Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #8: Otto

Otto framför Knight Rec group på dess parkering på Lindholmen i Göteborg

I fredags cykelpendelcoachade jag Otto! Han bor på det lilla berget bredvid Liseberg, med det missvisande namnet Jakobsdal och ville ha hjälp med att hitta snabbaste vägen till jobbet på Knightec group på Lindholmen. Han är en erfaren cyklist (han har en gång vunnit ett roller race över mig med en cigg i käften, den jäveln!), men ville nu ha lite hjälp att hitta en snabbare väg till jobbet.

Vägen ner från Jakobsdal till Örgrytevägen är så brant att det är en härlig liten serpentinväg till cykelbana, men sedan tar det fan stopp. Att korsa Örgrytevägen vid Focus är halvt omöjligt. Jag tog en djärv genväg, men Otto hängde inte på så jag fick vänta medan han tog sig över. Därefter är vägen rätt uppenbart en av de goaste sträckorna i hela Göteborg, den efter Mölndalsån. Väl framme vid Ullevi kom vi till mitt tips till Otto, som är att istället för att cykla runt Ullevi och korsa Skånegatan och sedan svänga höger vid Allén och upp över Polhemsplatsen väljer man istället att svänga höger vid Ullevi och cykla under Ullevivägen, sedan direkt vänster så att man kommer upp vid Mariakyrkan på Lilla Stampgatan och fortsätter sedan bort på Stampgatan med spårvagnen. Skulle man hamna bakom en vagn kan man ta en av korsgatorna så att man kommer upp till parallella Odinsgatan och fortsätta på dess cykelbana, men det behövdes inte denna morgon så vi cyklade fram till korsningen Stampgatan/Polhemsplatsen och sedan genom Polhemsplatsen i körbanan förbi centralen och Nils Ericssonsterminalen tills vi kommer till nästa ofrånkomliga flaskhals strax innan Hisingsbron. Därefter västra sidan av bron, genom Frihamnen och bort till Knightrec group, eller som de flesta känner dem: Semcon.

Otto på Hisingsbron
Otto på Hisingsbron

 

Det var en kul liten cykeltur med en kille som redan är snabb på hojen, men som med min lilla hjälp nu sparar nån minut varje morgon.

Otto visade jag alltså den snabbaste vägen, då det var det han efterfrågade. Jag kan även visa dig säkraste eller trevligaste vägen till jobbet. Köp min tjänst cykelpendlarcoach med ditt friskvårdsbidrag så cyklar vi en morgon tillsammans. Om du vill kan du testa min hopfällbara Bromptoncykel eller min flakcykel. Eller så cyklar du på din egna, eller kanske på en Styr & Ställ?

Boka med friskvårdsbidraget genom EPASSI eller BENIFY, eller så köper du tjänsten här så fixar jag ett kvitto med ditt personnummer till din arbetsgivare.

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #7: Marco

Marco är en mexikansk kille som bott i Sverige i ett år och som inte cyklat på sju! Han bor vid Kobbegården och jobbar vid Astra i Mölndal så jag tog fram en rutt som tyvärr innebär att man måste korsa Söderleden två gånger, men alternativet genom trav och teränng och Lunnagårdsgatan är inte en rutt jag vill skicka ut en ovan cyklist i (speciellt inte om han vill komma fram ren, den vägen kan bli rätt lerig).

Marco hittade min tjänst i friskvårdsportalen Benify och var så glad när jag dök upp med mina cyklar! Jag tog av vikcykeln från flakcykeln och instruerade honom att styret på den här hojen är lite vingligare än på en vanlig cykel och visade vilken av reglagen på styret som var bakbromsen och efter att vi sänkt sadeln till hans höjd cyklade han lite nerför backen vid Kobbegården där han bor. Det gick fint så jag kände att han var redo att köra, vi cyklade lugnt nerför resten av backen, vidare över viadukten över Söderleden och sedan österut vid Otto Elanders gata, som vi följde genom området kring köpcentrat 421.

Väl öster om Sisjöns/Högsbo industriområde, på Jolengatan är det ett område där det inte är några korsningar så jag lät Marco testa lastcykeln lite. Gick fint, han var osäker, men duktig. :)

Vid Fässbergsmotet var det dags att byta till södra sidan av massbilismens Söderled och där var det en liten backe, men vi kom upp och hade ett trevligt snack om Marcos fru som också är från Mexico.

Vi cyklade på cykelbanan som går parallellt med Aminogatan hela vägen till Astra, där vi pratade lite om cykelparkering och sedan tog vi oss tillbaka samma väg. Marco kände att han ville att jag skulle cykla med honom fram och tillbaka. Givetvis gör jag det, allt för att han ska bli lite tryggare på cykeln!

Vi cyklade tillbaka samma väg och han var otroligt tacksam för att jag hjälpt honom tillbaka till att cykla till jobbet. Jag var nära att ge honom en gammal skrotcykel jag hade liggande, men insåg att det vore en björntjänst att ge honom en hoj som inte rullar lika bra som min ihopfällbara Brompton!

Vill du också få en personlig guidning till den snabbaste, säkraste eller trevligaste cykelrutten till jobbet? Kanske att du vill testa nån av mina cyklar?

Boka cykelpendlarcoach på cykelpendlarcoach.se eller sök på det på Epassi eller Benify! Eller varför inte köpa ett presentkort till nån som du tycker borde cykla med mig?

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #6: Klas

Klas cyklar från Bjurslätt till sitt jobb på Chalmers. Jag dyker upp en fin, men kall aprilmorgon och vi cyklar på en liten genväg över trottoaren så man slipper det dumma bilhindret på Arvid Lindmansgatan. Det är jag som lär mig nåt nytt denna gång, Klas har cyklat här många gånger fler än mig. Vi cyklar vidare längs Björlandavägen där man separerat gång- och cykelbanorna så mycket att det händer att folk går på cykelbanan då det helt enkelt inte går att ta sig till gångbanan så enkelt, men för det mesta slipper man ändå fotgängare i cykelbanan här. Vi kör bort utefter gc-banan som går förbi Överskottsbolaget, över Kvillebäcken och förbi rondellen i korsningen Färgfabriksgatan/Deltavägen/Swedenborgsgatan/Kvillebäcksvägen där de två sistnämnda är de två gatorna som går söderut ner till Hjalmar Brantingsgatan. Vid kör Swedenborgsgatan ner till Hjalmar Brantingsplatsen. Här är väl enda stället jag eventuellt valt att cykla Kvillebäcksgatan istället då det är icke-separerad GC-bana på Swedenborgsgatan och vi cyklar precis vid åttatiden när halva stan är ute och rör på sig. Kvillebäcksgatan eller körbanan vid parkeringen på baksidan av Backa 1 skulle bjudit på betydligt mindre konflikter.

Sedan korvar vi oss över Hisingsbron och när Klas cyklar nerför har jag svårt att hänga med då jag valde min cykel utan växlar. Här går det undan! Därefter stans störigaste 90-gradare vid Operan upp på Östra Hamngatan, här tar jag ofta körbanan istället, men det trixet har inte Klas börjat med än. Vi tar Östra Hamn som övergår i Avenyn och vid Götaplatsen kör vi Viktor Rydberg och korsar över till Gibraltargatan och tar oss in på Chalmersområdet och vi är framme.

Det var kul att cykla med Klas, men han kan redan det mesta med att cykla i Göteborg. Men det var kul ändå! 

Vill du också anlita mig som cykelpendlarcoach?

Läs mer här!

Publicerad den Lämna en kommentar

Test av stadens nya ellastcyklar! Perfekt när du vill ta barnen på utflykt!

Jag hittade några barn på vägen! :)

Staden har upphandlat några lastcyklar med el, vinnande företag är Nextbike som också driftar Styr & Ställ. Det finns sex cyklar totalt, två på varje station: 
Kungsgatan vid gamla Televerket, 
Jaegerdorff där gamla macken låg och
två nånstans på Stigbergstorget (men jag har aldrig sett dem i NextBike-appen). 

Jag parkerar min egen lastcykel vid Televerket där stan har satt upp fina cykelparkeringar på Kungsgatan. De två lastcyklarna står parkerade bredvid de andra hyrcyklarna och som vanligt är det lite meckigt att få upp lås med Bluetooth, men efter lite meck får jag upp det och i appen får jag godkänna Terms & Conditions jag inte kan läsa då de inte ligger på hemsidan än. Barnsjukdomar! 

Man hämtar och lämnar cykel på samma station och det kostar 50 kr/timme. Maxtid är 12 timmar.

Jag testar, slår på motorn på reglaget på vänster sida av styret. Maxar motorn och på högersidan finns växlar i form av en grej man snurrar på styret. Det är ganska svårt att ställa in styrkan på motorn och vilken växel man ska ha. 

Jag vill givetvis testa denna trampmoped och vad den går för så jag kör upp på Kungshöjd, sedan ner till Esperantoplatsen och tar mig upp till Masthugget med omvägen Nordhemsgatan. Rejäla backar alltså där motorn är rätt klen och det i vissa fall inte går snabbare än 13 km/h, alltså börjar bli svårt att hålla hojen upprätt. 

Jag tittar till grävmaskinen jag såg på löprundan häromdagen och tänker att jag sticker ner till Majorna och kollar till hur långt arbetet med cykelbanan på Såggatan SOM ALLTSÅ INTE ÄR FÄRDIGT (säg det till alla i Majorna!) fortskrider. Ser bra ut!

Det är det lite trångt då en dam cyklar till vänster i cykelbanan så varken jag eller cyklisten framför kan cykla om henne. Jag tar körbanan, som alla som känner sig säkra kan göra! 

Tänker att jag testar lite fler backar och cyklar Allmänna Vägen via Tellgrensgatan till Amiralitetsgatans lekplats. Backen i lekplatsen är riktigt seg och där stöter jag på en gammal kompis som får testa cykeln och sedan testar vi hur det är att frakta det just denna lastcykel är mest lämpad för: barn! Så jag slänger in Ulrikas unge och hans kompis och tar en sväng och de tycker givetvis det är jättejättekul och blir ledsna när det är det tredje barnets tur att får åka en liten sväng. 

Det är lite klurigt att få upp bältet, man ska trycka in plastgrejen och föra den åt sidan för att öppna bältet. Jag tipsar dem om att det även ska finnas ett par cyklar på Jaegerdorrfsplatsen och två på Stigbergstorget och säger ”undra om jag hinner tillbaka till Kungsgatan på tio minuter och tar Amiralitetsgatan, Bangatan, Första Lång och hinner checka ut på 59 minuter så hela testet kostade mig alltså 50 kr. :)

Jag går över gatan till min egen lastis och cyklar bort till Majorna igen där jag tittar till Jaegerdorrfsparkeringen av dessa nya hyrcyklar, de är inte placerade vid de andra Styr & Ställ-cyklarna utan där gamla macken låg, mot Systemet till. Fint att de tagit en parkeringsplats till cyklarna där i alla fall. 

All-in-all är det här en toppengrej, speciellt om du är bilfri och inte äger en egen lastcykel, men har barn som du vill ta på utflykt. För frakt av stora saker är inte en låda optimalt, där är en flakcykel mycket bättre. 

Ta din vanliga hoj till en av de tre stationerna, hyr, cykla tillbaka och hämta barnen och dra på utflykt! Två i varje och ha en underbar dag med kidsen! 

Tack för detta Göteborgs stad och säg till om ni vill boka mig som cykelpendlarcoach (benify/epassi) så kan ni testa min last- och/eller vikcykel när du och jag cyklar från dig till ditt jobb på snabbaste, trevligaste eller säkraste cykelvägen som jag hjälper dig ta fram!

www.cykelpendlarcoach.se

Fler bilder:

Publicerad den Lämna en kommentar

Llama of the year 2024

Låt mig presentera: Llama of the year 2024: Mattias Hinderson för record.club!

Mattias har under 2024 lanserat record.club – en community online som inte bygger på att få oss att stanna på plattformen så länge som möjligt (då den är reklamfri) utan att få oss att upptäcka så mycket musik som möjligt. 

Jag älskar sidan som bygger på att man aktivt visar på vad man själv lyssnar på för tillfället, sina fem ”on rotation”-skivor. Baserat på dessa kan man se vad som är poppis bland sina vänner eller alla på sidan. När man ser en skiva man är nyfiken på kan man lägga den i en kö så att nästa gång man inte vet vad man ska lyssna på har man en hel lista. Min lista är en blandning över vad folk jag träffar online och offline rekommenderar och en jävla massa skivor som Thurston Moore nämnde i sin biografi. Kön består också av skivor som inte släpps än och när de gör det, generellt sett fredagar, är det extra glad stämning på sidan med all ny musik vi har framför oss att upptäcka. Givetvis kan man göra listor och recensioner och jag gör en Album Of The Year Work In Progress som jag sedan gör om till årets bästa skivor. 

Record.club är det bästa som hänt sen last.fm och därför tilldelas Mattias Hinderson Llama of the year 2024!

Varmaste gratulationer till Mattias Hinderson i Malmö från Llama Lloyd!

Bli gratis medlem på record.club

———

Priset Llama of the year ges till någon som inte fått tillräckligt för kredd för nåt bra de har gjort under året!


Tidigare prismottagare:
2023: Johan Hellström för att han skrev en motion som fick bort ölburarna på Way out west.

Publicerad den Lämna en kommentar

Cyklistvelometern Göteborg 2024

Upplevd trygghet för cyklister

Hej där, jag tänker att jag börjar blogga lite igen. Det känns som man har slängt bort tio år av skrivande på de asociala medierna man nu inte når nån med om man inte betalar. Man borde givetvis gjort som Roffe och fortsatt blogga. Äga texten.

Cykelfrämjandet har något de kallar cyklistvelometern där cyklister i Sverige får svara på frågor hur de uppfattar hur det är att cykla i deras kommun och sedan sammanställer Cykelfrämjandet dessa. Cykelfrämjandet gör även Kommunvelometern där de frågar kommuner vad de gör för att förbättra förutsättningarna för cykling i de olika kommunerna. Göteborg är inte med i årets, jag har förstått det som att de bara är med varannan år pga personalkostnader med att rapportera till Cykelfrämjandet.

Nåväl, årets cyklistvelometer för Göteborg kom nyligen och jag svarade i Cykelfrämjandets tråd om detta och tänkte att jag vill dela med mig av mina tankar om vad jag fann intressanta i rapporten även här!

Könsidentitet och ålder Cykelfrämjandet Cyklistvelometer Göteborg 2024
Könsidentitet och ålder Cykelfrämjandet Cyklistvelometer Göteborg 2024

 

Här tyckte jag det var intressant att andelen män som cyklar är högre i Göteborg än nationellt och att betydligt färre 65+ cyklar i Göteborg än nationellt.

Min tolkning och erfarenhet efter cykelkompisar/cykelpendlarcoach.se — fler kvinnor än män upplever trafikmiljön som otrygg och vi män tar generellt sätt större risker i trafiken.

Upplevd trygghet för cyklister

77% upplever verkligen inte att Göteborg är en stad säker att cykla i! Jämfört med 52% bland övriga städer över 100 000 invånare. Volvo city!

När kommer vi få en vettig cykelparkering vid centralen? Sju procentenheters skillnad angående lättheten att hitta cykelparkeringar. Bygg ett glashus med cykelservice på Drottningtorget där nuvarande cykelparkering finns.

Intressant att så många fler Göteborgscyklister stör sig på fotgängare än andra städers cyklister. Vi separerar tydligt inte tillräckligt bra.

Oerhört mycket sämre än andra stora städer i kategorierna cykelvägar i centrala stan och bostadsområden.

Fler som anser att trafikljusen är dåligt synkade för cyklister. Kollektivtrafik på cykeltrafikens bekostnad.

It’s about space, stupid. Våga plocka fler parkeringar så vi kan cykla socialt i bredd med våra barn.

Ännu mer åsikter om att vi behöver separera. Jag tolkar den större siffran mellan bilister och cyklister än i andra stora städer att vi har ”cykelfartsgator” där man cyklar i mitten av körbanan.

Jag tänker bara Göteborgsposten när jag ser den här och hur de drevar mot varenda liten parkering man försöker göra om.

Pilotområde cykel i Backa och Majorna möter ett väldigt motstånd på Facebook, men ska bli intressant om en enkät gjordes på Såggatan i vår (eller Slottsskogsgatan nu) när folk vant sig. Den tysta majoriteten brukar vara glad när aktiv transport premieras på privatpersoners ockupation av stadsmark i form av boendeparkering.

Vad får entreprenörer som inte följer TA-planen (trafikanordningsplan, alltså hur entreprenörer ska leda om trafiken vid en ombyggnation) för straff?

Två av de cyklister som dött i Göteborg de senaste tio åren har dött vid trafikomledningar: Tingstad och Lindholmsallén. Rädda liv genom att straffa de entreprenörer som inte följer TA-planen kännbart finansiellt.

Förbättra de cykelvägar som finns verkar vara viktigast för göteborgarna. Bra att det görs utanför centrum, men behövs verkligen i centrum. Och då behöver biltrafiken minska vilket man enklast gör genom att plocka parkeringar och införa 30 km/h i bashastighet och i ett senare skede göra som Paris gör imorgon, måndag: förbjud genomfartstrafik i stadskärnan. I en Göteborg-kontext kan vi säkert använda trängselskattsstationerna till detta (tills dess kan vi ju höja trängselskatten med inflationen iaf? Trängselskatten har inte höjts sedan 2014 och skulle enligt en enkel sökning på SCB bli 32% dyrare om vi endast följde inflationen). Personligen tycker jag vi tredubblar den för ENSAMMA bilister så att de som måste köra bil till Volvo får ett ekonomiskt incitament att samåka.

Paris imorgon, Göteborg så snart som möjligt: https://www.instagram.com/p/DB1SXnKtY2T/

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #5: Jocko

Joakim Bjerhem Jönsson på Hisingsbron

Idag har jag cyklat med Joakim Bjerhem Jönssom som jobbar på stadsmiljöförvaltningen med att planera cykelbanor! Man kan tänka att han inte behöver min hjälp att hitta säkraste eller snabbaste vägen, men lite tips kunde jag faktiskt ge honom för att hitta det som var viktigast för honom: den trevligaste vägen. Just nu är stadsmiljö placerade ute i Lillhagsparken så dit skulle vi cykla!

En Omnium flakcykel med en Brompton vikcykel på flaket

Jag dök upp med min Omnium (flakcykel) med min Brompton (vikcykel) på flaket och fällde ut cykeln till Jocko som ville köra Brompton! Komiskt nog lånade jag Jockos Brompton innan jag hann få min när jag testade om det gick att ha samåkning som sitt primära transportmedel genom Europa 2016 (jag åkte till Portugal och tillbaka nästan bara med andra människors bilar och fällde sedan upp hojen och upptäckte städerna på vägen).

Jag har känt Joakim i tio år och vet att han är en van cyklist så den trevligaste vägen i morgonrusningen är i många fall att ta körbanan för att slippa konflikter med alla fotgängare på väg till jobbet. Men innan jag dyker upp hos Joakim på Teatergatan har jag kollat vilken väg cykelplaneraren på kommunens trafiken.nu valt. Den tycker att man ska cykla genom Östra Larmgatan och nån konstig mer eller mindre påhittad väg vid mellan Hotel Eggers och Nordstan och sedan korsa vid hållplatsen Nordstan och köra bort via Västlänken-bygget. Östra Larm har ju varit en byggarbetsplats i en evighet och jag tänker inte på att östra sidan av Hisingsbron stängdes av för cyklister häromdagen så jag väljer att ta Jocko via Allén och Slussgatan och Drottningtorget över till entrén till Centralen där vi tar bussfilen (som ju ligger till höger, alltså laglig att cykla i) bort mot Nordstan, cykelbanan förbi Nordstan-hållplatsen, sedan ut i körbanan efter där bussarna kör in till Nils Ericsonsterminalen och sedan körbanan hela vägen bort till där man korsar körbanan för att komma till västra sidan av Hisingsbron. Från Hisingsbron kör vi sedan över Frihamnsmotet för att komma på norra sidan Hjalmar Brantingsgatan, men precis innan tunneln under påfarten till Lundbyleden väljer vi istället att cykla höger och kör på GC-banan som ligger mellan Lundbyleden och den nya vagnhallen på Ringön. Kanske inte den trevligaste vägen, men det är betydligt färre konflikter med bilister och fotgängare den vägen. Var väl typ två som gick och lika många som cyklade där kontra att cykla utefter Backavägen (Hjalmar till Biltema) där det dessutom blir en järnvägskorsning.

Omvägen via Brunnsbo som vi tog, nyss nämnda GC-bana mellan Lundbyleden och Ringön är verkligen supersmal på slutet men det enda trafikljus denna väg som går via Aröd och sedan upp till Lillhagsparken är det vid spårvägen in till Vagnhallen Ringön (och det kommer bli ett när spårvägen till Lindholmen öppnar – tydligt hur vi prioriterar kollektivtrafik på cykelns bekostnad i Göteborg).

Joakim Bjerhem Jönsson utanför StadsmiljöförvaltningenVi står och snackar lite vid entrén till kontoret och Joakim hejar på alla kollegor medan vi inser att vi borde tagit handskar denna kalla oktobermorgon.

 

Gör som Jocko, boka mig genom Benify!

Läs mer om cykelpendlarcoach här!

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #4: Jesper

Jesper cyklar från Danaplatsen till Platinan, en sträcka med extremt många trafikarbeten. Jag rycker ut för att se om jag kan hjälpa honom hitta en säker väg till jobbet.

Trafiken.nu föreslår att man ska cykla Lindholmsallén, men Jesper undviker denna väg på grund av ”människor och bilar”. Trafiken föreslår också att man ska ta färjan, men då måste man ju förhålla sig till dess tabell och vara säker på att det inte är fullt med cyklar, vilket det antagligen är vid åttatiden på morgonen.

Jag säger att jag tror att snabbaste vägen vore nog att cykla via den nya gatan — som år 2022 byggdes utan gång- och cykelbana(!) — den som går parallellt med Lindholmsallén och Lundbyleden där Max ligger. Ta den tills den tar slut och sedan upp vid Regnbågsgatan, sedan Lindholmsallén bort till Frihamnen, men Jesper vill ha separerad cykelbana, så vi kör hans nya ”vanliga” väg som då går förbi Eriksbergs köpcentrum och sedan upp Åbogårdsvägen.

Jag säger att jag precis cyklade till honom via Volvo Lundby på Prästvägen, men Jesper föredrar att vi cyklar runt så vi fortsätter Åbogårdsgatan som övergår i Fyrväpplingsgatan tills vi kommmer upp till Eketrägatans busshållplats där vi cyklar över vid gamla Arnoldz kiosk och cyklar utefter Hjalmar Brantingsgatan. Jag berättar att när de är klara med den nya GC-banan mellan Wieselgrensplatsen och Hjalmar Brantingsplatsen kommer den vara bättre än den lite knöliga vägen på södra sidan Hjalmar Brantingsgatan.


Det kommer då (som nu förvisso) vara smartast att byta till norra sidan av Hjalmar Brantingsgatan vid Lundbybadet där det är ett obevakat övergångsställe istället för trafikljusreglerade korsningar som det är hela vägen ner till tunneln vid Hjalmar Brantingsplatsen. Då bygget med GC-banan mellan Wiesel och Vågmästare som sagt är i full färd fortsätter vi utefter södra sidan av Hjalmar Brantingsgatan och tar nyss nämnda tunnel, cyklar runt Hjalmar Brantingsplatsen och vidare upp på den östra sidan av Hisingsbron som nu är överbefolkad och så kommer vara fram till man är klara med den nya spårvägen mot Lindholmen samt öppnat GC-tunneln under Lundbyleden på södra sidan Hjalmar Brantingsgatan. Den tunneln kommer man inte öppna förrän hösten 2025 (!) och ställer till det för mig dagligen och kommer kunna ge Jesper en till rutt när de byggt om Eriksbergsmotet.

Den stängda cykelbanan vid Eriksbergs köpcentrum. Kommer öppnas när de byggt klart Eriksbergsmotet med en längre cykelväg med fler höjdmeter för cyklister.

Vid Eriksbergsmotet kommer det dock inte gå att cykla utefter Lundbyleden längre utan man kommer vara tvungen att i princip cykla upp för backen till Volvo och sedan nerför den nya GC-banan på Inlandsgatan till Herkulesgatan. Tack för de extra höjdmetrarna, Trafikverket! De kommer säkert göra fler Lundbybor till cyklister…

Väl uppe på bron tar vi oss förbi flaskhalsen på bron vid Platinan som vi ska in i! Det går att cykla in på den södra delen av huset men då måste man leda cykeln nerför trappor så vi cyklar på Vikingsgatan och då där inte finns nån cykelbana hamnar vi i bilkö tillsammans med en annan cyklist, kunde inte denna naturliga cykeltur från bron in till Platinan fått en cykelbana istället för att vi cyklister nu två gånger behöver korsa ett körfält som går söderut och det är på tok för trångt för att cykla förbi bilisterna? Så snälla har stadsmiljöförvaltningen inte varit för Platinans cyklister.

 

 



Väl inne i det stora, fina cykelgaraget finner jag dock att fastighetsägaren har varit lite extra snäll mot cyklisterna i huset. Det finns låsgarage (faktiskt första gången jag ser denna idé i praktiken!), cykeltvätt och lite mek-möjligheter bredvid en dörr som leder rätt in i cykelreparatören BikeFixx — dundersmidigt, exakt så som cykelgarage i Nederländerna (och även tyska Münster) vid centralstationerna fungerar; du lämnar hojen på morgonen och får den reparerad under dagen. Inte ens en omväg. Hoppas det bär sig för BikeFixx som försöker nåt liknande när stan pratat i minst tio år om ett cykelgarage på Drottningtorget där en sådan lösning hade varit fint.

Vill du också få en personlig coachning till din snabbaste eller säkraste cykelväg till jobbet? Hojta så dyker jag upp med mina två cyklar som du kan testa på exakt din sträcka till jobbet (eller cykla på din egen).

Du kanske har friskvårdsbidrag du inte hämtat ut? Boka via länk nedan eller via Benify eller Epassi.

Läs mer här.

 

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Privatekonomiska tips!

Lågkonjunkturen kanske är här. Inflationen är det i all fall for realz. Jag tänkte jag skulle ge lite tips på vad man kan göra för att få bättre privatekonomi.

Har du en bil, se till att den används mer än de genomsnittliga 5% av tiden eller vad det är. För det mesta står den ju bara i vägen. Jag tycker allra bäst om bildelningsföreningen Sambil.se där du kan låna ut din bil till självkostnadspris vilket ger dig en bättre bilekonomi då självkostnadspriset inkluderar inte bara bränsle utan även skatt och försäkring. Sedan finns ju massa andra tjänster typ Heap, Go More etc. Där är det dock ett företag som vill ha sin cut osv. Det allra bästa är givetvis att sälja eller skrota bilen och bara hyra bil de gånger du verkligen behöver. Jag använder då moveabout.se som bara har elbilar. Jag gjorde ett fanzine om när jag hyrde deras ”hantverkarbil” och slängde in en madrass där bak och körde till Höga Kusten. Sedan dess har de lagt till en kostnad om man kör mer än 150 km/dag, haha. Finns bilar på massa ställen i Gbg, främst vid Lindholmen och Chalmers. Den jag brukade hyra mest under covid var den som står vid Långströmsgatan. Den används inte lika frekvent så den hade ofta fulladdat batteri så jag kunde köra till mina föräldrar och bara låna ett vanligt uttag där i ett par timmar innan jag körde tillbaka. Numera åker jag givetvis tåg istället, att köra bil är ju för mig arbete. Men smittsäkrare än tåget. Jaja. Använd kod llamalloyd så kostar de första tre månaderna nada (jag är ambassadör så jag slipper den där hundringen i månaden att jag säger det). Därefter är det inte så farligt dyrt. I paritet med tåget om man inte anser sig själv ta betalt av sig själv för körningen så att säga!

Idag köpte jag en gratis resa med SJs nattåg mellan Malmö och Hamburg! Du förstår, SJ har ett kreditkort där du får poäng för alla köp du gör med kortet och numera är vi ju så jävla fast i kort och swish att jag igår hade två kunder som inte visste hur dagens mynt och sedlar ser ut. Galenskap. Jag har alltid lite cash på mig om ryssarna skulle jävlas med Coop just när man är där och handlar… Vidare tar ju bankerna en avgift av handlaren varje gång du använder ditt kort eller swish (Swish ägs av storbankerna tillsammans). Vilket som är värst av kort och Swish för handlaren beror på lite olika upplägg samt vilken summa det rör sig om, kortavgiften är runt 2% och swish kostar handlaren mellan 1,50 och 2,50 kr per betalning så ja, swish är mycket bättre om du köper nåt dyrare än typ en hundring! Cash är alltså fortfarande king och rånerisken verkar ju ha försvunnit då det knappt är nån som använder cash längre. De kriminella ringer istället farmor och ber henne slå in sitt BankID…

Jaja. SJ Prio har jag ersatt mitt privata debitkort med. Det kostar ungefär lika mycket. 295 pix per år. Och ja, jag höll mig länge borta från kredit då vi ju alla vet att det är snordyrt att inte betala i tid. Men ja, har man lite koll så betalar man ingen ränta på de lånade pengarna. Det lite dumma är att om man handlar mycket sätter kreditgränsen stopp. T ex idag, 30:e mars är det en dag kvar på mars och dess kreditgräns. Dock kommer inte räkningen för mars förrän typ den tionde april. Så man måste ha en kredit som räcker 1/3-10/4. Så ja, att endast ha SJ Prio-kortet är bara bra om man har en rejäl kredit. Och vilken kredit du kan få beror ju på hur mycket du tjänar naturligtvis. Sedan kanske du inte vill att nån ska kunna handla upp hur mycket som helst av dig om de snor ditt kort. Jaja. Personligen har jag kaféts debitkort som backup om jag gått över kreditgränsen. Blir lite extra bokföring om jag behöver använda det, men jaja.

SJ PRIO-POÄNG.
Med varje inköp du gör med SJ Prio Mastercard får du poäng som du sedan kan använda på SJ-resor. Resan jag ”köpte” idag, Malmö-Hamburg med SJs nattåg som börjar rulla från Stockholm (och går hela vägen till Berlin på sommaren) kostade mig 12000 poäng som jag alltså tjänat in när jag köpt livsmedel, bärs, dumma tishor och allt annat jag använt kortet till för summan 60000 kronor. Det allra, allra finaste med detta är att om jag inte kan åka det där nattåget så kan jag avboka strax innan och då återbetalas poängen! Ni vet den där flexibiliteten som man aldrig köper sig till i SJs biljettsystem. Så om du har mycket poäng kan du ju boka upp två avgångar och avboka den du inte tar. Inte helt solidariskt kanske då du kanske bokat när priset var lågt både med poäng eller riktigt köp. Eventuellt lyckas ju nån köpa den där billiga biljetten som du skickar tillbaka in i systemet när du avbokar så avboka så fort du vet att du inte ska använda den ena bokningen!

SBABs sparkonto.
Jag tittade runt på mina konton i Swedbank som jag har privat och SEB som jag har för kafét och några av kontona som kallas sparkonton har de numera lite lite ränta på. Givetvis inte i närheten av vad inflationen är, men SEB gav 1,5% och Swedbank 1,1% på sparkontona.

I förrgår skaffade jag med BankID ett sparkonto i banken som ägs av staten och främst syssslar med bolån: SBAB. De har ett sparkonto som är gratis och ger 2,5% ränta. Så jag flyttade över merparten av pengarna dit. Säg att du har 100 000 i sparkonto och de ligger där ett år så blir det ju 102 500 istället för 101 000 på Swedbank och 101 500 på SEB. En tusing extra att lägga på elräkningen.

Här i Kville finns en väldigt bra bortskänkestråd jag är admin över där man lägger in det man vill bli av med och så tar man bort den kommentaren när det är upphämtat. Sedan rensar jag om det legat en månad. På så sätt är det bara att slå på notifikationer för inlägget för att se vad för grejer folk skänker bort. Mycket smidigare än att det lägga upp separata inlägg som då spammar de gruppmedlemmar som inte är intresserade av andras grejer. ¯\_(ツ)_/¯ llamalloyd.se/bortskankes tar dig till tråden.

Håll utkik på Karma om du inte orkar baka bröd själv så kommer det ut bröd när jag har över.

Använd det du har längre, Ateljé Garderoben på Herkulesgatan kan hjälpa dig sy ihop lite hål och sånt. Jag kör bara Nudie jeans då de har gratis lagning och som cyklist slits det en hel del i skrevet. Så jag har ett rullande schema där typ jämt. Har nu ett par jeans jag ska hämta ut och ett par jag precis tvättat för att de ska hjälpa mig med det paret härnäst. När de till slut är så lappade att de inte går att laga kan man lämna in dem och få rabatt på ett par nya. Då används de gamla byxorna till lappning av andras byxor. Mycket smart.

Det var de tips jag tänkte på just idag! Ni vet väl att www.smartakartan.se finns och att jag egentligen borde suttit och lagt in alla second hand-butiker och reparatörer i Göteborg istället för att skriva det här blogginlägget ikväll (de kommer lanseras på Göteborgsdelen av kartan i början av juni).

 

Publicerad den Lämna en kommentar

Cykelkompis #3: Emma

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

I år jobbar jag med att hjälpa personer som vill börja cykla till jobbet, men av olika skäl inte tagit steget att bli cykelpendlare. 

Jag kallar projektet Cykelkompisar och har helt snott det från London Cycle Buddies, men till skillnad från London-gänget kommer jag fokusera på de som vill cykla till jobbet!

Förutom mig själv finns det ett gäng volontärer som nya cyklister kan cykla med! Du kan läsa mer om projektet härMaila mig om ni är intresserade av att vara volontär eller att få en cykelkompis som cyklar med dig till jobbet några gånger! Denna gången cyklade jag med Emma!

Emma kommer från en liten ort utanför Borås där det bara fanns en rondell och där alla barn cyklade på trottoarerna. Av miljö- och tidsskäl vill hon cykla i stan, men är rädd för sista biten vid jobbet.

Vi ses utanför Emmas hem i Gamlestan och pratar om att det är för jävligt att Balder höjt lokalhyran för cykelreparatören på Artillerigatan så rejält han har fått lägga ner. Innan han lade ner hade han en lång lista på människor och vilka cyklar de sökte efter som han sedan ringde upp när han fick in nåt som passar. För Emma är det viktigt med en mindre cykel så hon har genom hans fantastiska service fått tag på en lite mindre röd Skeppshult, jag skulle gissa på 26-tums hjul.

Hon berättar att hon brukar ha en trälåda på pakethållaren som hon lägger ryggsäcken i, men den har hon glömt idag och det blev väl tungt att ha den i cykelkorgen fram så jag tar den. Vi cyklar ner till korsningen Nylösegatan/Gamlestadsvägen och jag säger att om hon vågar kan hon slippa många trafikljus genom att cykla igenom rondellen och fortsätta utefter Gamlestadsvägen, men det är inte på kartan att cykla bland bilarna på det viset. Istället tipsar jag om att leda cykeln över övergångsstället som ligger hundra meter söderut på Gamlestadsvägen, allt för att slippa de två trafikljusen och de, vad är det, typ fem körbanorna vid Slakthusgatan/Gamlestadsvägen?

Vi tar i alla fall vägen över de fem körbanorna nu och Emma, som inte har nåt körkort, undrar när vi korsar den sista körbanan om när cyklister och bilister ska lämna företräde för varandra. Jag visar henne ”hajtänderna” och förklarar att de betyder att bilister ska lämna företräde gentemot de andra bilisterna, men då det inte är några hajtänder innan övergångsstället/cykelbanan ska cyklister lämna företräde, men att i praktiken är det bäst att söka ögonkontakt med bilisten och se om hen släpper fram en.

Vi cyklar vidare utefter Slakthusgatan och vid påfarten till E45 norrut visar jag att här ska bilister lämna företräde till cyklister i och med hajtänderna, men att det i praktiken är högst oklart om de kommer stanna då de har bra med fart från raksträckan på Slakthusgatan.

Vi cyklar under viadukten under E45 och i korsningen med Marieholmsgatan undrar Emma, vad den blinkande cykelskylten betyder. Jag förklarar att skylten är en varning för bilister att även cyklister har grönt samtidigt. Skylten är oerhört viktig då det är när både motortrafik och cykeltrafik har grönt samtidigt som en högersvängande – oftast lastbil eller buss – kör över en cyklist. Det här är det absolut viktigaste en cyklist behöver veta: att det är i detta läge extremt farligt att vara en oskyddad trafikant. Det här är vanligaste sättet att dö på som cyklist och jag berättar att killen som dog i korsningen Waterloogatan/Slakthusgatan en bit bort blev överkörd av en lastbilschaufför som inte ens märkte att han körde över cyklisten.

Så än en gång; det viktigaste du kan göra som cyklist är att kolla över axeln så att det inte kommer nån motortrafikant när du och motortrafiken har grönt samtidigt!

Vi cyklar vidare och jag berättar att jag felanmält gång- och cykelbanan Trafikverket byggt över Marieholmstunneln då den inte är separerad mellan trafikslagen. Den är dock bred och det är i dagsläget väldigt lite gående på den, men i framtiden kanske det är fler som går här och skapar onödiga konflikter.

Vi pratar om att det borde byggas ett cykelkök här där det är så många som cyklar, varför inte i det gamla Sibylla-gatuköket precis över Marieholmstunneln. Emma var nämligen med och startade föreningen Kollaborativ Ekonomi Sverige, som jag numera är ordförande för. Det främsta vi gör där är att lyfta fram initiativ som cykelkök på en karta, Smartakartan.se Ett cykelkök är förresten en öppen gör-det-själv-verkstad dit du kan gå där en volontär visar dig hur du själv fixar din cykel. Idag finns ett gäng cykelkök i Göteborg, men den största har fått lägga ner när Kommersen revs för att göra en park…

Vi cyklar vidare och vid Gullbergs kaj pratar Emma om hur härligt det är att börja dagen med att se solen gå upp över älven från sin extra mjuka cykelsadel. Hennes partner cyklar istället vägen genom Partihallarna in till stan, men Emmas kollega har visat denna lilla omväg som är så mycket behagligare att cykla. Färden fortsätter och vi passerar Holmen, under Hisingsbron och när vi rundar Lilla Bommen säger Emma att här blir hon ofta stressad av att alla cyklar så fort när de är sena till jobbet. Jag poängterar att när hon svänger vänster i denna korsning på vägen hem är det väldigt viktigt att visa tecken just eftersom de flesta ska till eller från Hisingsbron här.

Vi cyklar förbi Operan och Emma påtalar att det är trångt i partiet i höjd med Maritiman och jag svarar att de kan ju bara ta bort den här metern gatsten som är där till ingen nytta varpå Emma skojar att jag inte ska ge henne mer saker hon kommer störa sig på och vilja ändra i sin stad.

Cykelkompis Emma visar delen av hennes väg till jobbet som gör att hon inte cyklar.

Vi stannar till utanför Kasinot. Och pratar om den sista biten av färden, den del som gör att hon inte väljer att cykla till jobbet: Residensbron-Södra Hamngatan-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Här har hon cyklat med sin kollega tidigare, men tyckte det var obehagligt och stressigt med att köra i körbanan och med spårvagnen.

Jag visar henne istället en omväg som är betydligt säkrare: korsa Stora Badhusgatan till Norra Hamngatan-Kämpebron-Lilla Torget-Ekelundsgatan. Även här är det trångt i början där Trafikverket har gett väldigt lite utrymme till cyklister åt båda håll samt gott om fotgängare (eller om det blir Trafikkontoret, jag är lite osäker på hur det blir när statliga Trafikverket bygger Västlänken på gator som kommunala Trafikkontoret normalt har hand om). På Norra Hamngatan är det gott om plats, men tyvärr gatuparkering istället för separerad cykelbana, på Kämpebron förklarar jag för Emma att det är en cykelfartsgata vilket innebär att hon ska cykla i den asfalterade mitten (här behövs en cykelikon kan jag tycka). Efter Kämpebron korsar vi spårvagnsspåren och påpekar att den breda stenlagda delen bredvid gatstenen är en trottoar – här är det meningen att cyklister ska cykla på gatstenen, men det gör få i praktiken.

Vi cyklar upp på Ekelundsgatan till Demokrati- och medborgarservice där jag låter Emma visa mig hur hon låser sin cykel. Hon är ett riktigt proffs med vajer som hon brukar låsa fast bakhjulet med. Jag visar henne hur hon kan ”förlänga” vajern genom att använda öglan och på det viset säkra framhjul, ram och bakhjul med ett hänglås hon har med sig. Till på det har hon ett Abus Granit bygellås som hon fäster i ramen och det fasta cykelstället. Det ska mycket till att en cykeltjuv dagtid ska ta sig tid att vinkelslipa två lås för att få tag i en gammal 90-talshoj. Hon bör få ha den i fred, men hon berättar att de har ett cykelrum, men hon vet inte hur hon kommer in där. Det är kanske bättre, kanske inte då det dagtid kan vara bättre att stå på en plats där en cykeltjuv inte ostört kan köra sin vinkelslip om han lyckas få tillgång till cykelrummet.

Vi cyklar nerför Ekelundsgatan igen och väntar på att spårvagnarna ska passera på Södra Hamngatan och jag passar på att fota Emma när hon väntar där – samtidigt som flera cyklister passerar på trottoaren då de inte vill dela plats med spårvagnen. Vi cyklar vidare på Södra Hamngatan ”hemåt”, alltså mot Gamlestan. Denna sidan av körbanan är ok, det är blandat med bilister fram till Stora Badhusgatan, just när vi cyklar slipper vi bilister helt. 

Vi cyklar tillbaka till platsen vid Kasinot där vi stannade till tidigare och cyklar sedan tillbaka så som Emma tidigare cyklat med sin kollega, alltså i körbanan på Stora Badhusgatan. Vi hamnar mellan en vit SUV och en urkesförare (en yrkeschaufför som är urk) i en färdtjänstbil som båda också ska svänga vänster in på Södra Hamngatan. Spårvagnen passerar, SUVen svänger vänster och vi är stressade av färdtjänstchauffören och den mötande trafiken, men cyklar efter. Urkeschauffören bränner iväg nära förbi oss medan vi försöker cykla på den lilla biten asfalt mellan spårvägen och trottoarkanten. 

Strax går det att cykla upp på den sjukt breda trottoaren vilket jag väljer att göra och tar kortet ovan där Emma cyklar framför spårvagnen som nu dykt upp. Hon stressar fram till Lilla Torget och jag cyklar ikapp och berättar att det var cykelförbud på den här helt vansinniga sträckan tidigare, men att jag antar att förbudet togs bort när Stenpiren byggdes och Södra Hamngatan blev den naturliga gatan att välja om man cyklar till/från färjan. 

Det är en barockt bred trottoar och framför allt en jättelång lastzon och typ tre 30-minuters parkeringar på denna gata. Jag vet inte hur ofta residenset behöver få leveranser här, men jag vet att färjan trafikeras flitigt de flesta av dygnets timmar med gott om cyklister som gärna hade kunnat cykla säkert här: bygg cykelbana!  Vi konstaterar att hon ska undvika denna livsfarliga sträcka och cykla runt via Kämpebron och glida hem utefter älven.

Några dagar senare får jag ett sms: 

Vill du också ha en cykelguide till jobbet?

Kolla in www.cykelkompisar.se