Det här skrevs 2014:
Llama Lloyd har alltid haft en tanke på att bli mer än en sida där vi intervjuar artister om mat och ger arrangemangstips. En av alla dessa grenar jag har i mitt huvud som laman kan bli en del av är persontransporter i Delandets ekonomins tecken. Min tanke har varit att sammanfoga skjutsgruppen.nu med lastbilarna som kör med tomma passagerarsätet. Mitt största problem har varit att komma på varför företagen skulle se det gynnsamma att ta med ”skjutsgruppare”. Jag tror att sociala medier är problemlösaren. Låt mig förklara.
Så här har jag tänkt mig att Ride my llama ska fungera i praktiken:
1. Ett transportföretag kommer överens med sin förare att de vill ta med en skjutsgruppare (en person som är medlem i Skjutsgruppen och söker skjuts). Både företaget och föraren måste vilja detta. Det är en förutsättning för att alla ska trivas i upplägget.
2. Föraren lägger in sin rutt på skjutsgruppen.nu (hen måste bli medlem, men det är snabbt gjort). Att lägga in en skjuts är också busenkelt.
3. En skjutsgruppare nappar och kontaktar föraren för att göra upp om plats för avfärd, enklast för företaget och föraren är givetvis att skjutsaren tar sig till platsen där transporten utgår ifrån, men det kanske kan vara ett industriområde som är svårt att ta sig till med kollektivtrafik? Kanske en cykel kan få plats i lastbilen också? I så fall är det ju lättare att ta sig till denna plats! Det där kommer vara olika från fall till fall.
4. När väl skjutsen är igång kommer det som är moroten för företaget: skjutsaren tar ett foto där till exempel hen och lastbilschauffören gör tummen upp samt berättar om sin färd i sociala medier (Facebook, twitter och/eller Instagram: #ridemyllama) och om detta progressiva företag!
Så här kanske det kan se ut.