Publicerad den Lämna en kommentar

Veckans tips 1-7 feb!

Bild: Nina Johansson & Andreas Höglund

Bild: Nina Johansson & Andreas Höglund
Bild: Nina Johansson & Andreas Höglund.

Filmfestivalen börjar gå mot sitt slut och jag har tyvärr inte lyckats se särskilt många #giffdjur pga förkylning. Ska försöka styra upp några fler i helgen! Jag vill dock slå ett slag för en rulle som visas utanför festivalen, Hotet från yttre rymden. Se nedan! Med början idag tänkte jag även slänga med en video eller en låt i varje fredagstips, längst ner, homey!

Fredagen den 1:e februari: Vialka + Slowgold + Tropa Macaca + Kors, Oceanen, kl 19.

Koloni bjuder på picnic-spelning, alltså BYOB. Kan bli kul. FB.

Fredagen den 1:e februari: Bäddat för trubbel + Räjäyttäjät, Härden, kl 20.

Skåningar med sina favoritfinnar borgar för en härlig kväll i industriområdet. FB.

Lördagen den 2:e feb: Hotet från yttre rymden + Five Finger Discount + Born to Hang + Messerschmitt Twins, Trucken, kl 21.

Hör här vilken rulle! ”En pastisch på 50-talets rymdinvasionsfilmer i kombination med svensk pilsnerfilm och fartfylld Rockabilly.” Kan ju inte bli nåt annat än gött? FB

Söndagen den 3:e feb: Amason + Hans Appelqvist, Pustervik, kl 21.

Amason är Gustaf Ejstes (Dungen), Amanda Hollingby (Idiot Wind), Nils Törnqvist (Little Majorette), Petter Winnberg (Little Majorette) och Pontus Winnberg (Miike Snow). En blir ju nyfiken. FB.

Tisdagen den 5:e feb: Filterklubben, Doc Lounge eller Pecha Kucha, Pustervik, Storan och Park Lane respektive.

Mycket kul på tisdag, Filterklubben är tidningen Filters nya månatliga event. Förra gången spelade fina Sea Lion, ej bestämt vem som spelar på tisdag. Samma kväll drar äntligen Doc Lounge igång med en film om Wonder Women, jag tipsade dem om att The Volcano borde spela. Ej klart vem som spelar än. Och sedan är det ju då Pecha Kucha. Bara att välja och vraka denna icke så trista tisdagkväll!

Onsdagen den 6:e feb: Livekaraoke 4 Life!, Pustervik, kl 20.

Steget backar folk som sjunger karaoke. Det kanske är kul? FB.

Veckans video: Daughter — Still

De fina britterna som jag äntligen ska få se på Primavera. Kolla upp dem, albumet kommer den 18:e mars!

Publicerad den

Veckans tips 8-14 oktober.

Tisdagen den 9:e oktober: Doclounge: The Imposter, Storan, kl 19

Doc Lounge har nu snurrat runt halva stan och till slut hamnat på Storan. Ni känner antagligen det geniala upplägget med en dokumentärfilmsvisning i ”klubbmiljö”. Innan filmen om en snubbe som säger sig vara en försvunnen pojke värmer The Happysad Orchestra upp. FB.

Torsdagen den 11:e oktober: Blandbandets dag, på din gata, hela dagen.

På första Knarrholmen ville jag se Ikons, så jag valde att funkisjobba. Jag och den andra lite äldre människan, Karin, bland funkisarna fick den ansvarsfyllda uppgiften att sälja drinkbiljetter i form av plektrum. Det slutade med att vi lekte bandleken i timmar och senast jag fick ett blandband av henne var temat Härskartekniker. På torsdag fyller hon år och då har hon hittat på att man ska fira blandbandets dag. Hon och några andra lägger ofta upp band på Blandade band. När gjorde du ett blandband senast?

Fredagen den 12:e oktober: Kulturnatta, hela stan, hela kvällen.

Jag blev pepp på bandet Lamagaia, som tydligen har haft en spelning i tågtunneln på Ringön. Krautigt, brötigt och gött. De spelar på Brända tomten vid Brunnsparken klockan åtta. FB.

Lördagen den 13:e oktober: Författarfrukost med Sara Granér, Restaurang Trappan, Folkets Hus, kl 10.

Det gäller att inte bli allt för sen på Kulturnatta för att orka med Sara Granérs författarfrukost. Jag tänkte köpa mig ett ex av All I want for breakfast is planekonomi. Konsumera mera! FB.

Lördagen den 13:e oktober: Björn Kleinhenz + Pete Thompson, Spider + Sheperd eller Palpitation + Boat Club, Teater Uno, Trucken respektive Foajébaren.

På lördag är det massa fina spelningar: Björn gör fin pop, Spiders verkar göra rätt rak rock, men man går väl oftast till trucken för atmosfären, no? Och Palpitation, tja, vad ska man säga om dem — att de under tidigare nämnd Knarrholmskväll försökte byta ett av sina plektrum mot ett ölplektrum. Kul kille.

PS. För att rättfärdiga bilden lite till (det är ju ett blandband, no?) så kan jag ju påminna om att Yo La Tengo snart släpper ny skiva och på Spottan finns nya singeln Stupid Things.