Staden har upphandlat några lastcyklar med el, vinnande företag är Nextbike som också driftar Styr & Ställ. Det finns sex cyklar totalt, två på varje station:
Kungsgatan vid gamla Televerket,
Jaegerdorff där gamla macken låg och
två nånstans på Stigbergstorget (men jag har aldrig sett dem i NextBike-appen).
Jag parkerar min egen lastcykel vid Televerket där stan har satt upp fina cykelparkeringar på Kungsgatan. De två lastcyklarna står parkerade bredvid de andra hyrcyklarna och som vanligt är det lite meckigt att få upp lås med Bluetooth, men efter lite meck får jag upp det och i appen får jag godkänna Terms & Conditions jag inte kan läsa då de inte ligger på hemsidan än. Barnsjukdomar!
Man hämtar och lämnar cykel på samma station och det kostar 50 kr/timme. Maxtid är 12 timmar.
Jag testar, slår på motorn på reglaget på vänster sida av styret. Maxar motorn och på högersidan finns växlar i form av en grej man snurrar på styret. Det är ganska svårt att ställa in styrkan på motorn och vilken växel man ska ha.
Jag vill givetvis testa denna trampmoped och vad den går för så jag kör upp på Kungshöjd, sedan ner till Esperantoplatsen och tar mig upp till Masthugget med omvägen Nordhemsgatan. Rejäla backar alltså där motorn är rätt klen och det i vissa fall inte går snabbare än 13 km/h, alltså börjar bli svårt att hålla hojen upprätt.
Jag tittar till grävmaskinen jag såg på löprundan häromdagen och tänker att jag sticker ner till Majorna och kollar till hur långt arbetet med cykelbanan på Såggatan SOM ALLTSÅ INTE ÄR FÄRDIGT (säg det till alla i Majorna!) fortskrider. Ser bra ut!
Det är det lite trångt då en dam cyklar till vänster i cykelbanan så varken jag eller cyklisten framför kan cykla om henne. Jag tar körbanan, som alla som känner sig säkra kan göra!
Tänker att jag testar lite fler backar och cyklar Allmänna Vägen via Tellgrensgatan till Amiralitetsgatans lekplats. Backen i lekplatsen är riktigt seg och där stöter jag på en gammal kompis som får testa cykeln och sedan testar vi hur det är att frakta det just denna lastcykel är mest lämpad för: barn! Så jag slänger in Ulrikas unge och hans kompis och tar en sväng och de tycker givetvis det är jättejättekul och blir ledsna när det är det tredje barnets tur att får åka en liten sväng.
Det är lite klurigt att få upp bältet, man ska trycka in plastgrejen och föra den åt sidan för att öppna bältet. Jag tipsar dem om att det även ska finnas ett par cyklar på Jaegerdorrfsplatsen och två på Stigbergstorget och säger ”undra om jag hinner tillbaka till Kungsgatan på tio minuter och tar Amiralitetsgatan, Bangatan, Första Lång och hinner checka ut på 59 minuter så hela testet kostade mig alltså 50 kr. :)
Jag går över gatan till min egen lastis och cyklar bort till Majorna igen där jag tittar till Jaegerdorrfsparkeringen av dessa nya hyrcyklar, de är inte placerade vid de andra Styr & Ställ-cyklarna utan där gamla macken låg, mot Systemet till. Fint att de tagit en parkeringsplats till cyklarna där i alla fall.
All-in-all är det här en toppengrej, speciellt om du är bilfri och inte äger en egen lastcykel, men har barn som du vill ta på utflykt. För frakt av stora saker är inte en låda optimalt, där är en flakcykel mycket bättre.
Ta din vanliga hoj till en av de tre stationerna, hyr, cykla tillbaka och hämta barnen och dra på utflykt! Två i varje och ha en underbar dag med kidsen!
Tack för detta Göteborgs stad och säg till om ni vill boka mig som cykelpendlarcoach (benify/epassi) så kan ni testa min last- och/eller vikcykel när du och jag cyklar från dig till ditt jobb på snabbaste, trevligaste eller säkraste cykelvägen som jag hjälper dig ta fram!
www.cykelpendlarcoach.se