag på en lite mindre röd Skeppshult, jag skulle gissa på 26-tums hjul.

Hon berättar att hon brukar ha en trälåda på pakethållaren som hon lägger ryggsäcken i, men den har hon glömt idag och det blev väl tungt att ha den i cykelkorgen fram så jag tar den. Vi cyklar ner till korsningen Nylösegatan/Gamlestadsvägen och jag säger att om hon vågar kan hon slippa många trafikljus genom att cykla igenom rondellen och fortsätta utefter Gamlestadsvägen, men det är inte på kartan att cykla bland bilarna på det viset. Istället tipsar jag om att leda cykeln över övergångsstället som ligger hundra meter söderut på Gamlestadsvägen, allt för att slippa de två trafikljusen och de, vad är det, typ fem körbanorna vid Slakthusgatan/Gamlestadsvägen?

Vi tar i alla fall vägen över de fem körbanorna nu och Emma, som inte har nåt körkort, undrar när vi korsar den sista körbanan om när cyklister och bilister ska lämna företräde för varandra. Jag visar henne ”hajtänderna” och förklarar att de betyder att bilister ska lämna företräde gentemot de andra bilisterna, men då det inte är några hajtänder innan övergångsstället/cykelbanan ska cyklister lämna företräde, men att i praktiken är det bäst att söka ögonkontakt med bilisten och se om hen släpper fram en.

Vi cyklar vidare utefter Slakthusgatan och vid påfarten till E45 norrut visar jag att här ska bilister lämna företräde till cyklister i och med hajtänderna, men att det i praktiken är högst oklart om de kommer stanna då de har bra med fart från raksträckan på Slakthusgatan.

Vi cyklar under viadukten under E45 och i korsningen med Marieholmsgatan undrar Emma, vad den blinkande cykelskylten betyder. Jag förklarar att skylten är en varning för bilister att även cyklister har grönt samtidigt. Skylten är oerhört viktig då det är när både motortrafik och cykeltrafik har grönt samtidigt som en högersvängande – oftast lastbil eller buss – kör över en cyklist. Det här är det absolut viktigaste en cyklist behöver veta: att det är i detta läge extremt farligt att vara en oskyddad trafikant. Det här är vanligaste sättet att dö på som cyklist och jag berättar att killen som dog i korsningen Waterloogatan/Slakthusgatan en bit bort blev överkörd av en lastbilschaufför som inte ens märkte att han körde över cyklisten.

Så än en gång; det viktigaste du kan göra som cyklist är att kolla över axeln så att det inte kommer nån motortrafikant när du och motortrafiken har grönt samtidigt!

Vi cyklar vidare och jag berättar att jag felanmält gång- och cykelbanan Trafikverket byggt över Marieholmstunneln då den inte är separerad mellan trafikslagen. Den är dock bred och det är i dagsläget väldigt lite gående på den, men i framtiden kanske det är fler som går här och skapar onödiga konflikter.

Vi pratar om att det borde byggas ett cykelkök här där det är så många som cyklar, varför inte i det gamla Sibylla-gatuköket precis över Marieholmstunneln. Emma var nämligen med och startade föreningen Kollaborativ Ekonomi Sverige, som jag numera är ordförande för. Det främsta vi gör där är att lyfta fram initiativ som cykelkök på en karta, Smartakartan.se Ett cykelkök är förresten en öppen gör-det-själv-verkstad dit du kan gå där en volontär visar dig hur du själv fixar din cykel. Idag finns ett gäng cykelkök i Göteborg, men den största har fått lägga ner när Kommersen revs för att göra en park…

Vi cyklar vidare och vid Gullbergs kaj pratar Emma om hur härligt det är att börja dagen med att se solen gå upp över älven från sin extra mjuka cykelsadel. Hennes partner cyklar istället vägen genom Partihallarna in till stan, men Emmas kollega har visat denna lilla omväg som är så mycket behagligare att cykla. Färden fortsätter och vi passerar Holmen, under Hisingsbron och när vi rundar Lilla Bommen säger Emma att här blir hon ofta stressad av att alla cyklar så fort när de är sena till jobbet. Jag poängterar att när hon svänger vänster i denna korsning på vägen hem är det väldigt viktigt att visa tecken just eftersom de flesta ska till eller från Hisingsbron här.

Vi cyklar förbi Operan och Emma påtalar att det är trångt i partiet i höjd med Maritiman och jag svarar att de kan ju bara ta bort den här metern gatsten som är där till ingen nytta varpå Emma skojar att jag inte ska ge henne mer saker hon kommer störa sig på och vilja ändra i sin stad.

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

Vi stannar till utanför Kasinot. Och pratar om den sista biten av färden, den del som gör att hon inte väljer att cykla till jobbet: Residensbron-Södra Hamngatan-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Här har hon cyklat med sin kollega tidigare, men tyckte det var obehagligt och stressigt med att köra i körbanan och med spårvagnen.

Jag visar henne istället en omväg som är betydligt säkrare: korsa Stora Badhusgatan till Norra Hamngatan-Kämpebron-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Även här är det trångt i början där Trafikverket har gett väldigt lite utrymme till cyklister åt båda håll samt gott om fotgängare (eller om det blir Trafikkontoret, jag är lite osäker på hur det blir när statliga Trafikverket bygger Västlänken på gator som kommunala Trafikkontoret normalt har hand om). På Norra Hamngatan är det gott om plats, men tyvärr gatuparkering istället för separerad cykelbana, på Kämpebron förklarar jag för Emma att det är en cykelfartsgata vilket innebär att hon ska cykla i den asfalterade mitten (här behövs en cykelikon kan jag tycka). Efter Kämpebron korsar vi spårvagnsspåren och påpekar att den breda stenlagda delen bredvid gatstenen är en trottoar – här är det meningen att cyklister ska cykla på gatstenen, men det gör få i praktiken.

Vi cyklar upp på Ekelundsgatan till Demokrati- och medborgarservice där jag låter Emma visa mig hur hon låser sin cykel. Hon är ett riktigt proffs med vajer som hon brukar låsa fast bakhjulet med. Jag visar henne hur hon kan ”förlänga” vajern genom att använda öglan och på det viset säkra framhjul, ram och bakhjul med ett hänglås hon har med sig. Till på det har hon ett Abus Granit bygellås som hon fäster i ramen och det fasta cykelstället. Det ska mycket till att en cykeltjuv dagtid ska ta sig tid att vinkelslipa två lås för att få tag i en gammal 90-talshoj. Hon bör få ha den i fred, men hon berättar att de har ett cykelrum, men hon vet inte hur hon kommer in där. Det är kanske bättre, kanske inte då det dagtid kan vara bättre att stå på en plats där en cykeltjuv inte ostört kan köra sin vinkelslip om han lyckas få tillgång till cykelrummet.

Vi cyklar nerför Ekelundsgatan igen och väntar på att spårvagnarna ska passera på Södra Hamngatan och jag passar på att fota Emma när hon väntar där – samtidigt som flera cyklister passerar på trottoaren då de inte vill dela plats med spårvagnen. Vi cyklar vidare på Södra Hamngatan ”hemåt”, alltså mot Gamlestan. Denna sidan av körbanan är ok, det är blandat med bilister fram till Stora Badhusgatan, just när vi cyklar slipper vi bilister helt. 

Vi cyklar tillbaka till platsen vid Kasinot där vi stannade till tidigare och cyklar sedan tillbaka så som Emma tidigare cyklat med sin kollega, alltså i körbanan på Stora Badhusgatan. Vi hamnar mellan en vit SUV och en urkesförare (en yrkeschaufför som är urk) i en färdtjänstbil som båda också ska svänga vänster in på Södra Hamngatan. Spårvagnen passerar, SUVen svänger vänster och vi är stressade av färdtjänstchauffören och den mötande trafiken, men cyklar efter. Urkeschauffören bränner iväg nära förbi oss medan vi försöker cykla på den lilla biten asfalt mellan spårvägen och trottoarkanten. 

Strax går det att cykla upp på den sjukt breda trottoaren vilket jag väljer att göra och tar kortet ovan där Emma cyklar framför spårvagnen som nu dykt upp. Hon stressar fram till Lilla Torget och jag cyklar ikapp och berättar att det var cykelförbud på den här helt vansinniga sträckan tidigare, men att jag antar att förbudet togs bort när Stenpiren byggdes och Södra Hamngatan blev den naturliga gatan att välja om man cyklar till/från färjan. 

Det är en barockt bred trottoar och framför allt en jättelång lastzon och typ tre 30-minuters parkeringar på denna gata. Jag vet inte hur ofta residenset behöver få leveranser här, men jag vet att färjan trafikeras flitigt de flesta av dygnets timmar med gott om cyklister som gärna hade kunnat cykla säkert här: bygg cykelbana!  Vi konstaterar att hon ska undvika denna livsfarliga sträcka och cykla runt via Kämpebron och glida hem utefter älven.

Några dagar senare får jag ett sms: 

Vill du också ha en cykelguide till jobbet?

Kolla in www.cykelkompisar.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis 2: Rama

Rama vid trafikljuset i korsningen Waterloogatan och Slakthusgatan

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet! 

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Rama!

Rama har långt till jobbet, hon bor vid Angereds centrum och jobbar vid Vågmästareplatsen. På vägen hem har hon problem med backarna. Vi bestämmer träff på coworkingspace Llama Lloyd mitt emot mitt kafé och jag visar henne vägen över Brunnsbo istället för Ringögatan till Marieholmsbron. 

Jag brukar själv välja Brunnsbovägen de dagar på året då jag vet att bilister kan ha extra svårt att se mig. När de kanske inte skrapat rutan tillräckligt från is eller när det regnar så kraftigt att de knappt ser mig. Annars väljer jag personligen den breda körbanan på Ringögatan, men vägen över Brunnsbo har separerad cykelbana värd namnet hela vägen. Puckelpisten med alla utfarter på Ringögatan tycker jag känns farligare än körbanan och i 90-graderssvängen har jag en gång krockat med en cyklist som cyklade på fel sida vägen på den så kallade cykelbanan där (det är helt ärligt en trottoar med en cykelmarkering där).

När vi kommer över Marieholmsbron undrar jag vilken väg hon väljer och hon föredrar Waterloogatan upp till Slakthusgatan där vi ser en Ghost Bike, en helt vitmålad cykel som symboliserar en plats där en cyklist har blivit ihjälkörd.

Sedan cyklar vi upp under tågrälsen och korsar Gamlestadsvägen och cyklar utefter den. Jag föreslår att det kan vara smidigare att istället för att svänga vänster på Waterloogatan välja att cykla under Gamlestadens tågstation, svänga direkt vänster, förbi cykelgaraget och upp mot SKF och svänga vänster över spårvagnsspåren och sedan korsande Artillerigatan. På det viset blir det färre konflikter med bilister (men desto fler med fotgängare vid Gamlestadstorgets spårvagnshållplats).

Att cykla utefter Gamlestadsvägen är för det mesta trevligt, gott om plats för det mesta. Sedan kommer vi till ”stans skönaste uppförsbacke” utefter Lärjeån, som eftersom det är en gammal järnväg har en skön lutning. När vi kommit lite längre än det buddistiska templet tar vi en paus och vi pratar om cykellås. Att det är viktigt att alltid låsa cykeln i ramen och att hon borde skaffa ett bygellås snare än det kabellås hon har. Jag tipsar också om att det är smart att sätta klistermärken på cykeln för att göra det för besvärligt för en cykeltjuv att behöva ta bort massa stickers så att denne väljer att sno en annan hoj.

Vi pratar en stund och cyklar sedan vidare uppför backarna. Strax innan chipsfabriken går vi av och leder cyklarna upp.

Vi kommer snart fram till Angereds centrum där hon ska träffa en vän. Vi kommer fram till att hon ska träna mer på att cykla stående på plan mark och att hon kanske kommer försöka cykla stående i en backe framöver. Tills dess funkar det ju bra att ta en paus eller att stiga av. Givetvis kan ju en cykel med fler växlar eller kanske till och med el vara ett alternativ.

Vi säger hej då och jag cyklar en sväng och kollar in Bergsjöns nya fina kulturhus samt tar ett dopp i stans minsta (?) sjö och funderar på att kanske skaffa växlar till min egna cykel. :)




Trafiken.nu tyckte visst man ska cykla över Hjällbo istället för världens bästa uppförsbacke. Det tyckte inte vi!
Publicerad den Lämna en kommentar

Twin Pigs frontman Eriks favorit i det amerikanska köket är inte Marilyn Mansons shit and jizz!

Bild på Erik Melin framför en vägg blommor på Way out west

Tjenare Erik Melin, vad är du sugen på just nu i matväg?
Vi har bokat bord på Vi Viet i Vasa och när jag är i Göteborg så brukar Karl och Linnea som arrar med Feedback Booking ta med mig på nice matställen och det var ett tag sedan jag åt frukost så nu är jag taggad på att se vad Göteborgs vietnamesiska har att erbjuda, men det blir väl några goa vårrullar eller nåt annat. 

Vad käkade du till frukost? Trash?! 
Nej, jag åt inte trash, haha. Idag åt jag mannagrynsgröt, lite kaffe och det var det. Och en frukt, ett äpple. 

Bra övergång till nästa fråga, vad är din favoritfrukt?
Mango är konungarnas frukt, men som bruksfrukt är banan bäst, då man kan använda den till så mycket. 

Det är svårt att hitta en bra mango.
Ja, Canan (Twin Pigs gitarrist) har ju en mango-dealer som ringer henne när det finns bra pakistansk mango inne. Och den är då tydligen en lite sötare sort, det är som att äta sockervadd, jättesöt. Nästan lite bränd i smaken. 

Har du nåt gött recept på en vegansk soppa eller nåt bakverk jag kan göra på kafét?
Jag har ju en mean potatis- och purjolökssoppa, men jag tror att den är så jävla standard. Det är ju bara lök, purjolök, fräs i en kastrull, i med potatis som du antingen skalat eller inte, beroende på vad du diggar, vatten, och när det har kokat upp tillräckligt, mixa och sen toppa av med matlagningsgrädde och det finns väl vegansk sån. Ät med feta skivor bröd. That’s it. Och salt och peppar och lite buljong. Men jag tror det är en barndomsgrej, jag åt den mycket som liten. 

Du avslöjade att nya skivan har ett hemligt mat-tema, på låten Dead Sick of America hittar jag inte nåt ätbart annat än Marilyn Mansons shit and jizz. Vad är din favorit i det amerikanska köket?
Hamburgare är väl en cop out, för det är väl kanske inte amerikansk, men jag tycker de har populariserat den rätten. Jag tror att det är att den är från Hamburg. Det är så jag har förstått det. 

En sloppy Joe’s är väl toppen då, en hamburgare med köttfärs istället för en köttpuck, därav sloppy. Det är en fruktansvärd kultur, vi borde bränna den, de har ingenting. 

Vad tror du blir din Final Supper?
Är det som om jag ska sitta på Death Row eller om jag levt mitt liv och kan välja själv, det får man väl inte i fängelset? Där kanske man kan få pannkakor, men inte en Michelinrestaurang-måltid. Du har mördat 20000 personer, du förtjänar inte det, haha. 

Hade jag vetat att jag skulle dö skulle jag ju förhoppningsvis ha lite pengar undanstoppade så kunde man bränt det sista på det dyraste, niceaste man kunde tänka sig. Hade jag inte vetat, utan att jag dör imorgon så kommer det ju antagligen bli det här Vi Viet-stället, men då är frågan kanske mer konstruerad som; Vad brukar jag äta? Nu på sommaren har jag ganska dålig fantasi och har inte så stor aptit. Det blir nog en pasta, en cacio e pepe, en klassisk arbetarrätt från Italien som inte är så vegansk. Det är pasta, smör och ost, basically. Man blir dyngmätt på den. Och massa peppar, därav e pepe. 

Vad var din senaste Corporate Semen Injection? 
Ja, vi spelar ju på Way Out West är väl ett bra svar på den. Jag förstår kritiken mot Way Out West, det är ingen särskild publik, det är lite ängsligt och det bryter av mot festivaler på 90- och 00-talet. Då har man en bild av en festival på ett sätt och Way Out West är en helt annan sak. 

Jag har alltid tyckt att konceptet är bra. Speciellt när jag bodde i Göteborg så var det toppen att bara ta spårvagnen och man behövde inte klä sig som en skogsmulle. Alla ser ganska nice ut och det är trevligt. Det är ganska snällt alltihop och det är mycket sittplatser, lättillgängligt med vatten och det har alltid funkat för mig med klubbarna med Stay out west, om det varit nåt jag velat se har jag prioriterat det, men jag tycker det är bedrövligt. 

Och det här är inte bara Way Out West utan hela musiksvängen som är så himla beroende av pengar och sponsorer och en huvudsponsor kan vara Fucking Wolt, som är ett jävla slavföretag och man får push-notiser ”signa upp med Wolt för att få komma snabbare i kön”. Nej, absolut inte! Allting som är freebies är bara spons här och klart att de inte hade kunnat köpa in det själva och dela ut saker, det hade ju kostat oerhörda pengar, men man känner sig lite äcklad när allt bara är reklamskyltar för konstiga företag. Generellt, jag gillar verkligen festivalen, men det är verkligen dubbla känslor att gå runt i företagsvärlden. 

Om vi går över från den frågan om corporate semen till den här; Pepsi or Coke?
Jag är en coke-kille, va. Jag blev väldigt glad när Coca-Cola tog in vanilj-colan i Sverige igen. Om jag måste välja blir det Coca-Cola, men jag har förstått att Pepsi ska vara slightly bättre, men på vilket sätt vet jag inte. Det kanske är att de har en stark subkultur-känsla som har andra smaklökar som gillar den läsken mer? 

Ja, man hör inte så mycket skit om Pepsi som man gör om Coca-Cola.
Förutom den reklamen med Kylie Jenner som går ut på att det är clash mellan demonstranter och polisen och så går hon genom det folkhavet och öppnar en Pepsi och ger till en snut och sen så är allt bara klart! 

Ok, sista frågan: Om du måste äta en av dem, vem skulle det bli; Bezos, Gates eller desserten Musk?
Jag har ju sett Elon Musks torso och den ser ju jävligt juicy ut! Jag tror att de andra, Bezos och Gates, känns så jävla ätstörda. Jag tror inte de har meat on their bones. Jag tror att Elon Musk är marinerar i allsköns grejer. Å andra sidan tror jag Gates har levt nåt vegansk miljardärliv… Äh, men jag tar Musk ändå! Det är nog bättre att vi äter honom! 

Ja, det är ju också en fråga, om vilken som är bäst att äta upp så vi slipper honom.
Då tror jag 100% Musk för då slipper vi hans jävla fan-boys också! 

Många av frågorna är grundade i texterna till Twin Pigs senaste skiva Godspeed, little shit-eater som du kan lyssna på på corporate Spotify här eller köpa digitalt här och på vinyl här

Följ Twin Pigs finns på Metas Facebook här och Instagram här.

Publicerad den 2 kommentarer

Cykelkompis 1: Jiaojiao

Cykelkompis 1 - Jiaojiao

I år jobbar jag med att ta fram ett program för personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet! 

I början kommer det vara jag som cyklar med de nya cyklisterna, men så småningom är tanken att jag kopplar ihop nya cyklister med volontärer som är erfarna cyklister. Maila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger!

Skärmdump från trafiken.nu där den visar "bästa" vägen mellan Wieselgrensplatsen och Volvo Torslanda.

Häromdagen hjälpte jag min första nya cyklist hitta den bästa vägen till hennes nya arbetsplats, Volvo Torslanda, och jag valde faktiskt precis samma väg som trafiken.nu

Hon bor vid Wieselgrensplatsen och vi cyklade utefter Hjalmar Brantingsgatan på den separerade cykelbanan, men svängde av strax innan Långströmsgatan och genade in genom husen till den branta backen upp till Norra Biskopsgården och sedan vidare via vattentornet in i Svarte Mosse. När vi kom fram till Hisingsleden visade det sig att de renoverade cykeltunneln under motorvägen och den alternativa vägen innebar att vi fick leda cyklarna över denna autostrada och att sedan försöka ta sig tillbaka till cykelbanan var riktigt illa så när vi kommit fram till Volvo testade vi en annan väg tillbaka, en separerad cykelbana upp till Hisingsleden, som vi korsade i korsningen söder om den vi korsade första gången. Därefter cyklade vi efter Hisingsleden där det var nylagd fin cykelbana och sedan när vi kom till Biskopsgårdens industriområde valde vi att inte cykla igenom där då J inte kände sig trygg med blandtrafiken där. Istället cyklade vi under 155:an och tillbaka upp till Biskopsgården via Ovädersgatan, men där byggdes ny fin cykelbana så vi fick in i blandtrafik på Mildvädersgatan igen. Därefter Hjalmar tillbaka igen. Blir nog bra när Ovädersgatan är klar!

Snabbaste vägen är inte alltid den säkraste, men den omväg vi tog på tillbakavägen var inte heller den den bästa. J cyklar numera Hjalmar Brantingsgatan upp till Sommarvädersgatan, fortsätter på den, korsar den samma vid Önskevädersgatan och vidare över spårvagnsspåren och leder cykel uppför den branta backen där GC-banan går förbi den nya gatan med det passande namnet Cykelvädersgatan och därefter Sjumilastigen genom Svarte Mosse. 

När de är klara med underhållet i tunneln under Hisingsleden kommer hon ha säker separerad cykelbana eller GC-bana nästan hela vägen till sitt nya jobb. 

Lärdomar under cykelturen:
Komiskt att undvika att cykla med bilar till en biltillverkare.
Det är svårt att undvika att cykla i blandtrafik. 
Det byggs nya, breda cykelbanor som tar plats från biltrafiken (Ovädersgatan blir smalare för bilister).
Cykelbanan utefter Hisingsleden är klar till Assar Gabrielssons väg sånär som hundra meter (finns inga planer på fortsatt utbyggnad vad jag vet).

Publicerad den Lämna en kommentar

Delad: Min berättelse om tillit, teknik och att hyra ut sin toalett – en bokrecension.

2016 startade Maria Eriksson ett projekt med tillhörande blogg ”366 days of sharing” där hon skulle testa ”delningsekonomin” och fick bra med media då hon var en väldigt early adopter till AirPnP, en app där man skulle kunna hyra ut sin toa. Sanningen var dock att det aldrig var någon som kom och hyrde hennes toa. Då tycker jag det är lite märkligt att lägga det som undertitel. Men visst, det säljer säkert.

Det är dock bara en liten petitess i den här, förvisso ganska välskrivna, boken om On Demand-ekonomin. Delningsekonomi är ett luddigt begrepp och inte ens vi som jobbar med detta är överens om vad vi ska kalla saker, men så länge det TJÄNAS pengar på en transaktion skulle jag benämna en tjänst som On demand-ekonomi. Alltså att du genom en tjänst på nätet kan boka något och att den som hyr ut kan tjäna pengar på det.

Ingången för Maria Eriksson är att hon under ett år ska försörja sig på on demand-ekonomi. Det är första gången jag hört talas om nån som ska försöka sig på det här i Sverige och eftersom det här projektet är gammalt (2016 är en evighet bort i dessa sammanhang) finns varken Foodora eller Linda Piras gigekonomi-projekt utan det som fanns att tjäna pengar på 2016 var AirBnb, vilket blev det hon hade som huvudsaklig inkomstkälla för projektet.

Efter att ha köpt ut sitt ex ur nån gigantisk lägenhet i Uppsala sitter hon på en fast boendekostnad på 8-9000 eller om det till och med var 10000. Alltså markant mer boendekostnad än någon jag vet som brukar syssla med delningsekonomi. Som jämförelse gick min hyra upp från 2300 till 3000 under de tio år jag lånade ut min soffa på Couchsurfing. Dessutom hade jag ett heltidsjobb och min hyresvärd hade inte tillåtit nån uthyrning och det var inte därför jag var med; jag lånade ut min soffa för att det var kul att träffa folk från hela världen. Du kan läsa mer om det i mitt fanzine, finns att läsa gratis på HDK:s Fanzine-bibbla om du inte fick det eget ex via patreon.com/llamalloyd

On Demand-ekonomi?

Så här vill jag dela in begreppet ”delningsekonomi”, på en vänster till höger- skala och längst till höger hittar vi:

On Demand-ekonomi: En person hyr något av en annan som TJÄNAR pengar på det, t ex via AirBnb. Den första sparar eventuellt pengar jämfört med en traditionell tjänst, i detta fall ett hotell. Dessutom finns ett storbolag som tjänar stora summor pengar på människors ”gästfrihet”.

Längs till vänster hittar vi:
Kollaborativ ekonomi: En eller två personer SPARAR pengar på en transaktion, t ex delar på bensinpengar via Skjutsgruppen eller att den ene lånar den andres soffa via Couchsurfing, Trustroots eller Warm Showers.

Däremellan finns en rad tjänster som är nånstans mitt emellan, är det ett företag som ligger bakom tjänsten ska ju givetvis det företaget tjäna pengar någonstans, t ex är BlaBlaCar ett företag som tar ut en bokningsavgift när européer samåker med varandra medan Skjutsgruppen är en ideell förening där det är strikt förbjudet att tjäna pengar på nån annan.

Men som sagt, det är nästan bara On Demand-ekonomin som lyfts i denna bok av Timbros ledarskribent Maria Eriksson där det i princip innebär att hon skapar ett vandrarhem av sin allt för stora lägenhet. Folk kommer och går och hon chattar med en argentinare som hon fattar tycke för och träffar honom till slut och flyttar till Argentina, men trots att vi fått läsa mycket om hur mycket hon känner för denna snubbe får vi aldrig reda på hur det går när hon väl flyttar till Argentina på slutet. It’s just so much fluff.

Som ordförande i den ideella föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg var jag givetvis mycket nyfiken på boken (det kryllar inte direkt av svenska böcker om delningsekonomi) så jag köpte den istället för att vänta på att den skulle komma till den gamla fina kollaborativa institutionen biblioteket. Det var ett djupt misstag och nu när jag spenderat tid med att läsa denna AirBnb-bloggare behöver ni inte göra det.

I vanliga fall brukar jag ge bort böcker när jag läst ut dem, till vänner om de är bra eller välgörenhet om de dåliga. I detta fall vill jag faktiskt ha så mycket av mina pengar tillbaka som möjligt så här kan du buda hem den på Tradera! Min tid kan jag dock inte få tillbaka!

robin@llamalloyd.se

Vi på Kollaborativ Ekonomi Göteborg jobbar främst med att kartlägga verksamheter som sätter tillgång framför ägande på SmartaKartan.se, AirBnb är inte med eftersom de är allmänt kända. FairBnb där en del av kakan går tillbaka till lokalsamhället kommer att vara med när det etableras i Sverige.

www.smartakartan.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Lucien Greaves loves kiwi!

Robin and Lucien Greaves at Way out west
Me and Lucien Greaves at Way Out West.

Robin: What’s your favorite fruit?
Lucien: That’s not an easy question. Today I’ll say kiwi. It’s almost like a mixture of many fruits. It’s somewhat banana-like, it’s somewhat other things-like.

What’s the latest movie you saw?
I almost don’t wanna say. I don’t wanna offend anybody, but I didn’t like: it was Midsummer.
Robin: It was actually one of the last movies I saw and I didn’t like it either. 
Lucien: Fuck, good!
Mattias (photographer): I thought you were gonna say ”The birth of a nation” or something.

What’s the best album that has been thought to have background playback saying something satanic?
I guess, for historical purposes, Judas Priest’s Stained Class. It’s the first that come to mind. It’s not really my favorite album by any means but I’m fascinated by the fact that it went to trial and they spent all this time dissecting whether or not there were background messages in these songs. All the while nobody was questioning whether even if there were, people would be able to reconstruct those, subconsciously, those messages, and then if they would be compelled to act upon them. I mean that’s a story that goes under-recognized for a ludicrous moment that was in the miscarriage of justice. That that even came to trial in that way and that that even had expert witnesses speaking upon this ludicrous idea without dissecting the nonexistent science behind it.

I totally missed the Judas Priest thing, can you bring us up to speed?
Judas Priest actually went to trial. There were these two high school kids in the 1980s who made a suicide pact together. The one died and the other did not die of the gunshot wound he inflicted upon himself. But it seriously disfigured him and permanently damaged him for the rest of his life. He’s dead now, he had a limited lifespan after that.

But the parents blame the music they were listening to, Judas Priest, in particular. And the claim was that there was backward masked messages in their songs that compelled somebody to commit suicide. And this made it all the way to trial and they had an expert witness talk about the power of subliminal messaging and the reality of backward masking music and they spent this time listening to Judas Priest’s songs backward in the court room to try to determine if there were these messages to compel these kids to kill themselves. It was ludicrous.

Do you remember what the message was that they said was from the Judas priests backwards music?
Oh, something like ”Kill yourself”, something pretty straight forward, so. But there were a lot of other factors in these kids lives, obviously. And that’s what makes it so insane that they would reach for something as obscure and unscientific as this explanation that they had.

Listen to Better by you, better than me by Judas Priest and try to listen to the subliminal ”Do it”.

Lucien Greaves is the co-founder of The Satanic Temple. I interviewed him at Way Out West where he was to promote the movie Hail Satan?

Hail Satan? is a documentary about modern Satanism, about the separation between Church and State in the ”Christian” United States. It’s my favorite documentary of the year. We’re watching it at Cult of Llama, if you wanna join the Cult come by the cafe and I’ll tell you all about it.