Publicerad den Lämna en kommentar

Veckans tips! 8-14:e mars!


Sena tips idag, men här sitter jag och dricker öl och levererar för eder. Nu: bärs med sällis, yay!

Internationella kvinnodagen: Makthaverskan + Kors, Pustervik, kl 21.

Jag vet inte varifrån jag fått det, men jag trodde Makthaverskan gjorde electro. Jää jää, kom in och få dig en dos svensk poprock vet ja. Jag lyssnar på autoladdade låten på förbandet Kors hemsida nu. Låter riktigt bra, så kom tidigt, de spelar vid 10-snåret. FB. Tillställningen på Världskulturmuseet är slutsålt, så det här är antagligen bästa sättet att spendera Kvinnodagen, eller ja, Slynkören kör på Kontiki också. Skumrask kör nyktert imorn istället.

Hela mars till planerande själar: Do it like a dude!, Teater Smuts, kl 19 bland annat ikväll.

Om jag hade planerat hade jag gärna gått och sett teaterföreställningen Do it like a dude. Vem vill med om en kontakt kirrar två biljetter? Ey? Tills dess kollar jag på dessa dudes.

Torsdagen den 14:e mars: Theatre of Blood, Trucken, kl 19.

Skräckfilmsklubben med quiz som jag ännu ej lyckats komma mig för att besöka. Blir det andra, blodiga bullar på torsdag? We’ll see.

Publicerad den 1 kommentar

Metz, Pustervik, 5:e mars.


Ni följer väl oss på Instagram? Då hade ni redan sett denna bild!

Igår var det dags för min WWDIS-debut, ni känner säkert till Stockholmsklubben som de senaste månaderna spridit sig till både Götet och Malmö? Innan Metz och förbandet We live in Trenches hade Woody West styrt upp en mindre spelning med Christian Kjellvander och amerikanerna Frontier Ruckus uppe i matsalen. Jag kom lite tidigt och smög upp och tittade på de sista låtarna med Frontier Ruckus, träffade en kamrat som var lyrisk över amerikanerna. Han hyllade dem med att säga att de hade Neutral Milk Hotel-vibbar. Han hade helt rätt, riktigt jävla bra americana.

Svenskarna We live in Trenches bestod av en mycket arg gosse i rött flankerad av två diskreta gitarrister, en fantastisk trummis och en rätt indiskret basist som spände ögonen i publiken. Antagligen var det denne basist Gaspard Augé i Justice alltid försökt se ut som. De spelade punk jag antagligen aldrig skulle lyssnat på på skiva, men live funkade det alldeles utmärkt och de försökte trycka in så mycket musik som möjligt på sin speltid. All heder till eder.

Efter nån öl till i baren gick då huvudakten, Toronto-trion Metz, på. Deras musik får mig att tänka på tidiga Nirvana, tänk Bleach. Riktigt jävla bra, alltså. Deras ”5 dollar light show” gick åt fanders efter några låtar så det blev ett blådaskigt, nedtonat ljus istället för det som skulle komma från den ursprungliga enkla ljuskällan. De håller jävligt bra live, kör på som satan och jag blir avundsjuk på frontmannen Alex Edkins, som har en tajt glasögonsnodd för att hålla sina glarrer på plats när svetten börjar lacka. Sådana måste jag skaffa, till dags läge har jag dansat sönder två par. Bandet är förbannat tajta och jag bara står och ler när de kör igenom deras finfina självbetitlade från förra hösten. Jag stannar kvar med en kamrat som idag fyller år och således har gett sig själv ledigt mitt i veckan. Fan, bästa födelsedagspresenten en kan ge sig själv. Ja, förutom en spelning med Metz, då!

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen 22-28 feb!

Fredagen den 22:e feb: Dinosaur Jr, Pustervik, kl 19.

Kanske lite meningslöst att tipsa om en slutsåld spelning, men jaja, jag hade gärna hört Feel the pain ikväll om jag inte satt på en buss till Malmö!

Lördagen den 23:e feb: Dan Deacon, Debaser Malmö, kl 22

Förlåt för Malmö-tips, men det här är så bra att jag åker ner från Götet att se honom. Jag såg Dan på Primavera Sound för några år sedan, men jag är ledsen att säga att jag inte kommer ihåg så mycket på grund av för stora mängder Estrella damn. Hur som haver, när Dan spelar live brukar han dela upp publiken och be dem göra massa saker. Så här ser det ut! FB.

Tisdagen den 26:e feb: Doc Lounge: China Heavyweight, Storan, kl 19.

Doc Lounge fortsätter med fina dokumentärer, denna gång om kinesiska boxare som tvingas välja mellan att stå upp för kollektivet eller välja sin egen väg. Kan bli bra! FB.

För övrigt gillar jag att The Volcano kör ett event när de släpper sin nya video imorn. Hade hellre sett en spelning dock. Det får vi vänta till Internationella kvinnodagen för att få se.


Veckans video är givetvis den ändlöst kreative Dan Deacon. Glöm ej ladda ner appen och att säga hej till mig om du ska gå imorn!

Publicerad den Lämna en kommentar

Veckans tips, video och klargörande om allt! 15-21 feb.

Good morning house wives, jag tänkte reda ut vad som har hänt med de olika påhitt vi hittat på här på laman:
Först horade vi ut oss för din nyår, där vi stödde Musikhjälpen med att erbjuda våra DJ-skills och matlagningskunskaper för någons nyårsfirande. Det slutade med att en snubbe i Solna vann auktionen, han tänkte ge det till sin syrra i julklapp, men hon hade egna planer så vi styrde upp vår egen lilla tillställning med råbiff, fisksoppa och vilt! Det var oerhört trevligt.

Sedan var det mina #giffdjur, jag skulle se så många filmer med djur på bilderna på Filmfestivalen. Det gick rätt dåligt, jag såg bara en med ett djur och det var Leviathan, en dokumentär filmad i konstiga vinklar på en fiskebåt i en och en halv timme utan dialog. Ingen hit. De som var utanför #giffdjur, Spring Breakers och Grandma Lofi var däremot riktigt bra. Jag var sjuk i början av festivalen och hade mer än väntat i skolan, därav så få djur. Jag skriver lite om alla filmer jag ser här.

För två veckor sedan blev Andreas Tilliander av med sin ena sko på en spelning här i Göteborg så jag styrde upp en crowdfunding för att samla ihop till ett par nytt par. Det ar en stor succé och vi fick ihop till ett par skor på bara två dygn. Nu är ett par skor undanlagda i Stockholm och jag ska åka upp och leverera dem när jag fått pengarna från Fundedbyme. Kul grej vars hashtag Per Sinding-Larsen myntade: #skogate

Jag hade en idé om att ha en The Room-visning igår för alla singlar, men orkade inte promota det så jag såg istället kassa Rubin and Ed. Nåväl, nu ska ni få veckans tips och video!

Fredagen den 15:e feb: Theatre of blood med bandet Amalthea, Trucken, kl 20.

Ikväll firar skräckfilmsklubben Theatre of blood fem år på trucken. Jag har fortfarande inte varit på deras tillställningar tyvärr, men verkar ju skitkul med quiz och allt. FB.

Lördagen den 16:e feb: Efterklang, Foajébaren, kl 22.

Danskarna i Efterklang är alltid roliga. Idag ska jag egentligen styra upp en filmvisning av deras dokumentär, men det är ingen som reggat sig via deras sida, så jag tror jag kollar På Spåret istället. Hur som haver, imorn spelar de här i vart fall. Kul gäng som alltid är bra live även om jag tycker deras musik blivit lite väl bombastiskt på sistone. Jag älskade dem mer när de lät som Múm.

Onsdagen den 20:e feb: Local Natives, Pustervik, kl 19.00

Local Natives var fina på Sticky när jag såg dem för några år sedan, nu är de ute på turné med nya skivan Hummingbird i bagaget. Kan bli riktigt bra. FB.

Torsdagen den 21:e feb: Flumskolan, Kulturhuset i Stockholm, kl 17.45.

Om jag kan ta mig upp till Stockholm i samband med det här lär det ju vara det roligaste på länge, därför slänger jag med ett litet Stockholmstips här. Vad är det då? Jo, Johannes Klenell från Galago leder en bokcirkel där folk läst Fredrik Reinfeldts Det sovande folket, en bok som sedan länge är borttagen från Sveriges bibliotek. En förstår ju varför. Den går att läsa här. FB.


Det största som hänt i veckan är givetvis att Postal Service släppte en ny låt, men jag tänkte promota lilla fina bandet Wolf Alice istället.

Publicerad den Lämna en kommentar

Veckans tips! Med filmvisning för singlar! 8-14 februari.

Illustration: unknown. If you own this picture let me know and I'll credit you or remove it if you prefer.

Illustration: unknown. If you own this picture let me know and I'll credit you or remove it if you prefer.Det är en rätt sval vecka på konsertplanet, men lite guldkorn kan en nog skaka fram, givetvis rätt långt ifrån Scandinavium… Scrolla ner lite för vårt egna arrangemang med en The Room-visning!

Hela veckan med vernissage ikväll: The David Bowie Museum, Skogen, kl 18.

Ett stort gäng konstnärer och musiker har samlats kring Bowies Berlin-trilogi och har gjort en rad olika grejer inspirerade av det här. Mest nyfiken blir jag på den performance som bland andra Anna von Hausswolff ska medverka i imorgon, lördag. Duon The Marble Fauns har spelat in en egen Bowie-trilogi som framförs under denna dryga vecka långa utställning med en rad olika seminarium, spelningar och en till vernissage. Kolla programmet för allt kul! FB.

Fredagen den 8:e feb: David Bazan, Röda Sten, kl 21.30

David Bazan kör sina gamla Pedro the Lion-låtar. Jag hörde från Stockholmsspelningen att det tydligen är bara han med gitarr. Men älskar du lejonet bör du givetvis bege dig till Röda Sten ikväll! FB.

Lördagen den 9:e feb: One Couch at a Time, Chalmers, kl 15.

Som många av er vet är jag rätt involverad i hela Couchsurfing-svängen och imorn är det några som styrt upp en visning av en dokumentär om hela soffsurferiet. Kan bli kul! FB.

Onsdagen den 13:e feb: Mittwoch, Pustervik, kl 18.

Mitt favoritquiz är tillbaka! Yay! Ses där? FB.

Alla Hjärtans Dag, den 14:e feb: FILMKVÄLL HOS MIG. The Room, Konvaljegatan, kl 18.

På frågan vad världens bästa dejt är kom jag att tänka på en ljuvlig dejt i somras. Jag träffade en spansk tjej vid tillfället och vi sågs en helg i London. Där tog jag med henne till Prince Charles Cinema, en biograf som har mycket roliga visningar, mest känd är väl Sing-a-long Sound of Music eller Rocky Horror Show. Sedan jag hörde talas om The Room-visningar av en kamrat i Norge har jag varit nyfiken att gå och tog med Natalia på den roligaste filmvisning jag någonsin varit på. Ni förstår, på en The Room-visning är det snarare publiken som har huvudroll! Det finns en hel lista på saker som är kutym att göra på dessa visningar. Jag hade köpt tio plastskedar från närmsta kinakrog och var redo och herregud vad vi skrattade, mer till publiken, som var en erfaren sådan, de hade sett filmen ett antal gånger tidigare och skrek saker som ”Because you’re a woman!” sarkastiskt och klappade händerna i sexscenerna samt kastade skedar på duken när ett foto av en sked dyker upp i bild. Ja, ni fattar, det var galet. Nu tänker jag att vi styr upp en visning av The Room hemma hos mig för alla jävla singlar på Alla Hjärtans Dag. Jag kommer att skriva ihop nåt bättre om det här på typ måndag, eventet skapar jag dock nu. Boya!

Alla Hjärtans Dag, den 14:e feb: The Tallest Man on Earth, Konserthuset kl 19.30.

Den långe mannen intar Konserthuset på Alla Hjärtans Dag. Har du en kjæreste är det antagligen bästa presenten att lägga 350 spänn på den spelningen!

Publicerad den Lämna en kommentar

Veckans tips 1-7 feb!

Bild: Nina Johansson & Andreas Höglund

Bild: Nina Johansson & Andreas Höglund
Bild: Nina Johansson & Andreas Höglund.

Filmfestivalen börjar gå mot sitt slut och jag har tyvärr inte lyckats se särskilt många #giffdjur pga förkylning. Ska försöka styra upp några fler i helgen! Jag vill dock slå ett slag för en rulle som visas utanför festivalen, Hotet från yttre rymden. Se nedan! Med början idag tänkte jag även slänga med en video eller en låt i varje fredagstips, längst ner, homey!

Fredagen den 1:e februari: Vialka + Slowgold + Tropa Macaca + Kors, Oceanen, kl 19.

Koloni bjuder på picnic-spelning, alltså BYOB. Kan bli kul. FB.

Fredagen den 1:e februari: Bäddat för trubbel + Räjäyttäjät, Härden, kl 20.

Skåningar med sina favoritfinnar borgar för en härlig kväll i industriområdet. FB.

Lördagen den 2:e feb: Hotet från yttre rymden + Five Finger Discount + Born to Hang + Messerschmitt Twins, Trucken, kl 21.

Hör här vilken rulle! ”En pastisch på 50-talets rymdinvasionsfilmer i kombination med svensk pilsnerfilm och fartfylld Rockabilly.” Kan ju inte bli nåt annat än gött? FB

Söndagen den 3:e feb: Amason + Hans Appelqvist, Pustervik, kl 21.

Amason är Gustaf Ejstes (Dungen), Amanda Hollingby (Idiot Wind), Nils Törnqvist (Little Majorette), Petter Winnberg (Little Majorette) och Pontus Winnberg (Miike Snow). En blir ju nyfiken. FB.

Tisdagen den 5:e feb: Filterklubben, Doc Lounge eller Pecha Kucha, Pustervik, Storan och Park Lane respektive.

Mycket kul på tisdag, Filterklubben är tidningen Filters nya månatliga event. Förra gången spelade fina Sea Lion, ej bestämt vem som spelar på tisdag. Samma kväll drar äntligen Doc Lounge igång med en film om Wonder Women, jag tipsade dem om att The Volcano borde spela. Ej klart vem som spelar än. Och sedan är det ju då Pecha Kucha. Bara att välja och vraka denna icke så trista tisdagkväll!

Onsdagen den 6:e feb: Livekaraoke 4 Life!, Pustervik, kl 20.

Steget backar folk som sjunger karaoke. Det kanske är kul? FB.

Veckans video: Daughter — Still

De fina britterna som jag äntligen ska få se på Primavera. Kolla upp dem, albumet kommer den 18:e mars!

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen! 18-24 januari.


Det är en rätt slapp vecka, sånär som imorn då årets viktigaste musikhändelse sker, nej inte P3 Guld, utan Rockcirkelns listkväll över 2012 års bästa skivor. Som bonus ska vi även lista Rolling Stones och Beatles fem bästa låtar då båda firade 50 år som band 2012. Det är ta mig fan än svårare än att välja bästa 2012. Jag presenterar min lista här i helgen.

Lördagen den 19:e januari: Urbanoia + Tyred Eyes + Inkvisitionen + Regimen + Olles Fightclub, Skriket, kl 19.

Ponk från Norge invaderar Lindholmen. Tyred Eyes hjälper till med Inkvisitionen. Regimen förtrycker och Olles Fightclub snackar vi inte om. FB. Lätt årets bästa flyer!

Lördagen den 19:e januari: Kristofer Åström, Pustervik, kl 22.

Cat Eye Song var med på ett blandband jag fick för sådär tolv år sedan. Jag håller fortfarande den låten högst, men Kristofer har har många andra fina alster att plocka fram. FB.

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen! 28 dec 2012 — 4 jan 2013.

Glad fortsättning på er! Fick ni nåt gött i julklapp? Min bästa var nog att What We Do Is Secret sprider sig från Stockholm till vårt kära Göteborg samt Malmö. Med Joel Borgs flytt till Göteborg kändes det som att det låg och pyrde. De värmer upp tillsammans med Woody West på lördag, och jag ser fram emot många fina bokningar av dem i vår!

Fredagen den 28:e december: Vånna Inget + Riddarna + Knivderby, Pustervik, kl 21.

Ikväll blir det ponk! Vånna Inget är ett gött band från Malmö som sägs göra riktigt bra spelningar. Pallra er ner till Pustervik, vet ja! FB.

Lördagen den 29:e december: Woody West & What We Do Is Secret DJ-kväll, Pustervik, kl 21.

Tidigare nämnda DJ-battle är helt klart lördagens hetaste val. Jag ser det dock lite som uppvärmning innan de grymma bandbokningarna trillar in. Håller mest tummarna för FIDLAR och Suuns. FB.

Nyårsafton, måndagen den 31:e december: Hemlig fest, hemlig plats, inte så hemliga personer (oss).

Vi tänkte ju vi var smarta när vi horade ut oss för någons nyår, men så köpte en snubbe musikhjälpen-paketet till sin syrra som hade andra planer. Så vi får helt enkelt styra upp vår egen nyårsfest. Vill ni veta när var hur kan ni väl höra av dig på valfritt socialt medium.

Nyårsafton, måndagen den 31:e december: Slice of Life, Rio Rio, kl 23.59.

Efter vårt eget partaj tar vi väl oss ner till båten, tror jag. Roligare går ju inte att ha. FB.

Nyårsafton, måndagen den 31:e december: Pig Eyes, Trucken, kl 21.

Jag hamnade på Trucken förra nyår. Det var ytterst trevligt. FB.

Publicerad den

Andrew Bird, Pustervik, 20:e november 2012


När jag hörde Andrew Bird för många år sedan avfärdade jag honom som en sämre kopia av Owen Pallett (som då gick under namnet Final Fantasy) då de båda spelar fiol som de sedermera samplar för att skapa olika lager av en låt. I år kom Andrew Birds sjätte studioalbum Break It Yourself och jag föll handlöst. I en ladugård hade han jammat ihop en skiva som tog död på mina fördomar, och med denna ljuva skiva i lurarna steg jag in på ett halvfullt Pustervik strax innan kvällens support, Tift Merritt, skulle gå på. Jag hade hört gott om henne från gubbarna i Rockcirkeln så jag hoppades på att få se nån av dem där. Icke, men dock flera andra trevliga konsertbesökare. DJ:n spelar straight country och snart går Tift på. På scen har hon hjälp av en finklädd herre, Eric Heywood på slide guitar/akustisk gitarr. Själv har hon en akustisk gitarr även hon och framför allt har hon en fantastisk röst. Det är vackert, det är skickligt, men det är ack så tråkigt. Från min plats i baren var det mycket märkbart att jag inte var ensam om att tröttna, ljudnivån ökade markant efter att vi svennar hade gått från artiga till uttråkade.

Andrew kommer upp själv på scen varpå scenens enda scenografi, en ”dubbel-trattgrammofon” börjar snurra bakom en liten leksaksapa som håller ställningarna. Andrew samplar sig själv och bygger vant och skickligt upp Hole in the Ocean Floor. En kamrat påpekar att det ser så lätt ut, visst gör det. Därefter får Andrew sällskap på scen av sitt band med vanlig rocksättning, med skillnaden att trummisen är placerad åt vänster och basisten i bakgrunden, och ärligt talat, är inte trummisen roligare att titta på än basisten? Det är ju rätt ovanligt att någon spelar bas som Flea, utan de håller mest den viktiga takten och håller sig i bakgrunden. Tift berättade tidigare att hon var jetlaggad och jag hade en teori om att det var fallet även för resten av bandet, sånär Andrew, men de har tydligen turnerat i Europa ett bra tag, så det sprack. Men den energi bandet legat av med har sugits upp av Andrew själv då han kastar sig fram och tillbaka och för ett härligt liv.

Andrew byter fiolen mot en elgitarr och klinkar lite på en xylofon. Till det briljerar han med sin vissling. En underbar multiinstrumentalist alltså. Merparten av låtarna är från Break It Yourself, men tydligen har han redan hunnit ut med ännu en skiva (!), Hands of Glory, och givetvis blir det ett gäng låtar även därifrån. Min kamrat, Andrews fangirl, som till och med översatt nån av hans äldre låtar, saknar sina favoriter och är besviken.

Efter runt 45 minuter tar basisten fram en ståbas, gitarristen en akustisk variant och de samlas tillsammans med Andrew och hans fiol framme vid scenkanten som en liten trio framför en mick, trummisen vispar igång ”Give it Away” och jag får lite Oh Brother, where art thou?-vibbar. Oerhört vackert.

Publiken blir helt galen när de går av och Andrew välkomnar tillbaka Tift och de kör Townes van Zandts If I Needed You och jag har nästan tröttnat när de har hållt på i en och en halv timme, men när han larmar nästan lika bra som Warren Ellis (Dirty Three) i Fake Palindromes har han mitt intresse igen. Och det intresset kommer han ha även nästa gång han stiger upp på Pusterviks scen.

Publicerad den

Tips, V.46 och halva 47, 12-21 november.


Vi har bestämt oss att flytta tipsen till fredagar igen, det är ju trots allt då man vill veta vad som händer i helgen, right? Således blir detta tips för elva dagar framöver, och vilka elva dagar! SJUKT mycket bra band som kommer förbi Götet denna period, så se fan inte till att bli sjuk och sängliggande. Mössa på!

Tisdagen den 13:e november: Animal Collective, Pustervik, kl 19.

Första gången jag hörde Animal Collective var 2004 när Four Tet hade valt sina favoritakter för en helt fantastisk kväll i Brixton. Några av de andra akterna var Caribou (då under namnet Manitoba), Papa M och Explosions in the Sky. Som jag minns det hade Djurkollektivet två stockar som de höll takten med genom att dunka dem i scengolvet. Sedan dess har jag sett dem ett antal gånger och brukar tycka att de är så otroligt mycket diskant när de kör live. Vi får se vad ljudteknikerna säger om det på tisdag, men öronproppar är nog en god idé.

Torsdagen den 15:e november: Father John Misty, Pustervik, kl 19.

Father John Misty är namnet Josh Tillman har tagit till sig och gjort sitt. Han sjunger på nån låt om att han varken gillar Josh eller John, frågan är vad han kommer välja härnäst. Han var tidigare trummis i Fleet Foxes, men slutade där för nåt år sedan för att köra allena.

Fredagen den 16:e november: Maskinen, Trädgårn, kl 20.

Långt innan Frej och Afasi bildade Maskinen var Frej en kul kuf på Skunk, jag kommer till exempel ihåg att hans sida bestod av den här bilden. Han var som ett jävla brandlarm när jag träffade honom på Roskilde, hög som ett hus slängde han sig in i folks tält. Helt galen snubbe. Undra hur han är live nu för tiden?

Lördagen den 17:e november: Mark Kozelek, Nefertiti, kl 19.

Hur ofta är Red House Painters gamle frontman här i stan egentligen? Det känns som han pendlar, det är alltid jävligt bra, men glöm att kunna instagramma honom, han hatar verkligen allt som har med mobiltelefoner att göra på sina spelningar, något jag kan respektera när man spelar ytterst lågmäld gitarrmusik.

Lördagen den 17:e november: Sidi Touré & José González med Skull Defekts, Storan, kl 19.30

Det senaste har jag sett José på varenda spelning jag gått på nästan. Han är ute i svängen en hel del och nu är det dags att presentera lite nya låtar. Så väljer du bort föregående gitarristen kanske du vill se Götets egna? Han kommer som sagt köra lite nytt, dels ensam och dels med finfina Skull Defekts, vilket borde bli ganska långt ifrån hans annars väldigt avskalade musik. Sedan har han valt att ta hit Sidi Touré, som jag ärligt talat inte har koll på, men musik från Mali brukar vara finfin.

Tisdagen den 20:e november: Andrew Bird + Tift Merrit, Pustervik, kl 19.

Tidigare har jag egentligen aldrig fallit för Andrew Bird, han har känts som en sämre variant av Final Fantasy (som numera går under sitt riktiga namn Owen Pallett), men jag har fallit fullkomligt handlöst för senaste skivan Break It Yourself. Dessutom har jag hört mycket gott om förbandet, gubbarna i Rockcirkeln har vurmat om henne och ska gå för hennes skull. Andrew ser de mest som utfyllnad. Jag, som är deras i särklass yngsta medlem, ser det tvärtom.

Onsdagen den 21:e november: Destroyer, Pustervik, kl 19.

Destroyer tycker jag är mysig, men jag brukar tröttna ganska snart. Ändock, vad fan gör man annars en måndagkväll?

Torsdagen den 22:e november: El Perro Del Mar, Nefertiti, kl 19.

Havets hund!