I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare.
Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet!
Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet här. Maila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Rama!
Rama har långt till jobbet, hon bor vid Angereds centrum och jobbar vid Vågmästareplatsen. På vägen hem har hon problem med backarna. Vi bestämmer träff på coworkingspace Llama Lloyd mitt emot mitt kafé och jag visar henne vägen över Brunnsbo istället för Ringögatan till Marieholmsbron.
Jag brukar själv välja Brunnsbovägen de dagar på året då jag vet att bilister kan ha extra svårt att se mig. När de kanske inte skrapat rutan tillräckligt från is eller när det regnar så kraftigt att de knappt ser mig. Annars väljer jag personligen den breda körbanan på Ringögatan, men vägen över Brunnsbo har separerad cykelbana värd namnet hela vägen. Puckelpisten med alla utfarter på Ringögatan tycker jag känns farligare än körbanan och i 90-graderssvängen har jag en gång krockat med en cyklist som cyklade på fel sida vägen på den så kallade cykelbanan där (det är helt ärligt en trottoar med en cykelmarkering där).
När vi kommer över Marieholmsbron undrar jag vilken väg hon väljer och hon föredrar Waterloogatan upp till Slakthusgatan där vi ser en Ghost Bike, en helt vitmålad cykel som symboliserar en plats där en cyklist har blivit ihjälkörd.
Sedan cyklar vi upp under tågrälsen och korsar Gamlestadsvägen och cyklar utefter den. Jag föreslår att det kan vara smidigare att istället för att svänga vänster på Waterloogatan välja att cykla under Gamlestadens tågstation, svänga direkt vänster, förbi cykelgaraget och upp mot SKF och svänga vänster över spårvagnsspåren och sedan korsande Artillerigatan. På det viset blir det färre konflikter med bilister (men desto fler med fotgängare vid Gamlestadstorgets spårvagnshållplats).
Att cykla utefter Gamlestadsvägen är för det mesta trevligt, gott om plats för det mesta. Sedan kommer vi till ”stans skönaste uppförsbacke” utefter Lärjeån, som eftersom det är en gammal järnväg har en skön lutning. När vi kommit lite längre än det buddistiska templet tar vi en paus och vi pratar om cykellås. Att det är viktigt att alltid låsa cykeln i ramen och att hon borde skaffa ett bygellås snare än det kabellås hon har. Jag tipsar också om att det är smart att sätta klistermärken på cykeln för att göra det för besvärligt för en cykeltjuv att behöva ta bort massa stickers så att denne väljer att sno en annan hoj.
Vi pratar en stund och cyklar sedan vidare uppför backarna. Strax innan chipsfabriken går vi av och leder cyklarna upp.
Vi kommer snart fram till Angereds centrum där hon ska träffa en vän. Vi kommer fram till att hon ska träna mer på att cykla stående på plan mark och att hon kanske kommer försöka cykla stående i en backe framöver. Tills dess funkar det ju bra att ta en paus eller att stiga av. Givetvis kan ju en cykel med fler växlar eller kanske till och med el vara ett alternativ.
Vi säger hej då och jag cyklar en sväng och kollar in Bergsjöns nya fina kulturhus samt tar ett dopp i stans minsta (?) sjö och funderar på att kanske skaffa växlar till min egna cykel. :)