Publicerad den Lämna en kommentar

Bada-bing, veckans tips! 3-9:e maj!


Jag siktar på ett tips om dagen. Inte alltid lätt, ibland är det åt andra hållet, att det är svårt att begränsa sig. Så är det med allt gött, vet ni. Jaja, nu är det fan helg!

Fredagen den 3:e maj: Wooden Wand + Hanna & Hank + Noda III, Frölunda kulturhus, kl 19.

Koloni och Woody West styr upp en go spelning ute i Frölunda. Go’, lugn psych-rock i Jason Molina och Will Oldhams anda med textrader som ”she’s no more a witch than you are a wizard”. FB.

Lördagen den 4:e maj: Crash Normal + Lady Banana, Götahof live, kl 20.

Jag har varit nyfiken på Götahof ett tag nu. Ett ställe som öppnat på våningen över där Bommens salonger (RIP) tidigare låg, alltså där Chat Noir ligger idag. Imorn har lokala duon Lady Banana releasefest för singeln I’m not you och några riktigt goa garagerockare från Frankrike, Crash Normal, hjälper till. Kan bli hur bra som helst. FB.

Söndagen den 5:e maj: Förorten brinner, Vårvindens fritidsgård i Biskopsgården, kl 18.

Pantrarna som styrde upp en mycket lyckad första maj-tillställning häromdagen fortsätter med aktiviteter i Biskop, denna gång en gratis teaterpjäs om vanmakt och utanförskap i ”programmen”. FB.

Måndagen den 6:e maj: Studio Draken, Pustervik, kl 17.30.

Göteborgs filmfestival styr upp ett panelsamtal och quiz med fokus på de mindre biograferna här i Göteborg. I panelen: Cornelia Bjurström från Bio Roy, Emma Engström från GP samt Katarina Lorentzon från Capitol diskuterar Göteborgs Biografklimat med Jonas Holmberg, programchef för internationell film. FB.

Tisdagen den 7:e maj: Spotlight, Kultur i väst, kl 17.30.

Kultur i väst, Ladyfest och Impra arbetar för ett jämställt musikliv. Denna fjärde inspirationskväll är titeln Genus och musik – Att ”ta plats” – om ljud, kroppar, kunskap och egna rum. FB.

Onsdagen den 8:e maj: Magnus Betnér m.fl, Rubinen, kl 21.

Jag anser att stand-up är världens svåraste konstform, att ensam på en scen få folk att skratta är fan inte lätt och merparten av svensk standup är bedrövlig. Betnér är dock en gubbe jag respekterar och som nog skulle kunna få även mig att garva.

Torsdagen den 9:e maj: Neil Halstead + Sarah Hepburn, Pustervik, kl 19.

Denna vecka har allt det göttigaste hamnat på torsdagen, men om du cyklar hinner du kanske dra till Stevie efter Neil! Mojave 3 och Slowdive har du säkert hört talas om och kanske även njutit av. Neil Halstead är mannen bakom dessa band och har de senaste åren släppt skivor under eget namn. En snubbe du inte bör missa! Öppnar gör skönsjungande Sarah Hepburn. Tänk på att det är tidig spelning (på scen 19.30 resp 20.15). FB.

R. Stevie Moore + Plötslig måndag, Stora teatern, kl 21.

Koloni styr upp en spelning på Storan med kultgubben R. Stevie Moore. Kolla till exempel på det här underbara youtube-klippet (som lätt blivit veckans klipp om det gått att bädda in). FB.

Theatre of Blood, Trucken, kl 19.

Skräckfilmsklubben på Trucken kör säsongsavslutning. Rösta om vad för tema de bör ha här och informera världen om att du kommer här.

Veckans bästa låt:

Kurt Vile — Never run away.

Veckans bästa youtube-klipp:


Animals trying to stay awake.

Publicerad den Lämna en kommentar

Jon Spencer Blues Explosion, Pustervik, 26:e april.


Fredagkvällen till ära ska 90-talshjältarna Jon Spencer Blues Explosion bjuda på sin underbart stökiga bluesrock. Stockholmsklubben What we do is secret som spridit sig till Götet och Malmö har tidigare under fredagseftermiddagen avslöjat en fenomenal lineup till sin nya sommarfestival Summerfest och fokus skiftade i vart fall för mig mer mot att äntligen få se Death from Above 1979 än vad de hade i görningen denna fredag.

För att öppna Pustervik denna kväll har färska bandet Dödsfest kallats in från Stockholm. Även om bandets första sjua precis släppts känner du igen Conny Nimmersjö från bob hund på gitarr och Manuela De Gouveia från Pascal på bas. De kör en lite repetitiv, skramlig rock. Bra skit, även om jag gärna hört än mer av Connys gitarr. A-sidan på sjuan, Vi bestämmer över dig, finns på Spottan. Jag roade mig med att titta på ljudteknikern som lyssnade väldigt koncentrerat efter ett missljud. Varken han eller jag hittade var det kom ifrån. Men vad fan, ett band som Dödsfest ska väl för fan ha missljud? Bra så.

Några öl senare var det dags för huvudakten, Jon Spencer Blues Explosion, en trio bestående av två suveräna gitarrister, Jon Spencer och Judah Bauer, samt den taktfaste trummisen Russell Simins. Tillsammans har de spelat sin fantastiska bluesrock sedan 1991 och det känns som om de var gjorda för att röja tillsammans, efter var och varannan låt skriker Jon Spencer ”Blues Explosion!”. Vid ett tillfälle strular micken och istället för att avsluta versen han kom in i när den blir fixad säger han bara ”. Ibland är explosionerna lugna, men för det mesta är det ett helvete av lågor. Jag står gärna och värmer mig på dessa lågor i tjugo år till.

Publicerad den

Veckans pepp! 26:e april — 2:e maj.


Just nu är det svårt att göra tipsen för veckan då jag är så sjukt pepp på Summerfest, vars fantastiska lineup precis presenterades! Mest pepp är jag på att jag äntligen ska få se Death from above 1979! Men även Fidlar, som ställde in på Primavera Sound samt King Khan and the Shrines , som jag älskat sedan End of the Road använde dem till sin ”avslöja lineup-video” för några månader sedan. Men nu ska jag koncentrera mig på den närmsta veckan.

Fredagen den 26:e april: Jon Spencer Blues Explosion + Dödsfest, Pustervik, kl 19.

Ikväll spelar grymma Jon Spencer Blues Explosion på Pustervik. De har hängt med riktigt länge nu och min favoritlåt har alltid varit Afro. Innan spelar Dödsfest med Conny Nimmersjö från bob hund och Manuela från Pascal bland andra. FB. Häng kvar efteråt på livekaraoke. Innan rocken tar vid kan en slinka förbi världskulturmuseet och lyssna på Sara Ahmed, professor i Race and Cultural studies eller så kan en strunta i allt det här, och be dem spela Shoreline om och om igen på Broder Daniel-kväll på Henkeberg.

Lördagen den 27:e april: Yuri Gagarin + Red Doves, 128:an, kl 21.

Lördagar brukar jag ta en kaffe på Dirty Records och snacka skit med gubbarna i Rockcirkeln. Efter det tänkte jag kolla in designmarknaden på Pustervik, kanske kolla Tabu (film där Kjell Bergqvist, Stellan Skarsgård m.fl spelar transor, bögar, blottare m.m.) på Cinemateket innan en drar hem till Hisingen och väljer mellan Yuri Gagarin och Red Doves på 128:an eller Vampire och Rust på Trucken.

Söndagen den 28:e april: Xenia Kriisin, Storan, kl 18.30.

Häromdagen avslöjade Knarrholmen att Xenia ska ut på ön och spela. På söndag har hon releasefest på Storan. Trevlig singer/songwriter som får mig lite att tänka på Miriam the Believer/Wildbirds & Peacedrums. FB.

Måndagen den 29:e april: Mad Men, din tv/dator, förslagsvis på kvällen.

Denna klämmåndag händer som väntat inte mycket. Personligen brukar jag titta på Mad Men på måndagar, men vill du prompt gå utanför dörren vill jag ännu en gång slå ett slag för Bio Capitol. På måndag är det tydligen dansens dag ser jag nu, så de visar Solens dans kl 18.30 samt Förtrollad av Paris 16.15 samt Turinhästan kl 20.45. Den sistnämnda verkar riktigt fin.

Valborgsmässoafton, den 30:e april.

Givetvis händer det massa gött på Valborg, kvällen då en ska supa så en inte orkar demonstrera dagen efter, eller varför är det så jävla mycket fylla på just valborg? Säkert MUF som ligger bakom det. Jää jää, du kan göra massa kul, vill du vänta med det politiska kan du gå in i Malmska valen som har öppet då det ju är VALborgsmässoafton på Naturhistoriska. Annars är det panelsamtal om hiphopens kraft att förändra samtiden med Pantrarna på Vårvindens fritidsgård, Urban Artroom kör en förfest innan Seasons på Nef, eller välkända Uran på Trucken.

Första maj, Speak your mind-festivalen, Svartemosse, kl 15.

I vanlig ordning fyller min gudson år och ska ha kalas mitt på dagen. När ska han börjar fira sin födelsedag i ett demonstrationståg? Nåväl, Pantrarna har styrt upp ett helt fantastiskt gäng till sin festival i Biskopsgården. Dead Prez är givetvis de som lockar flest folk, men jag är även nyfiken på Max Peezay, även om jag kanske inte kommer älska musik, tror jag de kommer ha mycket bra att säga. Norrköping har Amy Diamond, Göteborg har Dead Prez. Inget sossetrams här inte. FB.

Veckans bästa låt:


Thee Oh Sees — Toe Cutter/Thumb Buster.

Veckans bästa youtube-klipp:


Älskar den här katten, men är lite orolig för hens säkerhet…

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen 19-25 april!


Det är fredag, vänner! Det betyder lite tips. Jag tänkte att jag skulle börja begränsa mig till en event per dag och återuppta det där med att ha veckans låt och kanske även veckans youtube-klipp. Kul, va? Hojta om ni tycker det, eller hojta om ni tycker nåt annat.

Fredagen den 19:e april: Kolonis 9-årsfest, Skjul Fyra Sex, kl 19.

Det går inte att gå till Koloni och inte ha roligt! Ikväll spelar dessutom ett band jag känner till! Inte illa. Psychic Ills får sällskap av en massa andra: Orphan Fairytale, Nina De Heney, Simon Bilbomb, Isak Eldh och James Ausfahrt. FB.

Lördagen den 20:e april: Record Store Day, alla skivaffärer under dagen och Pustervik under kvällen.

Jag brukar kika in på Dirty Records på lördagarna och ta en kaffe med ett gäng trevliga rockers och denna de små skivhandlarnas lördag verkar de faktiskt inte ha nåt annat i görningen. Anspråkslöst. Jag gillar’t. Bengans däremot slår på stora trumman och skapar nåt de kallar Record Store Weekend som drar igång ikväll med att Håkan Hellström signerar sin nya skiva. Imorn, på riktiga RSD, spelar Miriam Bryant, Anna Stadling, Maia Hirasawa, Divison of Laura Lee, Petra Marklund & Britta Persson samt fina Samling. Några av dem, samt State of Drama spelar även på Pustervik. På söndag spelar Daniel Gilbert klockan 15. Men glöm ej att stan har fullt av mindre skivaffärer att spatsera runt i. Annat kul en kan göra på lördagen är att gå Konstrundan i Majorna, byta kläder på Frilagret, kolla skön konst på Pavement och hänga med Bang/Galago/Fronesis på Storan.

Söndagen den 21:e april: Klassvandring i Eriksbo, Eriksbo torg, kl 13.

ABF kör numera klassvandringar, inte bara klassresor. Denna gång i Eriksbo. Har du aldrig varit där tycker jag du ska upptäcka lite mer av din stan och dra dit. Även om du har det tror jag det kommer bli väldigt intressant. abfgoteborg.org och FB.

Måndagen den 22:e april: Gå på bio!

Inte ett enda FB-event i min kalender, då tycker jag en kan passa på att gå och stödja Götets finaste biograf som nu har börjat visa film igen. Jag pratar givetvis om Bio Capitol! Just på måndag visar de Bakom Stängda Dörrar 16.30, Förtrollad av Paris 18.30 samt extra intressanta NO kl 20.45. Gilla dem på fejjan, vet ja!

Tisdagen den 23:e april: Doc Lounge + Quizadillas, Storan, kl 18.30

Quizadillas känner väl alla till nu, va? Quiz av skådisar, skitkul! Och Doc Lounge vet vi väl också vad det är va? Dokumentärfilm i klubbmiljö, underbart. Denna kväll kör Quizadillas scener ur dokumentärfilmer och Docken visar Detropia om industristaden Detroit vars glansdagar är lika uträknade som Tobin-skatten. FB.

Onsdagen den 24:e april: Mittwoch #39, Pustervik, kl 18.

Mittwoch är populärkulturquizzet där en får ett svarformulär som ser ut som ett litet krypto. Det gör det lite lättare när en således vet hur många bokstäver svaret ska ha. Kul och bra musik, även när jag inte spelar skivor. ^_^ FB. Om en vill vara mindre pop- och bara allmänt kulturell kan en bege sig till Gamlestadens bibliotek (som har stans finaste biblioteksvimplar!) och lyssna på Nina Björk som snackar om pengars och människors värde.

Torsdagen den 25:e april: This is Head + MF/MB/, Pustervik, kl 20.

Underbara This is Head (som vi snackat mat med) kommer till stan och tar med sin nya plattan The Album ID samt polarna i MF/MB/. FB. Om kraut inte är din grej kanske Endless Boogie + Skull Defekts + Daniel Higgs lockar på Trucken? FB.

Veckans bästa låt:


Savages — Shut Up.

Veckans bästa youtube-klipp:


Björndans från Hedemora.

Publicerad den Lämna en kommentar

Veckans tips 12-18 april!

Fredagen den 12:e april: Maria Eriksson + Kim Kelly is my friend, Pustervik, kl 22.

Fredagspop! En av årets bästa textrader står Maria Eriksson för med ”Var inte så jävla tacksam, ta allt du vill ha. Stjäl det du behöver.” Personligen tycker jag inte du behöver mer övertygelse än så för att komma ikväll, men om du gör det så kommer även fina lilla Kim Kelly is my friend öppna samt att det bara kostar en hunka att komma in. Komsi komsi! FB.

Geigers aprilfest, ikväll och i morgon, Skjul Fyra Sex, kl 19.

Massa härligt galenskap, speciellt det här lät kul: ”På GEIGER kommer Judy att spela på gummiballonger. Möjligen förekommer dildos.” Hela artistlistan: Judy Dunaway (USA), Johannes Bergmark, Louise Magnusson, Lasse Marhaug (NO), Rob Leiner (DJ), Åke Parmerud, Kristoffer Lo (NO), Koeff, Frozen Faces, DJ Technicolor (DJ) Läs mer på FB.

Lördagen den 13:e april: Roskilde Road Trip: Lower + The Woken Trees + Vanligt Folk, Röda Sten, kl 21.

Sedan förra helgen har Roskilde haft sin road trip på besök hos Röda Sten och imorn kommer det avslutas med en go’ smäll. Alltihop är gratis, så varför inte svänga förbi? FB.

Söndagen den 14:e april: Truckenloppis, Trucken, kl 12-17.

Jag älskar att gå omkring med en kall jävel i handen och kolla in vad de har för nåt att sälja på Trucken. Min favoritloppis, helt klart. De har dessutom spelningar på tisdag, onsdag och torsdag!. Loppis på FB.

Måndagen den 15:e och tisdagen den 16:e april: Men det skulle ni aldrig våga, Folkteatern, kl 19.

Alla som sett Bianca Kronlöf älskar henne. Nu är hon en av de två huvudrollsinnehavarna i den turnerande teaterpjäsen Men det skulle ni aldrig våga av Astrid Menasanch Tobieson. Verkar hur bra som helst. Jag går på tisdag. Ses där. Psst, de har inte så många likes på fejjan, gå in och krossa en del av patriarkatet med en klickning: facebook.com/MenDetSkulleNiAldrigVaga folkteatern.se

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen 5-11 april!

Fredagen den 5:e april: Klubb Press-topp, Pustervik, kl 18.

Ikväll kan en gå på media-quiz på Pustervik som Göteborg Nonstop står för. FB.

Daniel Gilberg + Tyred Eyes, Pustervik, kl 21.

Sedan kan en stanna kvar på Pustervik och gå på releasefest med Daniel Gilbert som släpper Nowadays Daniel Can’t Even Sing med uppvärmning av Tyred Eyes var kudde jag sover på. FB.

Fresh Fish maskeradbal, Palace, kl 22.

Denna helg är det ännu en gång dags för modemässan Fresh Fish och de kör maskeradinvigningstjofräs på Palace. Allt stål går till Ung Cancer, men glöm inte masken, hombre! FB.

Stefan Sundström, Storan, kl 19.

Jag gillar verkligen Steffe på twitter, på skiva gillar jag nån låt här och där. Go’ gubbe. goteborg.se

Lördagen den 6:e april: Reminiscence/Reminiscens, Göteborgs Remfabrik, vernissage kl 12-17.

I Gårda ligger en gammal remfabrik som HDK har fått leka i och imorn är det vernissage och Göteborgs Indiekör spelar kl ett. Kan bli hur fint som helst! FB.

OSSIP 413: ”Ett barn av er tid” vernissage, Urban Artroom, kl 13-20.

Efter en titt på Remfabriken kan en ta den fina promenaden utefter Mölndalsån till Stampen där Urban Artroom också har vernissage. FB.

Roskilde Road Trip, Röda Sten, 5-13 april.

Roskilde åker ut på turné och jag vet att Tatiana slitit som ett djur för att få ihop allt gött på Röda Sten. Vi snackade om att ställa ut några av matintervjuerna, men jag segade ihop det projektet, får bli nästa år. ^_^ Här är alla events.

Mattias Alkbergs Begravning, Storan, kl 18.

Ni har väl hört årets bästa svenska låt, Skända Flaggan? Matti Alkberg vet du säkert att han sjunger i The Bear Quartet och har en mängd olika projekt, för varje skiva byter han i princip band. För övrigt var det Mattias som var den allra förste att svara på våra matfrågor. All heder till eder. Vi ses längst fram. Han går på kl 19 redan sägs det. FB.

Ash Borer + Fell Voices, Trucken, kl 21.

Efter Matti kanske en är sugen på att dra till Trucken. Tur att de hittat ut på fejjan nu när deras medlemsmail försvinner för oss gmail-användare. Grroogle. Det här skriver de om tillställningen: ”Ur askan och in i elden hör vi grymma röster från andra herravälden. Fågel, fisk, fläsk och fitta, allt detta kan du hitta på bakgårdens lilla stripp-aaaaah.” En kan ju inte annat än älska dem. FB.

Söndagen den 7:e april: Samåkningslinjen.

Gänget bakom Skjutsgruppen har teamat upp med Rättbuss, en förening som anordnar goa kulturaktiviteter kring sin buss i Stockholmsområdet. Den 14:e kommer de att testa idén att köra bussen till Götet och sedan tillbaka den 17:e. Nu på söndag är sista dagen att anmäla sig. Det verkar gå trögt för projektet, dock. Vi som använder skjutsgruppen är ju oftast sådana som kanske inte planerar en vecka i förväg. Vidare tror jag att åka Sthlm-Gbg på en söndag och sedan Gbg-Sthlm en torsdag blir lite skevt, de flesta av oss hälsar väl på folk på en helg? Om bussresan blir av hade jag tänkt att åka upp till Sthlm, men då bidrar jag ju bara med en väg. Ja, ni fattar mitt resonemang. Hur som, älskar jag idén och hoppas på att det blir bättre nästa försök (jag tippar på att de inte kommer köra denna gång, men vem vet, det kanske flockar till sig folk nu i helgen?). Om du kan och vill bör du gå in och stödja projektet. Idén är ju i sig fullkomligt lysande. Kolla här för diskussionen och här för att boka/stödja. FB-event här.

Onsdagen den 10:e april: LiveKaraokeklubben, Pustervik, kl 20.

Ni känner till Steget, visst? Den goa Göteborgsduon som kör piano och sång? Tillsammans med Nils får en uppträda i en live-karaoke. Jag är osäker på om Matilda i bandet också är med och peppar folk att sjunga, annars är det hennes roll du sköter när du sjunger med i These Boots.. eller kanske Shoreline? Om en skriver upp sig för att sjunga är det gratis inträde. Jag älskar idén, men måste vara tokfull för att få för mig att sjunga karaoke, enda gången jag gjort det var på Bleecker St till Black Sabbaths War Pigs. Fantastisk låt, dock ej i min tolkning. Fick en drinkbiljett så jag skulle göra ett bättre försök nästa gång… FB.

Torsdagen den 11:e april: Theatre of Blood, Trucken, kl 19.

Jag vet inte hur många gånger jag tipsat om Theatre of Blood och ändå aldrig pallrat mig dit och då det är rockcirkel-träff på torsdag kommer jag missa även denna. Men du som inte umgås med ett gäng musiknördar i 60-årsåldern tycker jag ska gå in på deras hemsida och rösta på vilket tema de bör köra för kvällen! FB.

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen 29:e mars — 4:e april

Långfredagen den 28:e mars: Nordpolen + Mint-fest, Pustervik, kl 22.

Ikväll styr Mint upp ettårsjubileum för sitt nätmagasin tillsammans med Instant på Pustervik. Undertecknad har blivit inbjuden att tillsammans med Anton Almqvist, Emerentia Leifsdotter Lund, Michael Porali, Helene och Karen från Gladpacket samt DJ Pug att spela lite skivor. Jag spelar mellan ett och två i foajén. Jag hade en tanke på att begränsa mig till låtar som har en anknytning till tidningen Darling om ni kommer ihåg den. För mig är nämligen Mint lite som en Darling för 10-talet. Det visade sig vara lite svårare än jag tänkt mig så jag begränsar mig istället till grymma brudar som släppt bra musik de senaste 20 åren. Kom kom! FB.

Påskafton, lördagen den 29:e maj: Roller Derby, Lindholmens Sporthallar, kl 15.

Jag har ännu inte varit på Roller Derby. Jag är pepp på att se en och annan bout imorn om en inte blir för bakis i afton. FB.

Punkpåsk på Trucken: Ras + Svart Städhjälp & Tinner, Trucken, kl 21.

Det var änna länge sedan jag kom mig till Trucken nu. Det kanske blir en punkpåsk som comeback? Det spelar band från Stockholm, Malmö resp Åland (!). Alltid gött. FB.

Onsdagen den 3:e april: Kinky Friedman, Pustervik, kl 20.

Kinky Friedman är ett unikum. Kolla till exempel på det här klippet där han bekräftar att han skulle röka cigarr varje dag även om han blev invald som guvernör för texas. Annars gör han finfin folk med en twist. Go gubbe, helt enkelt. FB.

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen 22-29 mars!

Fredagen den 22:e mars: Chui Wan + Erik De Vahl, Skjul Fyra Sex, kl 21.

Koloni styr upp nya härliga galenskaper med ett kinesiskt experimentiellt psychrock-band samt svennen Erik De Vahl. Jag tror att ett gäng fina öl innan kineserna drar igång kommer att vara bästa sättet att fira att det är helg. FB.

Musiker mot Rasism, Musikens hus, kl 18.

Sjuuukt många band tar ställning och spelar mot rasism i afton. Här är hela listan på de kvartslånga spelningarna: Andra Generationen, Miosis, Emrik Larsson, the Habibis, Amazonas, Teresa Indebetou trio, Susanna & Björn Risberg Duo, Bockstensmännen, Gus By Heart, Espoir de Göteborg, Bellaroush, Karolina Vucidolac World Music Culture Club, In i dimman, Caesar, Mustikka, Monovibes, ’ie at Heart’, Dristig & Drabanterna, Trion från stan, Love On Drugs, Last Box of Sparklers, My Sweetest Punch och Kim Kelly is My Friend. FB.

Lördagen den 23:e mars: Författarfrukost med David Nessle, Restaurangen, Folkets Hus, kl 10.

Om du inte är alltför bakis kan du ju kosta på dig en författarfrukost med serietecknaren bakom Den maskerade proggarens stora röda & oändliga jamsession! FB.

Seriesymposium, Asperö-salen, Folkets Hus, kl 15.

Några timmar senare diskuterar serieskaparna Sara Granér, Mats Jonsson, Robert Nyberg och Liv Strömquist om politik, satir och tja, det vanliga seriesnacket. Alltid kul. Gratis också. FB.

The Pirate Bay – Away From Keyboard, Bio Capitol, kl 18.30 och 20.45.

En av stans finaste biograf, min favorit, gick en osäker tid till mötes när Cinemateket började visa sina filmer på Hagabion, men nu har ett gäng filmentusiaster tagit över verksamheten och har du inte redan sett Pirate Bay-filmen, som är riktigt bra, så tycker jag du ska stödja Capitol med några kronor. Dessutom är regissören på plats och allt. Finfint. Efteråt spelar dessutom Sankt Göran på Yaki-Da som nån sorts del i det hela. FB här resp här.

Tisdagen den 26:e mars: Doc Lounge: Taxi Sister + Stocktown X, Storan, kl 19.

Som gammal färdtjänstchaufför blir jag givetvis lite extra nyfiken på dokumentären on en av de få kvinnliga taxichaffisar i Senegal. FB.

Händer som vårdar + Broken Lights + Sewer Election, Nattmaran, kl 20.

Oljud och öl mitt i veckan, det tror jag på! Annars är det en till spelning på torsdag… FB här resp här.

Onsdagen den 27:e mars: Mittwoch, Pustervik, kl 18.

Bästa quizet, denna gången utan mina musikval, jag siktar istället på att vinna skiten! FB.

Och en liten kick för att nästa fredag firar nättidskriften Mint 1 år och i samma veva spelar Nordpolen samt att bland annat jag spelar skivor. Då jag tycker att deras zine mycket påminner om den gamla fina tidningen Darling så ska jag försöka ägna min DJ-timme till goa band med mycket starka tjejer! Missa ej. FB.

Publicerad den Lämna en kommentar

Tipsen! 15-21 mars!

Fredagen den 15:e mars: Quizadillas, Yaki-Da, kl 20.

Ikväll ses vi på Quizadillas, va? De har två års jubileum vettu! Om du ännu inte varit på deras quiz kan jag avslöja att det är betydligt mer än nån som googlat reda på några frågor och sitter med ett papper och hittar på, Quizadillas har istället repat in olika filmscener som de spelar upp och ställer frågor på. Det är underbart kul! Se till att vara där klockan åtta då det alltid blir smockfullt! FB.

Tigerbukten på Instant, Pustervik, kl 22.

Vill en fortsätta festa efter Quizadillas blir det nog bäst dans på Pustervik till några slynglar som heter Tigerbukten. Kör på bara! FB.

Lördagen den 16:e mars: Foffs barnprylmarknad, Kvinnohögskolan, kl 11.

Om en är uppe med tuppen imorn kanske en kan hitta lite bra leksaker hos Feministiska föräldrarna. Om en har tur kanske en kan köpa en sån där fin tygkasse jag söp bort första gången jag använde den där det står Alla heter hen i Göteborg. Kunglig. FB.

Stadsvandring längs Guldhedsgatan, Kapellplatsen, kl 15.

Yimby känner ni nog till, de lobbar för en blandad stad och håller titt som tätt väldigt trevliga stadsvandringar, denna gång snackas det förtätning kring Guldhedsgatan. Promenad med upplysning, sånt gillar vi. FB.

Urban trees, Pavement, kl 19.

Jag är nyfiken på vad de grejar med på Pavement, ni vet det kreativa kontoret som är så populärt att de inte kan ta in fler kulturutövare i sitt lilla place på Andra Lång. Skriv upp dig på listan vet ja. FB.

Lindstrøm + The Touch, Pustervik, kl 19.

Om en vill vara säker på go’ dans ska en bege sig till Pustervik där Stereoscent styr upp fin klubb med norrmannen Lindstrøm och svennarna i The Touch. Go grej. FB.

Söndagen den 17:e mars: Loppis mot trafficking, barnsexturism och barnpornografi, pavement, kl 11.

Hittade ni inga barnkläder på lördagen kanske ni hittar nåt till er själva på Pavement denna söndag? Om ni har kläder att skänka fattar jag det som att ni kan lämna in dem på Shelta imorn, lördag. FB.

The Ghost of Pyramida, Smedjan, kl 17.30

Koloni styr upp en filmvisning av Efterklangs film. Jag hade själv skrivit upp mig för en sådan ”hemmavisning” för några veckor sedan, men ingen skrev upp sig på hemsidan så jag hittade på annat. Det blir säkert mycket trevligare i Smedjan, ett skitmysigt ställe i Fiskhamnen (lite längre ner för backen än där ni tänker det är). FB.

Tisdagen den 19:e mars: Doc Lounge: Life in Stills, Världskulturmuseet, kl 18.

Denna veckas dokumentär låter riktigt intressant tycker jag, den handlar om en gammal dam som har Israels enda fotoaffär och hur hennes relation med sina barnbarn utvecklas när det beslutas att stället ska rivas. Innan filmen spelas balkanesque musik från De närmast sörjande. doclounge.se/goteborg

Publicerad den 1 kommentar

FLASH! På onsdag spelar jag skivor på underbara Mittwoch!


Yay! På onsdag spelar jag lite skivor på Mittwoch! Mittwoch arrangeras av Bokeh (adda på bara!) och är ett av stans roligaste quiz där en i lag om tre svarar på populärkulturella frågor på ett korsordsliknande formulär. ATTEND AWAY!

Jag kör 18-20 och sedan kanske en stund efter själva quizet så kom tidigt. Här är en låt jag absolut tänker spela! Jag kommer att spela EN request, om den finns i mitt iTunes och om den kommer in via twitter.


Steve Mason — Oh, my lord (som för övrigt spelar på Stockholmsnatts releasefest i Sthlm i morgon).